bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
به بهانه روز دانشجو؛
شصت و سه سال است که شانزدهم آذر‌ماه برای دانشجویان یک روز معمولی نیست فرقی هم نمی‌کند که به کدام یک از جناح‌های سیاسی دلبستگی داشته باشند، در تمام این سال‌ها رسم بر این بوده که...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
شصت و سه سال است که شانزدهم آذر‌ماه برای دانشجویان یک روز معمولی نیست فرقی هم نمی‌کند که به کدام یک از جناح‌های سیاسی دلبستگی داشته باشند، در تمام این سال‌ها رسم بر این بوده که در این روز دانشجویان نسبت به آنچه بی‌عدالتی می‌پندارند با صدای رسا مقابل چشم مسوولان دانشگاه و دیگر دانشجویان از مطالبات به حق خود و جامعه خود سخن بگویند. به همین دلیل روز دانشجو همواره حکایت غریبی داشته چراکه سالهاست دیگر متعلق به سه دانشجوی شهید سال 1332 در هر گروه و مسلکی که بودند، نیست این روز متعلق به همه دانشجویان آزادی‌خواه و مطالبه‌گر است. دیگر دولت و ملت هم ندارد همه کسانی که دستی بر آتش دارند برای پاسداشت این روز پیام می‌دهند و همه این مطالبه‌گری‌ها را ارج می‌نهند اما در چند سال اخیر شاهد بوده‌ایم که برخی، این پاسداشت را با مراسم جنگ شادی اشتباه گرفتند.
 
مختار کردی عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: روز دانشجو بیش از آن‌که روزی برای تکریم مقام دانشجو باشد، گرامی داشتی‌ست برای تکریم آزادی و ظلم‌ستیزی، 16 آذر زمانی روز دانشجو شد که وجدان بیدار جوانان این مرز‌بوم خود را مسوول دیدند و رسالت خود را در گرو ایستادگی و قیام علیه ظلم دریافتند. اکنون پس از گذشت حدود شش دهه از آن روز سرخ که به واقع نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است، همچنان شاهد هستیم که جوانان این سرزمین در قالب دانشجو، در هر نقطه از کشور یاد و خاطره شهدای 16 آذر و همه شهیدان راه آزادی و آزادگی را گرامی می‌دارند.
کردی با بیان این‌که متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم عده‌ای تمامیت‌خواه سعی در دور کردن ذهن جوانان از اصل این روز بزرگ داشتند و از هیچ راهی برای رسیدن به این هدف فروگذار نبودند، تصریح کرد: تعلیق و انحلال تشکل‌ها، تهمت و توهین‌های ناروا و اخیرا هم در اقدامی جدید برپایی جنگ‌های شادی در روز دانشجو را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند، اقداماتی که به منظور دور کردن دانشجویان و جوانان از اصل، و سرگرم کردن آنان به فرعیات و مسائل بی‌اهمیت شکل گرفته است.
این فعال دانشجویی همچنین یادآور شد: روح دانشجو روح مطالبه‌گری و آرمانخواهی است اما زمانی که دغدغه و هدف آنان تغییر کند و دانشجو رسالت خود را درک نکند و در قبال آن احساس مسوولت نکند، بدون شک هم در همان زمان و هم در سال‌های بعدی شاهد از بین رفتن پویایی جامعه خواهیم بود. اینک در این برهه زمانی دانشجویان باید تلاش کنند جوی را در دانشگاه به‌وجود آورند که دانشجوها علاوه بر این‌که اصل این روز را درک کنند در حفظ و پاسداری از آرمان‌های مردان و زنانی که جان خود در راه سربلندی و عزت این سرزمین هدیه کرده‌اند، نیز بکوشند.

کردی با اشاره به پاره‌ایی از مشکلات برخی از تشکل‌های دانشجویی، افزود: در این میان گاه مسوولان دانشگاهی و استانی و کشوری خود مانعی بر سر راه دانشجویان می‌شوند. اتفاقات و تصمیمات عجیب و غریبی که برخی از مسوولان در قبال برخی دانشگاه‌های کشوری می‌گیرند، خود گواه این مهم است، از آن میان می‌توان به اتفاقات پیش آمده در دانشگاه‌های شهر ارومیه نام برد. مادامی که مسوولان و مدیران خود نخواهند و اجازه ندهند، دانشجو نمی‌تواند به‌خوبی هرچه تمام‌تر آرمان‌ها و اهداف خود را دنبال کند. متاسفانه دولت تدبیر و امید که شعارهای انتخاباتیشان حول خواسته‌های دانشجویان و جوانان می‌گشت نتوانست به‌خوبی رسالت خود را به انجام رساند و بعضا حتی در بدنه خود نیز دارای چند دستگی و اختلاف نظرات اساسی بوده است.
وی با تاکید بر این‌که تاثیر مدیران دولتی و دانشگاهی بر دانشجویان و فعالیت‌های دانشگاهی بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: باید قبول داشت که دولت در زمینه دانشگاه‌ها نتوانسته به‌خوبی شعارهایش را عملی کند و در سطح کشور همچنان دانشگاه‌های زیادی وجود دارند که مدیرانش خود سنگ بزرگی در راه اهداف دولت هستند. رسالت اصلی دولت در دانشگاه‌ها پویایی دانشجوها از طریق تشکیل یا بازگشایی تشکل‌ها و اعتماد به دانشجوها بوده است اما متاسفانه برخی مدیران یا به‌خوبی این رسالت را درک نکرده‌اند و یا به‌دلیل تنگ نظری‌ها و رفتار‌های سلیقه‌ای مانع فعالیت دانشجویان هستند و به نظر بنده این مدیران غیر همسو که تعداد آنان در میان دانشگاه‌های وزارت علوم بسیار است تا این لحظه زمان و فرصت کافی برای اثبات خود و نشان دادن نگرش و نظرشان داشته‌اند و اگر تا این زمان نتوانسته‌اند خواسته‌های دولت را اجرائی کنند، مسلما ایرادی در کار وجود دارد.

وی یادآور شد: بعضا شاهدیم در بعضی از دانشگاه‌ها مدیران همراهی نیز وجود دارند و تعامل خوبی بین دانشجو و مدیران برقرار است اما متاسفانه تمامیت‌خواهان پای را از حدود قانون فراتر گذاشته و سعی در سرکوب پویایی دانشجویان داشته‌اند که متاسفانه دولت در این زمینه نیز ضعیف عمل کرده و نتوانسته به‌خوبی مانع تخلف این نهادها شود. اگر دولت بتواند این نهادها را ملزم به رعایت قانون و پیگیری از مراجع قانونی کند راه بسیار زیادی از تحقق خواسته‌هایش در دانشگاه‌ها را پیموده است. حال که به پایان عمر دولت یازدهم نزدیک می‌شویم باید دید که در صورت تمدید دوران ماموریت دکتر روحانی به‌عنوان ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران شاهد چه تغییراتی در بدنه دولت و دانشگاه‌ها هستیم و تا چه اندازه به خواست دانشجویان در این خصوص احترام گذاشته می‌شود.
مهدی موجی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: روز دانشجو اساسا یک روز سیاسی و اعتراضی است اما متاسفاته امروزه در دانشگاه‌ها شاهد تهی شدن آن، از معنا هستیم. وقتی به برنامه‌های در دست اجرا، به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های کشور می‌نگریم بیشتر برنامه‌ها، خالی از روح سیاسی و اعتراضی هستند برنامه‌هایی که گاهی حتی به‌سوی طنز و لودگی متمایل شده‌اند. این شرایط برای فعالینی که دوران پرافتخار جنبش دانشجویی را به‌خاطر دارند بغرنج می‌شود زمانی که برند افتخارآمیز انجمن اسلامی، یادآور دوران پرشکوه جنبش دانشجویی در پیش و پس از انقلاب را به عنوان مجری این برنامه‌های مفرح می‌بینند. با این حال تحلیل‌ها و واکنش‌های زیادی در رابطه با این تغییر رویکرد در فضای مجازی شکل گرفت. عده‌ای انجمن اسلامی‌ها را انجمن اسلامی‌های استحاله شده می‌دانستند و عده‌ای این برنامه‌ها را اقدامی در جهت سیاست‌زدایی دانشگاه‌ها.

این فعال دانشجو در ادامه تصریح کرد: زمانی که پای دغدغه‌های فعالان فعلی جنبش دانشجویی بنشینیم خواهیم فهمید که مشکل اصلی آنها دانشجوبان هستند. آنها نسل جدید دانشجویان را به هر دلیلی سیاست‌زده می‌دانند که علاقه کمتری به کارهای سیاسی و اعتراضی دارند. فعالان جدید از برنامه‌های متعدد و با کیفیت مخصوصا سخنرانی‌هایی با حضور افراد مطرح سیاسی می‌گویند که استقبال کم دانشجویان با وجود تبلیغات وسیع، مایه شرمساری برگزارکنندگان شده است. در حالی‌که کوچک‌ترین برنامه‌های مفرح حتی برنامه‌های سبک با استقبال زیاد همین دانشجویان همراه می‌شود. از این رو کار تشکل‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه‌ها بسیار مشکل شده است و سعی دارند به هر طریقی دست به جذب مخاطب بزنند. رویه‌ای که متاسفانه در آینده می‌تواند به استحاله کامل «جنبش دانشجویی اعتراضی» منجر شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: