bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۵
علی بیگدلی در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب؛
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده امریکا هنوز در کاخ سفید مستقر نشده است با این حال مقامات بلند پایه کشورهای مختلف؛ چه اروپایی و چه کشورهای آسیایی اظهار نظرهای مختلف ترامپ را دنبال می‌کنند و می‌خواهند ببینند که...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده امریکا هنوز در کاخ سفید مستقر نشده است با این حال مقامات بلند پایه کشورهای مختلف؛ چه اروپایی و چه کشورهای آسیایی اظهار نظرهای مختلف ترامپ را دنبال می‌کنند و می‌خواهند ببینند که او پس از پیروزی باز هم بر مواضع غیر معقول خود پافشاری می‌کند یا خیر اظهار نظرهای جدید ترامپ برای جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد، چراکه خواسته یا ناخواسته توافق هسته‌ای ایران با شش کشور غربی از جمله امریکا یکی از محورهای گفت‌وگو در مناظرات انتخاباتی امریکا بود. درجریان این مناظره‌های انتخاباتی، ترامپ چندین‌بار تهدید کرد که برجام را پاره خواهد کرد.

علی بیگدلی کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که فکر نمی‌کنم مقامات امریکایی اقدامی منفی علیه برجام اتخاذ کنند، گفت: مقامات امریکایی برای چنین تصمیمی باید نظر کشورهای اروپایی را هم به‌دست بیاورند، تصمیمی که کمی سخت به‌نظر می‌رسد، چراکه خانم فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که برجام یک اصل ماندگار است و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را تغییر دهد، بنابراین ممکن است بر سر این موضوع یک نوع اختلاف میان اروپا و امریکا به وجود آید. 
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اگر امریکا تصمیم داشته باشد که تصمیات و تحریم‌های ایران را دست خوش تغییرات جدیدی قرار دهد، باید از مفاد مندرج در منشور برجام استفاده کند. 

بیگدلی با تاکید بر این‌که در حال حاضر هیچ چیز قطعی نیست، گفت: اما آنچه مشخص است برخی از نزدیکان ترامپ اعلام کرده‌اند که اصول و مواد برجام را تغییر خواهند داد تا از درون این تغییرات بتوانند تحریم جدیدی علیه ایران تصویب کنند اما هنوز مشخص نیست ترامپ چه رویکردی در این‌باره اتخاذ خواهد کرد، چراکه او هنوز در کاخ سفید مستقر نشده و تیمش را معرفی نکرده است، طبیعتا باید مدتی بگذرد که به‌طور سنتی صد روز به طول می‌انجامد و بعد از آن تصمیم قطعی را اتخاذ خواهد کرد.
بیگدلی با بیان این‌که اگر تهدیدات ترامپ در همین حد یا حتی بیشتر هم باشد، ممکن است با واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران مواجه شود و تصریح کرد: واکنش‌ها نیز تبعات خاص خودش را دارد، بنابراین امریکایی‌ها نمی‌توانند به این راحتی تغییراتی را در برجام ایجاد کنند. 

وی در ادامه پیرامون تغییر لحن و گفتار ترامپ پس از پیروزی بر هیلاری، گفت: توجه داشته باشید که در مراحل انتخابات هر کاندیدای ناچار است قول و قرار و وعده‌هایی به طرفدارنش بدهد. او تلاش کرد با به کار بردن اصطلاحاتی خاص، طرف مقابل را سرکوب کند تا بتواند رای بیشتری به‌دست آورد، تغییر لحن ترامپ تنها در خصوص برجام نبوده تغییرات اقلیمی آب و هوایی نیز جزء مسائلی بوده که ترامپ پیرامون آنها علیه حزب اوباما صحبت کرده است. حال باید دید وقتی وارد کاخ سفید می‌شود و با واقعیت‌ها روبه‌رو می‌شود، چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد. 
بیگدلی در ادامه به وضعیت منطقه و مبارزه با گروهک‌های تروریستی نظیر داعش نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشیم، جنگ با داعش در سوریه است. امریکایی‌ها که شناخت چندانی از منطقه ندارند به‌خوبی قادر به مبارزه نیستند بنابراین ناچار هستند که در مبارزه با تروریسم قدرت ایران را هم در نظر بگیرند، ظاهرا ترامپ با پوتین نیز ارتباط خوبی دارد. اگر بخواهد مبارزه با داعش را با موفقیت به سرانجام برساند شاید ناچار باشد که ارتباطی غیر مستقیم نیز با ایران برقرار کند.
گفتنی است پیروزی ترامپ در امریکا حکم یک غافلگیری بزرگ را داشت، حال باید دید آیا ممکن است او بار دیگر با مواضع متفاوت خود، با آنچه که در مناظرات تبلیغاتی اعلام کرده بود، ما را غافلگیر کند.

یادآوری می‌شود که رضا نجفی، سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز پنجشنبه در جریان نشست فصلی ماه نوامبر شورای حکام در وین، با اشاره به ادامه اجرای برجام از سوی ایران که برای چندمین‌بار مورد تائید آژانس قرار گرفته است، گفت: ایران به اجرای تعهدات خود ادامه می‌دهد و در عین حال اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام را به‌دقت زیر نظر دارد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: