bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۵
بامداد جنوب چندی پیش در خصوص آرامستان شماره 2 برازجان و آرامستان واقع در مرکز شهر گزارش‌هایی را منتشر کرد و در خصوص کاستی‌ها و مشکلات هر دو آرامستان و مسائل پیرامون آنها نوشت.
بامداد جنوب چندی پیش در خصوص آرامستان شماره 2 برازجان و آرامستان واقع در مرکز شهر گزارش‌هایی را منتشر کرد و در خصوص کاستی‌ها و مشکلات هر دو آرامستان و مسائل پیرامون آنها نوشت. اینک اما طرح احداث آرامستان شماره 3 با رای 9 نفر اعضای شوای شهر به تصویب رسیده و قرار است از طریق کمک‌های مردمی و همکاری خیرین در منطقه چاه طوسی احداث شود که موافقان و مخالفان خود را دارد. 
برای بررسی این مساله تلاش کردیم تا با هر دو گروه مخالفان و موافقان طرح احداث آرامستان در شرق برازجان (منطقه چاه طوسی) گفت‌وگو کنیم. 

یکی از اعضای شورای شهر برازجان در گفت‌وگو با بامداد جنوب با بیان این‌که احداث آرامستان در منطقه شرق برازجان طرحی بوده که با دلایل متقن و محکم به تصویب رسیده، تصریح کرد: بنده از ابتدا با احداث آرامستان شماره 2 مخالف بودم، چراکه مسیر دسترسی به آرامستان ناهموار بود و از آنجا که زمین آرامستان صخره‌ای است، حفر قبر در آنجا بسیار سخت و هزینه‌بر است و در کنار اینها وجود دره‌های عمیق همه دست به دست هم داده و موجبات نارضایتی مردم را از این آرامستان فراهم کرده است. مرتضی نیکجو با اشاره به این‌که احداث آرامستان در منطقه شرق برازجان (منطقه چاه طوسی) بهترین نقطه برای این منظور است که همه شهروندان هم نسبت به آن رضایت دارند، خاطرنشان کرد: این منطقه از آنجا که منتهی به کوه است مشکل رفت و آمد خودروهای سنگین را ندارد و با نزدیکی به کارخانه سیمان که مکان مناسبی برای توسعه شهری نیست، محل مناسبی به‌منظور احداث آرامستان است. 

نیکجو ضمن تاکید بر این‌که من صد درصد با احداث آرامستان در شرق برازجان موافق هستم، افزود: در زمان ریاست من این طرح با 9 رای به تصویب رسید، این در حالی است که آرامستان شماره 2 در دوره شورای دوم و سوم به تصویب رسیده بود و اکنون 98 درصد شهروندان از این آرامستان رضایتی ندارند. 
وی با اشاره به این‌که با احداث آرامستان شماره 3 در شرق برازجان جلوی ساخت و سازهای غیر مجاز نیز گرفته خواهد شد، تاکید کرد: اکنون تمام استعلامات مورد نیاز گرفته شده و از آنجا که آرامستان شماره 2 هزینه زیادی برای شهرداری در بر داشته، آرامستان شماره 3 با کمک‌های مردمی و خیرین ساخته می‌شود. این در حالی است که خیّر مورد نظر قول همکاری برای احداث آرامستان را داده و زمین منظقه هم شناسایی شده است. 
وی در پایان تاکید کرد که خدا را شکر اعضای شورا به یک انسجام و وحدت نظر رسیده‌اند و خبری از باندبازی نیست. 
یکی دیگر از اعضای شورای شهر در خصوص احداث آرامستان شماره 3 به بامداد جنوب، گفت: آرامستان شماره 2 فضای سبز ندارد و در کنار راه دسترسی ناهموار و وجود دره‌های بسیار، مشکلات فراوانی را رقم زده که هموار نبودن زمین و خطرات جاده‌ای به علاوه بار مالی که بر دوش شهرداری گذاشت، به نارضایتی مردم دامن زده است. 
اسماعیل ناخایی یادآور شد: از همان ابتدا مخالف احداث آرامستان شماره 2 بودیم، مردم نگران این موضوع هستند و ما حامی همیشگی مردم هستیم و از آنها حمایت خواهیم کرد. 

رئیس شورای شهر برازجان که با احداث آرامستان شماره 3 بنا به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، مخالف است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: مصوب شورا شهر در خصوص آرامستان 3 در برازجان بدین قرار است که شهرداری مشروط به عدم پرداخت هزینه جهت خرید اراضی با هماهنگی و حمایت ادارات منابع طبیعی و راه شهرسازی موضوع را کارشناسی و جانمایی کرده و جهت تصمیم‌گیری نهایی به شورا گزارش کند.
بهادر قائدی با اشاره به آیین‌نامه مقررات بهداشتی آرامستان‌ها، افزود: در ماده 1 این آیین‌نامه آمده است که فاصله آرامستان تا محدوده شهر کمتر از 10 کیلومتر نباشد، در ماده 2 آمده است: آرامستان باید در محلی انتخاب شود که امکان توسعه شهر در آن جهت وجود نداشته باشد، علاوه بر این، ماده 2 تبصره 3 می‌گوید: آرامستان نباید در بالادست منابع آب سطحی (رودخانه، چشمه، قنات) احداث شود. 
قائدی در پاسخ به این سوال که بناست هزینه احداث آرامستان از کمک‌های مردمی و خیرین تامین شود، یادآور شد: هر چند قرار است احداث این آرامستان با کمک خیرین تامین شود اما به هر حال شهرداری باید آسفالت راه دسترسی و هزینه تاسیسات مانند برق و آب را تامین کند. 
در ادامه با هادی کفاش گفت‌وگو کردیم. وی با بیان این‌که در کل با احداث آرامستان شماره 3 مخالف نیستم، به شرط آن‌که استعلامات قانونی آن گرفته شود، تصریح کرد: شناسایی زمین از سوی خود خیّر صورت گرفته و در اخذ استعلامات هر چند از سوی یکی از دستگاه‌ها مورد مغایری ذکر شده اما در نهایت اختیار را به خود شهرداری تفویض کرده‌اند. 
کفاش با اشاره به این‌که مخالف احداث نیستم اما این اقدام نباید آب‌های زیرزمینی را تهدید کند، افزود: سلامت مردم در درجه نخست اهمیت قرار دارد که به‌شدت پیگیر آن هستیم. 

وی در پاسخ به این سوال که راه دسترسی به آرامستان شماره 2 و صخره‌ای بودن زمین در کنار حفر هزینه‌بر قبور موجبات نارضایتی شهروندان را رقم زده، یادآور شد: فرایند مطالعاتی راه دسترسی به آرامستان به پایان رسیده و بناست که از سوی فرمانداری و مسکن و شهرسازی اصلاحاتی صورت گیرد. 
موافقان و مخالفان طرح احداث آرامستان شماره 3 هر یک به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند و نقطه اشتراک همه اظهار نظرات این بود که آرامستان شماره 2 هزینه بسیاری بر دوش شهرداری گذاشت اما با وجود این همچنان کاستی‌های فراوانی وجود دارد که مرتفع کردن آنها هزینه‌های هنگفت دیگری به‌دنبال خواهد داشت. بی‌شک دستگاه‌های نظارتی که وظیفه صدور استعلام‌ها و مجوزهای لازم را دارند، باید بیش از این در حوزه وظایف خود اقتدار به خرج دهند و وظایفشان را به اختیار نهادهای دیگر نگذارند تا در آینده هم ناگزیر به پاسکاری و انداختن توپ در زمین یکدیگر نشوند. بررسی مالی و اقتصادی در کنار لحاظ کردن رفاه و آرامش مردم و در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی و حفظ منابع طبیعی از اولویت‌هایی است که باید پیش از ورود به آرامستانی جدید در خصوص آنها تامل بیشتری کرد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: