bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
با برگزاری کارگاه آموزشی پرنده‌نگری؛
پرنده‌ها را همه دوست دارند اما شاید کمتر کسی همت کند که دوربینی داشته باشد و دفترچه‌ای و به‌دنبال ثبت زیبایی آنها باشد. این در حالی است که...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
پرنده‌ها را همه دوست دارند اما شاید کمتر کسی همت کند که دوربینی داشته باشد و دفترچه‌ای و به‌دنبال ثبت زیبایی آنها باشد. این در حالی است که به‌تازگی با همکاری میراث فرهنگی و دوستداران طبیعت باشگاه پرنده‌نگری در بوشهر راه‌اندازی خواهد شد که این امر به توسعه اقتصادی استان کمک شایانی خواهد کرد.
 پرنده‌نگری نیازی به دانش و تخصص خاصی ندارد تنها باید عاشق بود و علاقه‌مند؛ عاشق طبیعت. توسعه و ترویج پرنده‌نگری نه تنها به توسعه اقتصاد کمک می‌کند بلکه از لحاظ روان‌شناسی نیز برای انسان‌ها مفید است. روز گذشته کارگاه آموزشی پرنده‌نگری در اداره‌کل میراث فرهنگی استان برگزار شد. امید است با پیگیری چنین برنامه‌هایی تفنگ‌ها را زمین گذاشته و دوربین‌ها را جایگزین آن کنیم. 

برای آشنایی بیشتر با این کارگاه با کارشناس گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی گفت‌وگو کردیم. غلامرضا خواجه در خصوص برنامه میراث فرهنگی و گردشگری به‌منظور ترویج اکوتوریسم استان گفت: روز گذشته با همکاری مدرس توانمند و فعال در این زمینه، آقای محمد پاپری زارعی که به‌صورت رایگان تدریس این کارگاه را بر عهده داشت و با همکاری و همدلی آقای محمدمهدی طیاری دوستدار همیشگی طبیعت کارگاه آموزشی پرنده‌نگری در اداره‌کل میراث فرهنگی برگزار شد.
وی با اشاره به این‌که یکی از شاخه‌های پردرآمد اکوتوریسم در حال حاضر، شاخه پرنده‌نگری است، تصریح کرد: این کارگاه به‌خصوص برای آگاهی و آشنایی سازمان‌های مردم‌نهاد و متولیان و مسوولان دفاتر خدمات مسافرتی با این بخش از گردشگری و اهمیت آن بود. 

 خواجه با بیان این‌که استان بوشهر با توجه به ظرفیت بالایی که از لحاظ جذب پرندگان مهاجر دارد، می‌تواند قطب پرنده‌نگری جنوب شود، خاطرنشان کرد: این امر مستلزم همکاری و همیاری سازمان‌های مردم‌نهاد، مسوولان و کمک‌های مردمی است. 
این کارشناس در ادامه با اشاره به برنامه‌های اولویت‌دار اداره میراث استان اشاره کرد و گفت: اشتغال‌زایی برای زنان روستایی، توسعه روستا با تکیه بر رویکرد گردشگری روستایی و ساماندهی تعطیلات از جمله برنامه‌های در دست بررسی ماست.
خواجه در پاسخ به این سوال که آیا اداره‌کل میراث برای توسعه پرنده‌نگری در استان هزینه‌ای متقبل شده یا خواهد شد، خاطرنشان کرد: نظر شخصی من این است که برای این منظور ضروری است سازمان‌های مردم‌نهاد فعال‌تر شوند و سازمان‌های دولتی نیز باید سیاست‌های کلی را تشریح و پس از آن سرمایه‌گذران شخصی به مساله ورود کنند. در حال حاضر برنامه‌هایی برای همکاری به‌منظور توسعه و ترویج پرنده‌نگری در استان داریم که ترجیح می‌دهیم پس از محقق و عملی شدن اطلاع‌رسانی شوند اما در این خصوص تعاملات بسیار خوبی با سازمان‌های مردم‌نهاد داریم. 

در ادامه با محمد پاپری زارعی، مدرس کارگاه پرنده‌نگری گفت‌وگو کردیم. پاپری زارعی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص موارد آموزشی این کارگاه گفت: پرنده‌نگری یکی از اصلی‌ترین و پردرآمدترین شاخه‌های اکوتوریسم است و از آنجا که این بخش از اکوتوریسم در کشور پدیده نوینی است، بر آن شدیم تا با تلاش و پیگیری چندی از دوستان و با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان، به ترویج و توسعه این بخش از گردشگری در استان شویم. 
وی با بیان این‌که در این کارگاه آموزشی به بحث‌های کلی درباره اکوتوریسم، جایگاه پرنده‌نگری در اکوتوریسم، چرخه اقتصادی، چگونگی ترویج پرنده‌نگری و معرفی گونه‌های استان و این‌که چه زیستگاه‌هایی در استان وجود دارد پرداخته شد، افزود: در آینده‌ای نزدیک نشست‌های دیگری در خصوص پرنده‌نگری با هدف فرهنگ‌سازی و نشان دادن قابلیت استان در این بخش برگزار خواهد شد.

پاپری زارعی، محیط‌دار یکم با اشاره به راه‌اندازی باشگاه پرنده‌نگری در استان با بیان این‌که هنوز محل این باشگاه قطعی نشده یادآور شد: با این کار هم شهروندان طبیعت‌دوست بیشتری خواهیم داشت و هم به چرخه توسعه اقتصادی کمک می‌شود و علاوه بر اینها با شناسایی پرندگان نحوه رفتار با آنها و طبیعت را بیشتر می‌آموزیم. 
یکی از دوستداران همیشگی طبیعت در گفت‌وگو با بامداد جنوب درباره برگزاری کارگاه آموزشی پرنده‌نگری با بیان این‌که برگزاری چنین کارگاه‌هایی نوید روزهای روشنی را برای طبیعت می‌دهد، اگر با تکیه بر یک ایدئولوژی و اصول قانونی باشد، تصریح کرد: هر چند این کارگاه برای سمن‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی و با هدف آشنایی و آگاهی آنها از این بخش گردشگری بود، چراکه توسعه این امر منبع درآمدی برای آنها خواهد بود اما توقع داشتیم با استقبال بیشتری از سوی آنها روبه‌رو شود که انتظار داریم در کارگاه‌ها و نشست‌های بعدی چنین امری محقق شود. 

محمدمهدی طیاری با اشاره به این‌که تصمیم بر آن است که به‌زودی تور پرنده‌نگری در بوشهر برگزار شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای باشگاه پرنده‌نگری ثبت نام به عمل می‌آید و علاقه‌مندان و متخصصان در این حوزه می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. 
طیاری در ادامه ضمن تاکید بر این‌که روز گذشته کارگاه پرنده‌نگری به نحو مطلوبی برگزار شد، یادآور شد: امیدواریم با پیگیری میراث فرهنگی و همیاری علاقه‌مندان این روند ادامه داشته باشد. 
هر چند در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری کاستی‌های فراوانی در استان وجود داشته که برخی به‌سبب کمبود بودجه، برخی به‌علت سوء مدیریت و گاهی به‌سبب همکاری نکردن مسوولان ارشد استان بوده اما اقدامات شایسته‌ای نیز در حال صورت گرفتن است که در جای خود قابل تقدیر و ستودن است و انتظار می‌رود در سایه مشورت با متخصصان و کارشناسان امر چنین طرح‌ها و اقداماتی به صورت قانونی و به نحو احسن پیگیری شود. بی‌شک نقش اداره‌کل محیط زیست و پیگیری‌های این نهاد تاثیر بی‌بدیلی در نجات طبیعت استان خواهد داشت که امیدواریم این همکاری وجود داشته باشد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: