bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
اعضای خانه احزاب پس از سپری کردن دورانی سخت و طاقت فرسا در دو دولت گذشته که در نهایت منجر به تعطیلی خانه احزاب شد، تواستند با حمایت‌های دولتی که نیم نگاهی به تحزبگرایی دارد و...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
اعضای خانه احزاب پس از سپری کردن دورانی سخت و طاقت فرسا در دو دولت گذشته که در نهایت منجر به تعطیلی خانه احزاب شد، تواستند با حمایت‌های دولتی که نیم نگاهی به تحزبگرایی دارد و همچنین تغییرات کوچکی در اساسنامه این خانه در دو سال گذشته بار دیگر چراغ خانه احزاب را روشن کنند و نشست‌های متعددی برگزار کنند. چنانچه در خبرها آمده قرار است فردا دوشنبه نیز بیست و نهمین شورای مرکزی خانه احزاب ایران در دفتر علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی برگزار شود. یکی از موضوعاتی که قرار است در این نشست به آن پرداخته شود، تدوین آئین‌نامه در رابطه با تشکیل دفاتر استانی خانه احزاب است. موضوعی که می‌تواند به ساختار تحزبگرایی در استان‌ها کمک شایانی بکند. هر چند تاکنون در استان ما (بوشهر) هیچ اقدامی فراتر از درخواست تشکیل خانه احزاب استانی برخی از دبیران احزاب صورت نگرفته است.

محمد‌جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با نگاهی به آنچه که تاکنون بر خانه احزاب گذشته است، یادآور شد: وضعیت فعلی خانه احزاب، مرهون زحمات، تلاش و کوشش اعضای تشکل صنفی احزاب است که توانسته‌اند بر مشکلات پیش آمده در دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد که عملا فعالیت خانه احزاب را متوقف کرد، فائق آیند و سرانجام به نتیجه برسند و در نهایت با تغییراتی که در اساسنامه اعمال شد و ترکیب شورای مرکزی که متشکل از سه گرایش سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا است اداره شود.
حق‌شناس در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اخیر خانه احزاب و برگزاری نشست‌های فصلی، تصریح کرد: خانه احزاب در این مدت توانسته است نشست‌های متعددی با چهره‌های سیاسی برگزار کند. در این میان می‌توان به نشست اخیر خانه احزاب با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد. از سوی دیگر قرار است دوشنبه نیز جلسه‌ دیگری با علی لاریجانی، رئیس مجلس داشته باشیم. جلسه‌ایی که می‌تواند فرصت خوبی باشد برای روسای احزاب تا گزارش خود را ارائه دهند، من نیز در این نشست در مورد ساز و کار تشکیل خانه احزاب استانی صحبت خواهم کرد. 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در پاسخ به این سوال که خانه احزاب استانی چقدر می‌تواند به احزاب در استان‌ها کمک کند، گفت: با توجه به این‌که خانه احزاب، تلاش دارد به تحزب‌گرایی و نهادینه شدن آن در کشور کمک کند، طبیعی‌ست که فعالان حزبی بخواهند این زیرساخت در استان‌ها نیز شکل بگیرد. 
حق‌شناس در ادامه تصریح کرد: با توجه به این‌که برخی از احزاب استانی نیز مجوز گرفته و فعال هستند، وجود خانه احزب استانی می‌تواند به عملکرد احزاب استانی کمک کند و موجبات تقویت احزاب در استان‌ها را فراهم سازد. 
وی یادآور شد که احزاب مختلف سیاسی در هر انتخاباتی با معرفی یک کاندیدا و یا حمایت کردن از کاندیدای مد نظر خود می‌توانند در انتخابات تاثیرگذار باشند و همچنین به توسعه سیاسی جامعه کمک کنند.

لازم به یادآوری است که به گفته معاونت سیاسی پیشین استانداری بوشهر، 43 حزب و تشکل سیاسی با گرایش‌های مختلف در استان ما فعال هستند. بی شک اگر بتوانند تدبیری اندیشید و احزاب فعال استان را با گرایش‌های مختلف گرد یک میز نشاند، برخی سوتفاهم‌ها و اختلافات درون گروهی به خودی خود حل خواهد شد. حال باید دید آیا مسوولان مربوطه می‌توانند با نگاهی بدون حب و بغض به همه گروه‌های سیاسی زیرساخت تشکیل خانه احزاب استان بوشهر را فراهم کنند؟ 
از سوی دیگر باید دید آیا فعالان سیاسی هم‌استانی نیز می‌توانند سوتفاهم‌ها و اختلافات خود را کنار گذاشته و در راستای نهادینه شدن فعالیت حزبی در جامعه گام بردارند یا خیر؟ بدون شک اگر اتفاقات این‌چنینی پیش برود و همه گروه‌های سیاسی تصمیات خود را بر مبنای منافع ملی و استانی اتخاذ کنند، توسعه و پیشرفت استان بوشهر سریع تر از آنچه که شاهدش هستیم اتفاق خواهد افتاد.


نام:
ایمیل:
* نظر: