bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۵
با پایان تعطیلات و باز شدن مرزها؛
مردادماه که می‌رسد، کشاورزان بوشهری دست به کار می‌شوند تا نشاء‌های گوجه‌فرنگی را در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی استان بکارند اما نمی‌دانند که در آن سال چه چیزی در انتظار آنها و محصولشان است.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
مردادماه که می‌رسد، کشاورزان بوشهری دست به کار می‌شوند تا نشاء‌های گوجه‌فرنگی را در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی استان بکارند اما نمی‌دانند که در آن سال چه چیزی در انتظار آنها و محصولشان است. این مساله نشان از ریسک بالای تولید این محصول برای کشاورزان بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی دارد. برای مثال، سال گذشته برخلاف سال قبل از آن، سال خوبی برای کشاورزان استان بود و گوجه تولیدی استان با قیمتی بین 1400 تا 2000 تومان به فروش رسید. امسال اما شرایط آب و هوایی، همزمان شدن برداشت گوجه در استان‌های جنوبی، سرمای هوا در استان‌های شمالی و غربی، تعطیلات مداوم در روزهای گذشته، بسته بودن مرزهای خروجی کشور و...، شرایط بدی را برای کشاورزان جنوبی به‌خصوص بوشهری‌ها فراهم کرد تا جایی که قیمت محصول گوجه‌فرنگی در بوشهر در محدوده 300 تا 600 تومان به‌فروش می‌رسد.

همان‌گونه که می‌دانیم، همه‌ساله قیمت گوجه‌فرنگی در فصل پاییز به‌علت کاهش این محصول در بازار، رو به افزایش می‌گذارد، به همین علت کشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان‌های جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، می‌توان گفت که دولت به کشت خارج از فصل استان‌های جنوبی برای تنظیم قیمت‌ها در بازار کشور نیاز مبرم دارد اما کشاورزان معتقد هستند که دولت به آن اندازه‌ای که به کشاورزان نیاز دارد، حمایتی از آنها انجام نمی‌دهد. سال‌های گذشته به یاد داریم که قیمت گوجه‌فرنگی به‌علت خساراتی که سرما به گوجه‌کاران وارد کرد تا بیش از ده هزار تومان در تهران و برخی مراکز استان‌های پرجمعیت رسیده بود؛ بنابراین کاهش هزینه‌های تولید از طریق تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار و...، در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی، ایجاد یک سامانه قوی بیمه‌ای، کنترل اراضی زیر کشت به میزان نیاز کشور، رایزنی‌ها برای صادرات این محصول به خارج کشور و... ضروری به‌نظر می‌رسد. 

گوجه شامل خرید تضمینی نمی‌شود
در همین زمینه، مدیرکل جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، از مشکلات سر راه تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی استان خبر داد و افزود: در هفته‌های اخیر تعطیلات زیادی وجود داشت و تفاوت دما در بوشهر و استان‌های شمالی کشور زیاد بود. این امر سبب شد تا محصول گوجه‌فرنگی از اراضی کشاورزی استان جمع شود اما به علت بارندگی و سرمای بیش از حد و یخبندان در استان‌های شمالی و غربی، امکان ارسال گوجه به این استان‌ها وجود نداشته باشد. 
محمدتقی منوچهری با بیان این‌که گوجه‌فرنگی محصولی استراتژیک نیست و به‌طبع شامل خرید تضمینی هم نمی‌شود، ادامه داد: در سال 93 دولت محصول گوجه‌فرنگی را از کشاورزان خریداری کرد اما این خرید به‌صورت حمایتی انجام گرفت نه تضمینی. امسال هم اگر لازم باشد ممکن است دولت این کار را انجام دهد و با کمک سازمان تعاون روستایی محصول کشاورزان را خریداری کند.
وی با بیان این‌که در حال حاضر کشاورزان استان‌های بوشهر، هرمزگان، بخش‌های جنوبی فارس، خوزستان و سیستان و بلوچستان در حال برداشت محصول هستند، افزود: عمده صادرات گوجه‌فرنگی بوشهر به کشورهای عراق و روسیه است و در حال حاضر مرزهای این دو کشور در حال باز شدن هستند و کشاورزان بوشهری می‌توانند محصول خود را به این کشورها صادر کنند.
به‌گفته منوچهری، قیمت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر در حال حاضر بین 500 تا 900 تومان است که در روزهای آینده پیش‌بینی می‌شود که با به پایان رسیدن تعطیلات و باز شدن مرزها، این قیمت روند افزایشی به خود بگیرد و کشاورزان مشکلی برای فروش محصول خود نداشته باشند.

باز کردن مرزها بهترین کمک به کشاورزان
یک تولیدکننده گوجه‌فرنگی نیز در همین خصوص به بامداد جنوب گفت: سال گذشته 10 هکتار زمین زیر کشت گوجه‌فرنگی داشتم. میزان تولید 40 تن در هر هکتار بود که در مجموع 400 تن گوجه از اراضی خود در این سال برداشت کردم. 
حیدر دراهکی با بیان این‌که قیمت گوجه‌فرنگی در سال 94 بین هزار و 400 تا دو هزار تومان بود، ادامه داد: سال گذشته 400 تن محصول برداشتی خود را حدود 800 میلیون تومان به فروش رساندیم اما پیش‌بینی ما در سال جاری از 12 هکتار زمین زیر کشت، برداشت حدود 400 تن و فروش به قیمت 300 تا 450 تومان است که در مجموع درآمد آن به 100 میلیون تومان می‌رسد که تنها می‌توانیم مخارج کارگران خود را بدهیم.
وی قیمت گوجه‌فرنگی در آبدون و بردخون را حدود 500 تا 600 تومان عنوان کرد و افزود: در شهرستان جم این قیمت به زور به 450 تومان می‌رسد. جهاد کشاورزی هم‌اکنون تا بخواهد کاری انجام دهد، کشاورزان ضرر خود را کرده‌اند و بهتر است که پیش از این برنامه‌های خود را برای جلوگیری از ضرر کشاورزان پیاده می‌کردند.
به‌گفته دراهکی، وضعیت بیمه زمین‌های کشاورزی نیز مطلوب نیست و بیشتر زمین‌های کشاورزی استان بیمه نیستند و خسارات وارده به کشاورزان را هیچ نهادی حمایت نمی‌کند.
این کشاورز بوشهری ادامه داد: باز شدن مرزهای کشور عراق برای صادرات محصول گوجه‌فرنگی می‌تواند بزرگ‌ترین کمک به تولیدکنندگان باشد. همچنین دولت اگر بتواند کامیون‌های یخچال‌داری را برای صادرات محصولات گوجه‌فرنگی از جنوب کشور به کشور روسیه در نظر بگیرد، می‌تواند بخش زیادی از مازاد تولید کشاورزان را پوش دهد.

کاهش قیمت گوجه‌فرنگی به‌زودی حل می‌شود
فرماندار شهرستان دشتی نیز در جلسه مسوولان این شهرستان نیز با بیان این‌که مشکل کاهش نرخ گوجه‌فرنگی به‌عنوان محصول تولیدی خارج از فصل در بوشهر که باعث نگرانی کشاوزران شده است در حال پیگیری است، تصریح کرد: امسال به‌دلیل رعایت نشدن برنامه کشت از سوی برخی کشاورزان و یکنواختی شرایط آب و هوایی در استان‌های بوشهر، خوزستان و هرمزگان، کشاورزان با انباشت تولید و کاهش تقاضا مواجه شده‌اند.
غلامرضا مهر‌جو با اشاره به این‌که کاهش تقاضا و تولید بیش از نیاز موجب کاهش قیمت بازار گوجه‌فرنگی خارج از فصل در این سه استان شده است، ادامه داد: فعالیت‌ها برای غلبه بر شرایط موجود در بازار گوجه‌فرنگی خارج از فصل در این استان‌ها آغاز شده که امیدواریم هر‌چه زودتر بازار به حالت تعادل برسد.

وی با اعلام این‌که پیگیری‌هایی نیز برای صادرات گوجه‌فرنگی خارج از فصل شروع شده است، خاطرنشان کرد: تولید محصول گوجه‌فرنگی بوشهر به لحاظ کیفیت و قیمت طوری است که برای کارخانه تولید رب نیز فاقد توجیه اقتصادی است.
به‌گفته مهرجو، با قیمت فعلی هیچ تناسبی بین هزینه تولید و قیمت فروش نیست و کشاورزان متحمل خسارت خواهند شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی نیز در این باره گفت: با پیگیری‌های انجام شده با مدیریت جهاد کشاورزی سایر شهرستان‌ها و نمایندگان کشاورزان، انتظار می‌رود برداشت محصول با برنامه‌ریزی بهتری انجام شود تا کاهش قیمت فعلی جبران شود.
شیرعلی بهادری افزود: تعطیلی چند روزه بازارهای بزرگ کشور و بدی شرایط آب و هوایی موجب شده بود که ارسال محصول به بازار‌های بزرگ کشور به سختی انجام شود و انتظار می‌رود با بازگشایی بازراهای کلانشهرها و بهبود شرایط آب و هوایی در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در مزارع بوشهر باشیم.
وی با بیان این‌که کشاورزان با نمایندگی‌های جهاد کشاورزی هماهنگی بیشتری داشته باشند تا قیمت محصول به شرایط عادلانه آن برگردد، تاکید کرد: هزینه تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در هرهکتار در استان 250 میلیون ریال است که باید کشاورزان در برداشت به نحوی مدیریت کنند تا با مشکل مازاد محصول در بازار و کاهش قیمت مواجه نشوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: