bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۰۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵
بهمن کشاورز در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
چند صباحی است که زمزمه‌ «گفت‌وگوی‌های حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا» مطرح شده است. گفت‌وگوهایی که به احتمال زیاد می‌تواند از تبلیغات مسموم با موضوع اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی کشورهای اروپایی بکاهد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
چند صباحی است که زمزمه‌ «گفت‌وگوی‌های حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا» مطرح شده است. گفت‌وگوهایی که به احتمال زیاد می‌تواند از تبلیغات مسموم با موضوع اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی کشورهای اروپایی بکاهد. مجید تخت‌ روانچی، معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه، پیش از این پیرامون جزئیات این گفت‌وگوها گفته بود که در حال برنامه‌ریزی هستیم و هدف نیز این است که مشخص شود برای ارتقای حقوق ‌بشر در سطح جهان چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. ما از گفت‌وگو هراس نداریم و آنقدر ادله قوی داریم که نیاز به نگرانی نباشد.

وی توضیح داده بود که هیاتی ترکیبی از وزارت خارجه، قوه قضائیه و شاید برخی از محققان و استادان کشورمان گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اروپا را دنبال کنند. هیاتی که جامع‌الاطراف خواهد بود، چراکه قصد نداریم صرفا بحث سیاسی داشته باشیم و می‌خواهیم گفت‌وگوهای عمیق حقوق بشری انجام دهیم. 
از سوی دیگر رئیس‌جمهوری نیز در تاریخ چهارشنبه پنجم آبان‌ماه در نشست مشترک هیات‌‌های عالی‌‌رتبه ایران و فنلاند ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگوی حقوق بشری با کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه مباحث اجتماعی و حقوقی، از ‏جمله تبادل تجربیات در زمینه حقوق شهروندی و همچنین مبارزه با مواد مخدر، ‏اعلام کرده بود که آشنایی کشورها با قواعد حقوقی کشورهای دیگر از جمله قواعد اسلامی، کمک خوبی برای ‏درک مشترک و گسترش همکاری‌های بیشتر حقوقی است.‏
اهمیت موضوع گفت‌وگو با اتحادیه اروپا درباره حقوق بشر، ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگویی هرچند کوتاه با بهمن کشاورز از حقوقدانان کشورمان این موضوع را بررسی کنیم.

رئیس اتحادیه سراسری ‌کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که من نیز تا اندازه‌ای این مباحث را در رسانه‌ها دنبال می‌کنم، گفت: قرار شده است اتحادیه اروپا دفتر خود را در تهران افتتاح کند، رویدادی که موافقان و مخالفانی دارد و به هر حال می‌تواند به گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپا نیز سامان دهد. 
کشاورز با اشاره به مسیر دشوار پیش روی این گفت‌وگوها یادآور شد: پیش از این نزدیک به شش الی هفت سال پیش در رسانه‌ها اعلامیه حقوق بشر و منشور حقوق مدنی سیاسی را با فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقایسه کرده بودم. مقایسه‌ای که با نگاهی کاملا بی‌طرفانه انجام شده بود. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به این گفت‌وگوها خوشبین هستید، گفت: هر جا که بحث حقوق بشری و توسعه و همکاری حقوقی مطرح باشد، به طور قطع باید خوشبین بود.

گفتنی است مقامات وزارت امور خارجه و مسوولان ذی‌ربط در دور اول این گفت‌‌وگوها درباره بسیاری از موضوعات مرتبط صحبت و گفت‌وگو کرده‌اند، نیمه دوم آبان‌ماه سال جاری نیز هیاتی به ریاست مجید تخت‌ روانچی، معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه، راهی بروکسل شد تا در مقابل هیاتی که ریاست آن را هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی این اتحادیه بر عهده داشت، این گفت‌وگوها را دنبال کند.
تخت روانچی پیش از عزیمت به بروکسل در گفت‌وگو با صدا و سیما اعلام کرد: گفت‌وگوهای حقوق بشری و همچنین گفت‌وگو درباره همکاری‌های بانکی میان کشورمان و اتحادیه اروپا از موضوعاتی است به دستور کار مذاکرات ما اضافه شده است و آن را دنبال خواهیم کرد. هیاتی متشکل از کارشناسان وزارت امور خارجه، کارشناسان ستاد حقوق بشر زیر نظر قوه قضائیه و نیز ما در این مسیر همراهی خواهند کرد.
یادآوری می‌شود که مباحث حقوق بشری همواره از مواردی است که با علامت سوال و حاشیه‌هایی میان مقامات ایرانی و اروپایی مطرح شده است، بر همین اساس نیز مطرح شدن این موضوع با پیش شرط‌های رئیس قوه قضائیه همراه شد، وی با تاکید بر این‌که برخی استنباط و تفسیر خود را از این پیشنهاد به‌گونه‌ای مطرح کردند که خلاف ماهیت اصلی پیشنهاد گفت‌وگوهای حقوق بشری است، گفته بود: شرط اصلی آغاز این گفت‌وگوها پرسشگری طرفینی است و اینگونه نیست که تنها طرف غربی، پرسشگر باشد و ما در مقام پاسخ و دفاع برآییم به‌علاوه امریکا هم به جهت برخورداری دوگانه و خدعه و نیرنگش در مذاکرات و در انجام تعهدات از دایره این گفت‌وگو خارج است.



نام:
ایمیل:
* نظر: