bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
به‌دنبال کاهش پی در پی صید میگو در استان؛
صیادی از جمله شغل‌هایی است که ریشه در تاریخ مردم جنوب کشور داشته و یک شغل سنتی به‌شمار می‌رود. در مناطق جنوبی کشور می‌توانید صیادانی را بیابید که نسل اندر نسل به صیادی مشغول بوده‌اند و این حرفه را برای آیندگانشان نیز به جا می‌گذارند.
بامدادجنوب- ابوذر راستین:
صیادی از جمله شغل‌هایی است که ریشه در تاریخ مردم جنوب کشور داشته و یک شغل سنتی به‌شمار می‌رود. در مناطق جنوبی کشور می‌توانید صیادانی را بیابید که نسل اندر نسل به صیادی مشغول بوده‌اند و این حرفه را برای آیندگانشان نیز به جا می‌گذارند. در سال‌های اخیر اما مشکلات زیادی برای صیادان پیش آمد که بسیاری از صیادان بوشهری مجبور شدند عطای شغل آبا و اجدادیشان را به لقایش ببخشند و به‌دنبال شغل دیگری برای خود باشند و برخی دیگر نیز که نتوانستند دل از دریا بکنند به بامداد جنوب گفتند که دیگر این شغل را برای فرزندانشان توصیه نمی‌کنند.

کاهش ذخایر دریا به علت صیدهای ترال و بی‌رویه، صید قاچاق در روزهای دریابست، مدیریت ناصحیح و انفعالی در کنترل منابع آبزی دریا، مشکلات بیمه‌ای، گرانی سوخت و... از جمله مشکلاتی است که صیادان بوشهری را از دریا ناامید کرده است. البته اگر بر پهنه آب‌های نیلگون خلیج فارس کمی آنسوتر برویم به استان هرمزگان می‌رسیم، استانی که در این زمینه در نقطه مقابل بوشهر قرار گرفته است و در حالی که ذخایر دریا در بوشهر رو به کاهش است و هرساله میزان صید میگو کاهش می‌یابد، با تدبیر شیلات هرمزگان آمار صیادی در این استان در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را تجربه کرده است.
نگاهی به آمار صیادی در بوشهر در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در سال 92 که یک سال فوق‌العاده برای صیادان میگو در بوشهر به‌شمار می‌آید، ملوانان بوشهری با قایق‌ها و لنج‌های خود توانستند حدود دو هزار و 500 تن میگو از آب‌های ساحلی این استان برداشت کنند. یک سال پس از آن و در سال 93، میزان صید میگو در آب‌های استان با سقوط 40 درصدی به هزار و 500 تن رسید و کاهش 1000 تنی صید میگو در این سال برای بوشهر به ثبت رسید.
سال 94 نیز در میان رفتار انفعالی مسوولان شیلات استان در حالی سپری شد که صید میگو در بوشهر به هزار و 78 تن رسیده بود. این بار کاهش صید میگو در آب‌های ساحلی استان به 422 تن رسید که کاهشی در حدود 30 درصد را برای صیادان میگو به ارمغان آورد. 
در سال‌های گذشته، بامداد جنوب گزارش‌های متعددی در این خصوص منتشر کرده و به مسوولان شیلات استان تذکر داده بوده که در صورت ادامه این روند، بوشهر جایگاه نخست خود را در صید میگوی کشور از دست خواهد داد میگوی بوشهر نیز به سرنوشت خاویار شمال دچار خواهد شد اما تغییری در برنامه‌های شیلات استان رخ نداد تا این‌که در سال جاری نیز به‌گفته خود مسوولان شیلات، بار دیگر شاهد کاهش صید در استان بودیم و میزان صید در استان در سال 95 به زیر هزار تن رسید. بر این اساس، در سال جاری برخی آمارها خبر از کاهش 17 درصدی و برخی دیگر خبر از کاهش 12 درصدی صید میگو می‌دادند. 
این در حالی است که در استان همجوار (هرمزگان) همه‌ساله پس از پایان فصل صید، میلیون‌ها قطعه بچه میگو در آب‌های ساحلی رهاسازی می‌شوند تا ذخایر دریایی این آبزی برای سال آینده نیز حفظ شود و صیادان از نعمت دریا بی‌بهره نمانند؛ عملی که باوجود پیشنهاد بامداد جنوب به سازمان شیلات بوشهر در سال‌های اخیر، هرگز مورد توجه این سازمان قرار نگرفت.

افزایش 4 برابری صید در صیدگاه‌های شرق جزیره هرمز
 معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با اشاره به پایان فصل صید میگو در آب‌های این استان، گفت: در این مدت افزون بر هزار و 500 تن میگو در آب‌های این استان صید شده است.
مسعود بارانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد میزان صید میگو در هرمزگان در سال جاری تصریح کرد: این مهم با مراقبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های شیلاتی و نظارت و حفاظت از منابع این آبزی ارزشمند حاصل شده است.
به‌گفته وی، افزایش چهار برابری صید در صیدگاه‌های شرق جزیره هرمز نسبت به سال گذشته از ویژگی‌های شاخص فصل صید میگوی امسال در هرمزگان بوده است. 
بارانی با اشاره به اشتغال بیش از هزار و 960 نفر صیاد در فصل صید میگو در هرمزگان‌، خاطرنشان کرد: امسال صیادان توانستند بالغ بر سه هزار و 400 تن ماهی ریز را نیز به‌صورت ضمنی در فصل صید میگو صید کنند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان تاکید کرد: امسال تعداد شناورهای صیادی نسبت به سال گذشته از 183 فروند به 164 فروند کاهش یافته که بیانگر حرکت استان از سمت صید به آبزی‌پروری و تلاش برای تحقق صید و صیادی پایدار است.
به گزارش ایرنا، سال گذشته 18 هزار تن میگو در کشور به دست آمد که نزدیک به 95 درصد آن به ارزش 56 میلیون دلار به کشورهای عربی و اروپایی صادر شد و بقیه به مصرف داخلی رسید.
میگوی با کیفیت ایرانی به بیش از 20 کشور مانند ویتنام، امارات، تایلند، مالزی، چین و اسپانیا صادر می‌شود که هر یک قطب تولید میگو در منطقه خود به‌شمار می‌روند. کویت، مصر، لبنان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس نیز از دیگر واردکنندگان میگوی ایران هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: