bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
معصومه ابتکار:
روز گذشته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست وارد استان بوشهر شد تا این بار پس از وزرای نفت و بهداشت و ... وی به مسائل محیط زیستی استان سر و سامان دهد.
بامداد جنوب: روز گذشته معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست وارد استان بوشهر شد تا این بار پس از وزرای نفت و بهداشت و ... وی به مسائل محیط زیستی استان سر و سامان دهد. همزمان با برنامه سفر ایشان به استان بود که خبر دستگیری یکی از پتروشیمی‌های عسلویه به‌علت ریختن پساب‌های صنعتی در دریا رسانه‌ای شد و البته به زعم مدیرکل محیط زیست استان، همزمانی این اتفاق با ورود ابتکار به استان کاملا تصادفی بوده و اصلا برای نشان دادن این‌که در استان با تخلفات زیست‌محیطی برخورد می‌شود نبوده است. 

این در حالی است که به گزارش مهر، معصومه ابتکار با حضور در نشست شورای اداری استان با بیان این‌که ایران سازمان ملل را برای مقابله با پدیده گرد و غبار به حرکت درآورده است و پرچم مقابله با گرد و غبار در دست ایران است، گفت: دکتر روحانی تاکید دارد که دولت من دولت محیط زیست است و همواره بر مسائل زیست‌محیطی تاکید داشته و در دیدار اخیر با استانداران پس از بحث‌های اقتصادی و اشتغال و ... اشاره کردند که موضوع محیط زیست زمانی مصلحت بود ولی الان از اوجب واجبات است و دلیل این مساله مشخص است که شناخت کامل از بحران‌های پیش رو و شرایط کشور است.
ابتکار با اشاره به این‌که رویکردی که مقام معظم رهبری روی این موضوع داشتند، اهمیت بسیار زیادی داشته و سیاست‌های کلی نظام در بحث محیط زیست هم بحث نوینی در توسعه پایدار ایران را ترسیم کردند که اتفاق بسیار مهمی است، افزود: فرصت اندکی داریم که بتوانیم تا حدی فرصت‌های از دست رفته محیط زیست را جبران کنیم و بخشی از آن شرایط را بهبود ببخشیم و جاهایی که طبیعت آسیب جدی دیده را باز گردانیم، قبل از این‌که فرصت کاملا از دست رود و کشور با خسارت‌های غیر قابل جبران روبه‌رو شود. 
رئیس سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر این‌که اگر بخواهیم اقتصاد تاب‌آور و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید محیط زیست سالم داشته باشیم که بخشی از آن به نگاه علمی و دانشگاهی به این موضوع برمی‌گردد، ادامه داد: در مورد بودجه سال ۹۶ هم این نکته را که رئیس‌جمهور فرمودند که آب و فاضلاب و محیط زیست و موضوع ریل به‌عنوان حمل و نقل سبز در اولویت است، فراموش نکنیم. 

وی با بیان این‌که این رویکردها رویکردهای ملی و بخشی هم رویکرد جهانی است و مربوط به تحولاتی است که در سطح جهان اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: با سرعت و جدیت بی‌سابقه توافق پاریس طی یک سال اجرائی شده و کشورهای مختلف به این توافق می‌پیوندد و ایران هم به‌زودی به این توافق می‌پیوندد.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این‌که از موارد توافق پاریس جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای است که منجر به تغییر اقلیم می‌شود و اثرات آن را در کشور می‌بینیم مانند کاهش بارندگی و در کل کشور این روند را به‌صورت کلی می‌بینیم، گفت: در کشورهای مختلف این شرایط فرق دارد و در مجموع روند کلی روند کاهشی بوده است و افزایش دما متاسفانه گزارش می‌شود و تبدیل به یک روند شده که اقتصاد و کشاورزی و آبی و خاک و صنعت ما را تخت تاثیر خود قرار می‌دهند، مقابله با این روند یک تکلیف ملی است.

ابتکار با بیان این‌که اقدامات خوبی در دولت یازدهم شکل گرفته است و در استان بوشهر نیز شاهد اقدامات خوبی هستیم و وزیر نفت برنامه‌ای در پارس جنوبی ابلاغ کرده و برنامه اجرائی در زمینه آلودگی هوا، پسماندها و پساب‌ها ابلاغ شده و برنامه‌ها در دست اقدام است، تاکید کرد: این اقدامات با تاخیر انجام شده است و در دوره‌ای بی‌توجهی شد و به اقتصاد ما آسیب زد و منابع نفت و گاز ما در فلرینگ هدر رفت، در حالی که مکانیزم توسعه پاک در دنیا وجود داشت ولی ما متاسفانه در بهترین شرایط در دولت قبل این فرصت‌ها را از دست دادیم و رتبه ما را در گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته است.
این مسوول با اشاره به این‌که سلامت مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در سطح ملی و ستاد و در سطح استان بوشهر نیز مطالعات انجام شده و آماده مرحله عملیاتی است و همکاری‌های بین‌المللی خوبی داشته‌ایم، افزود: بحث خاصی در مورد تغییر اقلیم بسیار مهم است و در بحث دریا و سواحل هم موضوعات مهمی است. طرح‌ها در سواحل خلیج فارس باید مبتنی بر وضعیت زیستی و ارزش‌های طبیعی و ارزش اقتصادی طراحی شود و بهره‌برداری شود و به آسیب منتهی نشود.
رئیس سازمان محیط زیست در ادامه تاکید کرد: حتما باید مطالعات و ارزیابی زیست‌محیطی در طرح‌های ساحلی و دریایی در نظر گرفته شود و اگر صدماتی وارد شده است باید روند کار اصلاح شود.

ابتکار با تاکید بر این‌که ظرفیت اجتماعی استان بوشهر بسیار بالا است و کارهای خوبی در حوزه فرهنگ و آموزش در حوزه محیط زیست استان بوشهر انجام شده است و برنامه‌هایی همچون جشنواره فیلم سبز هم اجرا خواهد شد، یادآور شد: برای ۱۰۶ هزار مدرسه مشترک آیین‌نامه مشترک امضا شده که دستورالعمل خوبی است و همه فرزندان این سرزمین را درگیر مسائل زیست‌محیطی می‌کند و در استان بوشهر از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.
رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: رشد ۱۳۳ درصدی بودجه مربوط به سازمان محیط زیست در سال جاری شاهد هستیم و اعتبارات ویژه‌ای برای گرد و غبار و تغییر اقلیم تخصص یافته و امیدواریم بتوانیم طرح‌های خوبی را در این حوزه‌ها در استان بوشهر اجرا کنیم و امسال بتوانیم رویکرد قوی‌تری در سال ۹۶ داشته باشیم.
هر چند که مساله محیط زیست از مسائل بسیار مهمی است که در استان ما به آن بی‌توجهی بسیاری شده و «دریا» را که متعلق به همه است به شکل بی‌رویه‌ای مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند، با وجود این به نظر نمی‌رسد سفر خانم ابتکار دردی از دردهای زیست‌محیطی و خواسته‌ها و دغدغه‌های دوستداران طبیعت و فعالان محیط زیست را کاهش دهد، چراکه اشارات رئیس محیط زیست بسیار کلی بوده و بیانگر این است که این سفر رهاوردی ندارد و در پایان می‌توان گفت: «خانه از پای‌بست ویران است». 
نام:
ایمیل:
* نظر: