bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
آسمان شهر را ابری تیره فراگرفته اما ابری که میل باریدن ندارد. دریا و نسیمی که هر از چندگاهی در فضا می‌پیچد، گهگاهی بهم نگاهی می‌اندازند و باز هر کدام بی‌خیال به کار خودشان مشغول می‌شوند.
بامداد جنوب: آسمان شهر را ابری تیره فراگرفته اما ابری که میل باریدن ندارد. دریا و نسیمی که هر از چندگاهی در فضا می‌پیچد، گهگاهی بهم نگاهی می‌اندازند و باز هر کدام بی‌خیال به کار خودشان مشغول می‌شوند، نسیم درختان را گاه نوازش می‌کند و دریا هم موجی را در ساحل محو و موجی دیگری را شروع می‌کند. آذرماه است اما خبری از سرمای سال‌های پیش نیست، هنوز هوا سرد نشده ولی با وجود همه اینها اهالی این بندر آرام به همین نسیمی که هر از چندگاهی می‌وزد، هم رضایت داده‌اند. فضا عاشقانه و شاعرانه شده و شعرا و ادیبان این دیار درصدد هستند تا آدینه را با شعر و ترانه شاد و طرب‌انگیز کنند. بندرگناوه یکی از بنادر پررونق شمال استان بوشهر است که مردمانش از دیرباز پیوندی ناگسستنی با ادب و هنر داشته‌اند و در بطن خود شعرا و پژوهشگران مطرحی نظیر ایرج شمسی‌زاده، غلامحسین دریانورد، حسین جلال‌پور، احمد مظفری و... را پرورش داده است. این شهر آدینه گذشته میزبان شعرای هم‌استانی بود البته این محفل یک میهمان ویژه هم داشت؛ محمدحسین بهرامیان، شاعر مطرح کشور در این نشست شعری حضور یافت تا با گفته‌های ناب خویش به این محفل طراوتی بیشتر بخشد. 

آدینه پاییزی ساحل‌نشینان سه جذر و مد دیگر را به دو جذر و مد دریا افزوده. در گام اول این همایش ادبی، طبق برنامه‌ریزی انجمن «آدینه ادبی» گناوه ساعت 9:30 جمعه (دوازدهم آذر‌ماه) کارگاه تخصصی شعر با موضوع «گونه‌های مختلف روایت در شعر معاصر» به محمدحسین بهرامیان، شاعر و منتقد ادبی نام‌آشنای کشور سپرده شد تا روایت‌های تازه‌تری از موضوع را برای تشنگان وادی شعر شرح دهد. حضور شاعرانی از دیلم، شبانکاره و آبپخش در کنار آدینه‌ای‌ها طراوت آدینه را دوچندان کرده بود. روایت محمدحسین بهرامیان از روایت در شعر و داستان آنقدر پربار بود که باعث شد این کارگاه نیم‌ساعتی ساعت 12:30 به نقطه پایانی خود برسد و مهمانان همراه آدینه‌ای‌ها پس از صرف نهار زمانی را برای تماشای ساحل زیبای بندر گناوه رو به دریا بیاورند. 
گام دوم این محفل ادبی، برگزاری «نشست نقد و بررسی شعر» بود که ساعت 14:30 در محل انجمن آدینه ادبی
که صندلی خالی در خود نمی دید، برگزار شد. محمدحسین بهرامیان، عبدالله رئیسی و کاوه ابراهیمی در جایگاه منتقدان قرار گرفتند و محمدجعفر نجدی، مسوول انجمن آدینه ادبی گرداننده این نشست بود که ابتدا یک غزل از علیرضا بازیار، یکی از اعضای انجمن شعر دیلم را برای نقد و بررسی انتخاب کرد و سه منتقد به‌طور مفصل از زاویه‌های مختلف به نقد و بررسی آن پرداختند و زمانی که دیدگاه‌های منتقدان همسو نبود، همدیگر را به چالش می‌کشیدند.  در این نشست، عبدالله رئیسی به زبان این شعر و تصویر آن پرداخت و در خلال نقد این شعر، کلیاتی هم از ویژگی‌های زبانی غزل امروز را برشمرد، ابراهیمی به وجوه تصویری این غزل اکتفا کرد و محمدحسین بهرامیان به وجه روایت پرداخت. 

پس از آن یک سروده کوتاه از بهروز ملاح و یک شعر کوتاه دیگر از فاطمه کرمی‌لیراوی هر دو از انجمن آدینه ادبی گناوه به نقد گذاشته شد که آقای رئیسی به دو شکل تصویر‌سازی در این دو کوتاه سروده و آقای ابراهیمی به ویژگی‌های زبانی آن و آقای بهرامیان به ایجاز در این دو کار کوتاه اشاره کردند. در نهایت، آخرین شعری که در این نشست به نقد گذاشته شد یک نو سروده نیمایی از امیر بحرینی‌فرد از انجمن فردوسی شبانکاره بود که از سوی منتقدان این نشست بررسی شد و روی سخن هر سه آنها متمرکز بر زبان شعر بود. آخرین بخش نشست خوانش شعر بود که نقطه اوج و پایانی آن خوانش زیبای غزل «آه سایشگاه» از محمدحسین بهرامیان بود و سومین گام این نشست ساعت 17:30 با یک عکس دسته‌جمعی به پایان رسید. البته سومین مد آدینه که قرار بود ساعت ۱۹ به ساحل برسد با کمی تاخیر و با هنرنمایی نوازنده نوجوان پیانو خانم پرستو شروع شد و علاقه‌مندان شعر دسته دسته می‌آمدند تا شب شعر «بی‌برگی » چیزی کم نداشته باشد. آوای دلنشین قرآن و پس از آن نوای سرود جمهوری اسلامی در فضا طنین‌انداز شد. آقای رحیم‌زاده، مجری برنامه شاعران را یکی پس از دیگری برای خوانش شعرهایشان دعوت می‌کرد تا به روی سن بیایند و دمی فضا را با اشعار زیبایشان تلطیف کنند. حیفم می‌آید در اینجا از دکور شب شعر«بی‌برگی» سخن نگویم مهدی تنگستانی و شهرام استواریان در نهایت سلیقه این دکور را چیده بودند و افزون بر طراحی و چینش دکور، کیفیت عالی صدا و تحسین همگان را برانگیخت. در قسمت اول شاعرانی نظیر علیرضا کبگانی، محمد بحرینی‌فرد، محمد حیاتی، مهدی بیات‌نسب، علیرضا بازیار، مرضیه حسن‌پور و ماه‌روشن شرونی 

 برای خوانش سروده‌های خود دعوت شدند. سپس اجرای موسیقی زنده با نوازندگی پیانو شهرام استواریان و  خوانندگی آقای آتشی به این فضای شاعرانه غنای تازه‌تری بخشید. در قسمت دوم شعرخوانی نیز شعرایی چون عبدالله رئیسی، غلامرضا ابراهیمی، جمشید لیراوی، راضیه خضری، فاطمه حیات‌داودی و رها شبانکاره سروده‌های خویش را خواندند که با استقبال حاضران در سالن روبه‌رو شدند اما یکی از بخش‌های زیبا این مراسم، پخش کلیپی از مرحوم ایرج شمسی‌زاده ساخته مهدی تنگستانی بود که تشویق حاضران را در پی داشت تا به قسمت پایانی برسد. در این قسمت چهار نفر شعرخوانی داشتند؛ خانم شادابیان، محمد‌جعفر نجدی، کاوه ابراهیمی و پخش کلیپی در معرفی محمدحسین بهرامیان و آثارش او را به شعرخوانی فراخواند. وی با خوانش سه غزل بکر و ناب این شب زیبا را به یاد ماندنی‌تر کرد. محمدرضا فرخی‌نیا و صادق فولادچنگ دو هنرمندی بودند که لحظات خاطره‌انگیز شب شعر «بی‌برگی» را با دوربین‌ خود ماندگار کردند .
یادآوری می‌شود، این همایش یک‌روزه ادبی به همت انجمن آدینه ادبی بندر گناوه و با همکاری هتل ستاره خلیج فارس، شهرداری و شورای شهر، اتاق اصناف و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.
برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، شب شعر ، گناوه
نام:
ایمیل:
* نظر: