bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۶ - ۰۵ آذر ۱۳۹۵
مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی:
پایتخت انرژی ایران تاثیر بسیار زیادی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان داشته و کمک‌های بیشماری به ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف می‌کند که به نوبه خود قابل تقدیر است
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
پایتخت انرژی ایران تاثیر بسیار زیادی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان داشته و کمک‌های بیشماری به ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف می‌کند که به نوبه خود قابل تقدیر است، این در حالی است که در خصوص برخی تهدیدات اجتماعی از جمله تهدیدات زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از صنعت همواره انتقادها و گلایه‌هایی مطرح می‌شود که مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی در خصوص آن توضیحاتی را ارائه کرده است. 
مهدی یوسفی روز گذشته در نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران کشوری که در حمل منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی برگزار شد، با بیان این‌که از ابتدای تاسیس منطقه ویژه پارس تا به امروز حدود ٦٥٠ میلیارد تومان صرف زیرساخت‌هایی برای توسعه بخش‎های فرهنگی، اجتماعی در شهرستان‌های بوشهر شده است، گفت: اکنون ٦١ هزار نیروی انسانی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس کار می‌کنند که از این تعداد ١٠ هزار نفر در شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، ٢٠ هزار نفر در مجتمع‌های پتروشیمی و ٣١ هزار نفر نیز در دیگر بخش‌ها فعال هستند.

وی با اشاره به این‌که از ٣١ هزار نفر شاغل در دیگر بخش‌ها، ٣٠ درصد بومی استان هستند که براساس هدف‌گذاری صورت‌ گرفته این رقم را به ٥٠ درصد خواهیم رساند و برای تحقق این هدف دو تفاهمنامه آموزشی با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا کرده‌ایم که اکنون اجرائی شده است، در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها مجموعه پالایشی سیراف است که روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی را به نفتا تبدیل خواهد کرد، مجتمع پتروپالایشی کنگان برای جداسازی اتان از فاز ١٢ از دیگر طرح‎ها به شمار می‌آید و انتظار می‌رود در مجموع در این دو طرح چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.
یوسفی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های محقق شده در پروژه‌های متفرقه منطقه در سال ٩٤ و ٩٥ تاکید کرد: یکی از سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی فاصله گرفتن از خام‌فروشی و عرضه محصولاتی است که ارزش افزوده کمی دارند. قیمت‎های گاز و میعانات گازی زیاد بالا نیست و محصولات پتروشیمی هم جزء محصولات میانی به شمار می‎روند و ارزش افزوده بالایی ندارند، به همین دلیل ما در منطقه بیش از هزار هکتار زمین را به طرح‌هایی اختصاص داده‌ایم که محصولات پتروشیمی را به محصولات پایین‌دست تبدیل می‌کند.
وی ضمن تاکید بر این‌که در این حوزه ١١ طرح پذیرفته و واگذاری زمین انجام و عملیات اجرائی برخی از آنها نیز آغاز شده است که ١١ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی دارد، خاطرنشان کرد: در ١٠ فاز نخست منطقه ویژه پارس جنوبی در سال ٨٧ در طول یک هفته، ٥٦ میلیون متر مکعب گاز در مشعل‌ها سوزانده می‌شد و این رقم در سال ٩٣ حدود ١٠ میلیون متر مکعب و در سال ٩٤ به کمتر از هشت میلیون متر مکعب رسید و در سال ٩٥ این رقم اکنون به کمتر از پنج میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیر سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در ١٠ فاز نخست پرونده مطلوبی داشته است و ابلاغیه وزیر نفت درباره تشکیل کمیته عالی محیط‌ زیست را دریافت کرده‎ایم که اعضای آن از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و پتروشیمی‎ها هستند، اصلاحات و برنامه‌های آنها را به‎طور دائم در کمیته مرور و موفقیت‌های آنها ثبت و کنترل می‌شود. حجم سوزاندن گازهای مشعل در فازهای ١٥ و ١٦ اکنون کاهش یافته است.
یوسفی با بیان این‌که سال گذشته موفق شدیم انبارهای مکانیزه گوگرد با ظرفیت ١٢٠ هزار تن را در پایانه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس راه‌اندازی کنیم و اکنون دیگر گوگرد با کامیون جا‎به‎جا نمی‎شود، تاکید کرد: برای رفاه بیشتر مردم بومی منطقه، وزارت نفت تصمیم‎هایی از جمله فراهم کردن امکانات زیرساختی، اسکان برای کارکنان و ایجاد شهرک‌ها در داخل منطقه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گرفته است، همچنین برای کارکنان و خانواده‌های آنها در صدد توسعه زیرساخت‌های شهری هستیم.
یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود در باره تمهیدات اندیشیده شده در زمینه مدیریت بحران گفت: در گذشته مدیریت واحدی در این حوزه وجود نداشت که با همکاری وزارت نفت و سازمان پدافند غیر عامل از دو ماه گذشته فرمانده ارشد و مدیرعامل HSE مشخص شد و اکنون کارها طبق روال پیش می‌رود.

وی به اقدام‎های انجام شده در زمینه مدیریت بحران اشاره کرد و یادآور شد: شناسایی مکان‌های پرریسک منطقه مانند پدافند غیر عامل و بحران از سوی مشاور، تهیه دستورالعمل مدیریت بحران و ابلاغ آن به شرکت‎ها، تعیین وظایف در سطح‌بندی‌ها و آماربرداری از تجهیزات و تشکیل یگان برای آنها، از جمله این اقدام‎ها به شمار می‎رود.
فراهم کردن بستر لازم برای مرتفع کردن آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات زیست‌محیطی در کنار مدیریت بحران، از جمله تدابیر مسوول‌منشانه‌ای است که در منطقه ویژه اقتصادی در حال پیگیری است و انتظار می‌رود با تداوم این تدابیر زمینه حیات سالم و طبیعی محیط زیست که ارتباط تنگاتنگی با حیات انسان‌ها دارد، فراهم شود.  

نام:
ایمیل:
* نظر: