bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۷ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵
معاون سیاسی فرماندار کنگان مطرح کرد؛
شهرستان کنگان یکی از مناطق جنوبی استان است که به‌دلیل وجود بنادر کهن تاریخی چون بندر باستانی سیراف وارث میراث تاریخی کهن است. از قدیم‌الایام محل آمد و شد اقوام و قبایل مختلف بوده ‌است که همین امر بر اهمیت دوچندان این منطقه می‌افزاید.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
شهرستان کنگان یکی از مناطق جنوبی استان است که به‌دلیل وجود بنادر کهن تاریخی چون بندر باستانی سیراف وارث میراث تاریخی کهن است. از قدیم‌الایام محل آمد و شد اقوام و قبایل مختلف بوده ‌است که همین امر بر اهمیت دوچندان این منطقه می‌افزاید. وجود کارخانه سیمان، مشاغل دریایی، بازرگانی، کشاورزی و ... قابلیت‌های اقتصادی وسیعی را در این شهرستان ایجاد کرده که در حال حاضر با توسعه و گسترش صنعت در این منطقه تغییر و تحولاتی در گذر زمان در این منطقه رخ داده است. توسعه صنعت به‌ویژه صنعت گفت: 
در این منطقه در حالی است که بومیان کنگان در کنار غیر بومیان همواره زیست می‌کنند و صنعت در کنار پیامدهای سوئی که برای ساکنان کنگان داشته اما تلاش دارد تا گوشه‌ای از این کاستی‌ها و مشکلات را مرتفع کند. در همین راستا طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی متعددی صورت گرفته که برای بررسی آنها با معاون سیاسی فرماندار کنگان گفت‌وگو کردیم. احمد خاک‌نژاد در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص برخی اقدامات فرهنگی-اجتماعی در شهرستان کنگان تصریح کرد: شهرستان کنگان سومین شهرستان استان از نظر جمعیت و کوچک‌ترین شهرستان از نظر وسعت است که با همین وسعت اندک 16هزار هکتار از کوه و دشت و دریا و سواحل زیبایش را پیشکش صنایع نفت و گاز و پتروشیمی کرده است. رشد 68 درصدی جمعیت و حضور میهمانانی از اقصی نقاط کشور با فرهنگ‌های مختلف، رشد قارچ‌گونه شهرک‌ها در شهر کنگان و کمپ‌های کارگری در دل بعضی از روستاها تا جایی که جمعیت برخی از روستاها تا سه –چهار برابر افزایش یافته، کوچاندن چند روستا به شهر به‌دلیل ضرورت کاشت آهن در جهت توسعه صنعت و به فراموشی سپردن آداب و رسوم و شغل‌های سنتی، خداحافظی مردم شهرستان با بخش عمده‌ای از ساحل بکر و زیبای خلیج فارس و استحصال دریا از طرف صنعت، همه و همه باعث شده زندگی ساده و آرام مردم این منطقه دستخوش تلاطم شود و توسعه نامتوازن در این شهرستان شکل گیرد. 

وی با بیان این‌که اگر چه برخی از این اتفاقات و معضلات ناخواسته با حضور صنعت در هر جایی رخ می‌دهد ولی برخی اقدامات و پیشگیری‌ها نیز باید با خواست و برنامه‌ریزی متولیان امر به‌خصوص متولیان صنعت برای پیشگیری و مقابله با این عوارض صورت گیرد، افزود: باید براساس مسوولیت‌های تعریف شده اقدام شود تا توسعه نامتوازن آثار مخربش را بر زندگی مردم تحمیل نکند.
معاون سیاسی فرماندار کنگان با اشاره به این‌که اگر چه در طول این سال‌ها قدم‌هایی در زمینه سخت‌افزاری برداشته شده اما در زمینه نرم‌افزاری نیاز به نگاهی نو و جدی‌تر داریم، مطرح کرد: این در صورتی اتفاق می‌افتد که همه کسانی که چه به‌صورت دائم و چه موقت در این بخش از خاک زرخیز کشور سکونت دارند بپذیرند که خطر آسیب‌های اجتماعی برای همه هست و بپذیرند که این شهرستان بخشی عمده‌ای از ذخیره مادی و معنوی ایران عزیز است و حقی اختصاصی بر گردن صنعت دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد 30درصدی دانش‌آموز طی دو-سه سال لزوم حمایت جدی از آموزش و پرورش در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دوچندان شده که امید می‌رود با حمایت از برنامه ارتقای سطح علمی آموزشی در بخش نرم‌افزاری اتفاقات خوبی رخ دهد و در زمینه سخت‌افزاری نیز طرح‌های پیشنهادی عملیاتی شود.
خاک‌نژاد ضمن تاکید بر این‌که با توجه به آنچه گفته شد و نظر به پتانسیل‌های موجود در سطح شهرستان و همچنین آسیب‌های وارد شده و معضلاتی که ممکن است در آینده دامنگیر شهرستان شود و به تناسب نیازی فعلی و آتی، برنامه‌ای نرم‌افزاری در چند بخش تدوین شد تا هم مانع توسعه آسیب‌ها شود و هم کار پیشگیری را انجام دهد، به مهم‌ترین برنامه‌ها در بخش نرم‌افزاری خاطرنشان کرد: 1. برنامه پیشگیری درمان و مقابله با اعتیاد شهرستان،2-  برنامه ارتقای سطح علمی آموزشی شهرستان، 3. برنامه توسعه ورزش شهرستان، 4. برنامه توسعه هنر شهرستان، 5- برنامه آموزش خانواده، 6- برنامه محله بانشاط (مخصوص محلات در معرض آسیب)، 7- توسعه سمن‌ها و چند برنامه جزئی دیگر.

این مسوول در ادامه با اشاره به این‌که بخش‌هایی از این برنامه‌ها براساس زمان‌بندی در حال اجراست، عنوان کرد: این برنامه‌ها برای اجرائی شدن نیاز به حمایت جدی همه دستگاه‌های اجرائی و به‌خصوص صنایع موجود در منطقه داشت که به همین منظور نشست‌های متعددی با دستگاه‌ها و نهادهای متولی به‌خصوص شوراها و شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و همچنین صنعت نفت و گاز مستقر در منطقه برگزار شده است. این در حالی است که حمایت از بخشی از برنامه‌های شهرستان را شوراها و شهرداری‌ها بر عهده گرفته‌اند و بخش دیگری بر عهده صنعت گذاشته شده است که براساس اعلام حمایت‌های صورت گرفته و وعده‌های داده شده از سوی شوراها و منطقه ویژه و صنایع موجود در منطقه در حال اجراست.

خاک‌نژاد ضمن تشکر از همه حامیان طرح‌ها و برنامه‌ها یادآور شد: امیدوارم همه کسانی که در این زمینه مسوولیت و وظیفه و تعهدی دارند به مسوولیت و تعهد خود عمل کنند و خود را ملزم به حمایت از اجرائی شدن برنامه‌ها بدانند، چراکه با وجود ظرفیت‌های مادی و معنوی موجود در شهرستان و نجابت و بزرگی مردم این دیار و میزبانی شایسته از میهمانان صنعتی و تحمل مشکلات و معضلات موجود، هر گونه کوتاهی از سوی هر دستگاه، نهاد و به‌خصوص صنایع موجود در منطقه، در پیشگاه خداوند و مردم غیر قابل بخشش است و قطعا پیامدهای آن در وهله نخست متوجه خود آنان خواهد شد.
معاون سیاسی فرماندار کنگان در پاسخ به این سوال که وضعیت اشتغال جوانان کنگانی به چه صورت است، گفت: در بحث اشتغال با وجود تلاش‌هایی که صورت گرفته و فرصت‌هایی که وجود داشته و دارد و شغل‌های سنتی که از بین رفته، همچنان حق مردم شهرستان به‌عنوان میزبانان صنعت ادا نشده است. همچنین فعالیت‌های هنری و ورزشی به‌عنوان عوامل اصلی پیشگیری از آسیب‌ها آنچنان که باید و شاید تا کنون مورد حمایت قرار نگرفته، به‌ویژه صنعت می‌تواند در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، در زمینه زیرساخت‌های فرهنگی، قرآنی و هنری هم همچنان کمبودهایی وجود دارد. فعالیت‌های قرآنی نیاز به توجه بیشتری دارد، به‌خصوص کانون‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی مساجد، البته در طرح‌های پیشنهادی همه این موارد در نظر گرفته شده که امید می‌رود محقق شود.
انتظار می‌رود مسوولان اندکی بیشتر در اندیشه مردم باشند و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی گام‌ها را راسخ‌تر بردارند. بی‌شک با همگامی و همراهی صنعت و دیگر نهادها و سازمان‌هاست که می‌توان دل در گرو آینده‌ای بهتر بست.
برچسب ها: جامعه ، صنعت نفت ، کنگان
نام:
ایمیل:
* نظر: