bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۲۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۵ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵
روز گذشته به مناسبت روز ملی پرنده‌نگری جمعی از دوستداران طبیعت با همکاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان این روز را گرامی داشتند.
بامداد جنوب: روز گذشته به مناسبت روز ملی پرنده‌نگری جمعی از دوستداران طبیعت با همکاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان این روز را گرامی داشتند. در همین خصوص یکی از دوستداران طبیعت در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به این امر تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری این برنامه، شناخت جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان بود که بُعد پرنده‌نگری یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های گردشگری در سراسر دنیاست و منجر به جذب گردشگر می‌شود، از همین رو این حرکت به‌منظور توجه مسوولان به این مساله که در نهایت منتهی به جذب گردشگر با کمترین هزینه به‌عنوان یکی از راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار از سوی جمعی از دوستداران طبیعت و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی صورت گرفت. 

محمدمهدی طیاری با اشاره به این نکته که این برنامه از سال گذشته پیگیری و مطرح شده بود اما به‌سبب آن‌که تعاملات نهایی نتیجه‌بخش نبود و امکانات و ادوات مورد نیاز نیز فراهم نشد، این برنامه با تلاش‌ها و پیگیری‌های بسیار در سال 95 محقق شد، افزود: از آنجا که گردشگری یکی از ابعاد درآمدزایی و پررونق است و مسوولان هم متوجه این موضوع شده‌اند اما این امر نیازمند توجه مسوولان محیط زیست و حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است که سال به سال از تعداد آنها کاسته می‌شود. 
طیاری در ادامه با بیان این‌که تمام ایستگاه‌های طبیعی پرندگان (محوطه پشت بیمارستان خلیج فارس و خور سلطانی) به‌دلیل توسعه ناپایدار از بین رفته‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی و عمده کوچ این پرندگان، احداث بلوار امام علی (ع) بود. هر چند احداث این بلوار لازم و ضروری بوده اما باید برای زیستگاه این پرندگان نیز تدبیری اندیشید و لازمه آن هم احداث تالاب مصنوعی است.

وی ضمن تاکید بر این‌که احداث این تالاب مصنوعی باید پیش از فوت فرصت کلید بخورد، گفت: با تصفیه آب فاضلاب و ایجاد تالاب مصنوعی در جایگاه خود این پرندگان (پشت پمپ گاز بلوار امام علی (ع)، بین جاده جدید تنگک و عالیشهر)، می‌توان از این گونه‌ها حفاظت کرد. 
طیاری با اشاره به این‌که راهکارهای بسیاری در امر جاده‌سازی که امروزه به شکل بی‌رویه‌ای انجام می‌شود، وجود دارد تا ذخایر منابع طبیعی از بین نروند، یادآور شد: راه‌اندازی باشگاه‌های پرنده‌نگری، تورهای پرنده‌نگری، تورهای طبیعت‌گردی و برگزاری جشنواره پرنده‌نگری در دی‌ماه از جمله اقداماتی است که با هدف کاهش شکار و جایگزین کردن آن با ثبت تصاویر مربوط به طبیعت و پرندگان برای آنها برنامه‌ریزی شده است که امیدواریم در این عرصه شاهد اتفاقات خوشایندی باشیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: