bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
فرمانده کشتی زمرد در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
شرایط جوی و آب و هوایی طی هفته جاری نامساعد بود و شناورهای مسافربری در مسیر خارگ-بوشهر و خارگ-گناوه و بالعکس روزهای شنبه و یکشنبه لغو شدند و براساس اعلام هواشناسی از روز چهارشنبه تا جمعه نیز لغو خواهند شد.
بامدادجنوب- هدی خزم‌آبادی:
شرایط جوی و آب و هوایی طی هفته جاری نامساعد بود و شناورهای مسافربری در مسیر خارگ-بوشهر و خارگ-گناوه و بالعکس روزهای شنبه و یکشنبه لغو شدند و براساس اعلام هواشناسی از روز چهارشنبه تا جمعه نیز لغو خواهند شد. اسکله والفجر پر است از ازدحام مسافرهایی که دو-سه روز پشت آب مانده‌اند، برخی دانشجو، برخی کارگر، برخی کارمند و بقیه شهروندان عادی خارگ هستند. ساعت 58/9 دقیقه صبح روز گذشته اعلام شد که فروش بلیت بوشهر به خارگ تمام شده است. صدای اعتراض مسافرانی که موفق به تهیه بلیت نشده‌اند بلند شده است. تصمیم می‌گیرم مصاحبه‌ای با کاپیتان کشتی انجام دهم.

جمشید رجب‌زاده فرمانده کشتی بوشهر به خارگ در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که آیا کشتی همانند هواپیما پیش از حرکت بررسی می‌شود، گفت: کشتی هر روز پیش از حرکت بررسی شده و این حساسیت روی کنترل ایمنی کشتی حتی بیشتر از هواپیما به‌صورت روزانه انجام می‌شود.
رجب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چرا شناور زمرد در قیاس با شناورهای خط گناوه در شرایط نامساعد جوی کمتر لغو می‌شود، افزود: شرکت تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مسافران به کار بسته و سعی کرده که کشتی‌ها با سطح استاندارد بالا توانایی بالایی برای تردد در شرایط سخت را داشته باشند. 
وی در ادامه با بیان این‌که آنالیز کردن شرایط جوی مساله بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد: در زمانی که شرایط جوی نامساعد است اما اعلام می‌کنم که ساعت 9 حرکت می‌کنم، چون شرایط جوی در آن ساعت مساعد است و جای نگرانی وجود ندارد. 
فرمانده کشتی زمرد حدود ده سال است که عهده‌دار این سِمَت است و مدت هفت سال است که در مسیر خارگ به بوشهر و بالعکس رفت و آمد می‌کند. 
رجب‌زاده در پاسخ به این سوال که تا کنون پیش آمده که اعلام حرکت کنید اما در بین راه شرایط آنچنان نامساعد باشد که پشیمان شوید، گفت: در مدت این هفت سال، سه‌بار این اتفاق افتاده است.

وی در خصوص این‌که در روزهای شلوغ و پس از لغو، برخی مسافران که موفق به تهیه بلیت نشده‌اند، نسبت به این موضوع گلایه دارند، افزود: نکته نخست این‌که من تنها فرمانده کشتی هستم و اطلاعی از قسمت بلیت‌فروشی ندارم و نکته دوم این‌که گاهی اوقات مشاهده شده که مسافر بدون برنامه قبلی تصمیم گرفته که با کشتی سفر کند و از آنجا که هزینه کمی هم دارد، مصمم به این کار است اما در هیچ جای دنیا به‌خصوص در شرایط ویژه نمی‌توان بدون برنامه‌ریزی قبلی چنین اقدامی کرد، بنابراین حداقل 15 درصد این مسافران بدون برنامه قصد سفر دارند.
رجب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در قیاس بین کشتی، اتوبوس و هواپیما کدام‌یک امنیت بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: خطر جانی در هر سه وسایل نقلیه وجود دارد اما فرهنگ دریایی در کشور ما بسیار اندک است، چراکه در این بین اطلاع‌رسانی مناسب و کافی صورت نگرفته و 80 درصد مردم اصلا با کشتی سفر نکرده‌اند. این در حالی است که ضریب ایمنی کشتی بسیار بالاست و از سطح استاندارد طبیعی هم بالاتر است و این ضریب ایمنی بالا را باید مدیون دست‌اندرکاران امر باشیم. 

فرمانده کشتی بوشهر به خارگ در ادامه در خصوص این‌که برخی از دانشجویان به تحصیل در رشته دریانوردی علاقه دارند اما حین تحصیل پشیمان شده و انصراف می‌دهند، یادآور شد: متاسفانه اطلاع‌رسانی در این زمینه به‌خوبی صورت نگرفته و فرهنگ دریایی آنچنان که باید در کشور ترویج داده نشده، تعریف درستی از فرهنگ دریایی وجود ندارد و در این بین برخی دانشجویان برای انتخاب رشته و شغل از روی احساس تصمیم می‌گیرند اما تحمل شرایط دشوار را ندارند و از انتخاب خود پشیمان می‌شوند، همین اتفاق ناشی از ناآگاهی آنهاست که ضروری است برای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در راستای ترویج فرهنگ دریایی تلاش بیشتری صورت بگیرد. 
امواج خروشان و سهمگین به دیواره‌های کشتی برخورد می‌کند و کشتی مسافربری زمرد با 235 نفر ظرفیت با تکان‌های کم و بیشش مرا به یاد شعر محمدعلی بهمنی می‌اندازد که می‌گوید: دریا شده است خواهر و من هم برادرش/ شاعرتر از همیشه نشسته‌ام برابرش... . بهمنی خود درباره این شعر می‌گوید در مناطق جنوبی زمانی که دریا آرام است می‌گویند دریا خواهر است و در لهجه محلی و بومی گفته می‌شود دریا امروز خواره (خواهره) اما من با هر تکان کشتی با خود می‌گویم دریا امروز خُوار (خواهر) نیست و بسی ناآرام است... .

نام:
ایمیل:
* نظر: