bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
لغو کنسرت «آوای موج» و ماهیگیری فرصت‌طلبان؛
شور بود و شور بود و باز هم شور. سالن مملو از جمعیت انتظار اجرای گروهی را می‌کشید که قرار بود پس از هشت‌سال در دیار خود به شورآفرینی بپردازد، البته این کنسرت یک غافلگیری شیرین هم برای حاضران در سالن داشت، آن هم حضور محمود جهان پس از ۲۰ سال در بوشهر بود.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
شور بود و شور بود و باز هم شور. سالن مملو از جمعیت انتظار اجرای گروهی را می‌کشید که قرار بود پس از هشت‌سال در دیار خود به شورآفرینی بپردازد، البته این کنسرت یک غافلگیری شیرین هم برای حاضران در سالن داشت، آن هم حضور محمود جهان پس از ۲۰ سال در بوشهر بود. خواننده‌ای که اهالی این دیار خاطرات فراوانی با صدای وی داشتند و هنوز هم دارند. استقبال بی‌نظیر مردم بوشهر از گروه آوای موج و محمود جهان گواه این بود که موسیقی را با جان‌دل دوست می‌دارند، می‌فهمند و آن را تنفس می‌کنند. مردم بوشهر مردمی نجیب و آرام هستند که برای خروج از لاک غم و اندوه نیاز به اجرای برنامه‌های مفرح و شادی‌بخشی چون کنسرت آن هم کنسرت‌هایی که برگرفته از فرهنگ بومی و جنوبی است، دارند، پس تلاش کنیم در راستای شادی مردم پیش از پیش بکوشیم، زیرا دین اسلام، دین تبشیر است و مهربانی.
مردم بوشهر دوشنبه‌شب ثابت کردند که می‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند اما نیازمند شادی هستند. امروزه فشار مشکلات زندگی و غم‌اندوه‌های شخصی افراد باعث شده که ما در جامعه شاهد شیوع انواع بیماری‌های روحی روانی که تحفه زندگی ماشینی و تجملاتی یا عوامل دیگری است، باشیم. همان‌طور که اطلاع دارید، یکی از راه‌های ترویج نشاط و شوق زندگی در افراد، اجرای برنامه‌های شادی چون کنسرت، تئاتر طنز، جنگ شادی و... است که در استان ما نیاز است این برنامه‌ها با فاصله کمتری برگزار شود. بوشهری‌ها مردمانی مهربان و با روحیه‌ای شاد هستند، پس بگذاریم این روحیات و صفات نیک در آنها حفظ شود.
حال برگردیم به کنسرت مه با تاخیری نیم‌ساعته آن هم به‌دلیل استقبال بی‌نظیر جمعیت برگزار شد، در ابتدای این کنسرت مهدی جلالی به‌روی سن آمد و توضیح مختصری در مورد گروه موسیقی آوای موج ارائه کرد و پس از آن از حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر همکارانش که همکاری مطلوبی با برگزارکنندگان این کنسرت داشتند، تشکر کرد. آنگاه اعضای این گروه جوان و هنرآفرین را به‌روی سن دعوت کرد تا لحظات شادی را برای افراد حاضر در سالن رقم بزنند. اعضای جوان این گروه موسیقی هم با حضورشان روی سن نوید لحظات خوشی را به حضار دادند. البته این کنسرت در دو بخش برگزار شد که در بخش اول این گروه موسیقی جوان، نخست با نواختن قطعه‌ای کوتاه از موسیقی ناب بوشهر سالن را به هیجان واداشت و در قطعه دوم «عروسی بوشهری» را اجرا کردند. خوانندگی بخش اول کنسرت را آماج عباسی (خواننده اصلی گروه آوای موج) عهده‌دار بود. قطعه بعدی «دی والله» که قطعه‌ای طنز از زبان مادرشوهر به عروس آینده بود، اجرا شد. سپس گروه قطعه چوبی بوشهری و کردی را که با تلفیق موسیقی بوشهری و کردی تنظیم شده بود، اجرا کرد، در این قطعه محسن کیهان‌نژاد، نوازنده چیره‌دست سورنا از دیار کردها گروه آوای موج را همراهی کرد و پس از آن قطعه «نی‌مه» اجرا شد؛ آوای کار دریانوردان و اهالی جنوب بر دریاست و چندی پیش در فهرست آثار ملی ثبت شد. این سبک موسیقی بومی بسیار شنیدنی است اما نکته‌ای که در اینجا جا دارد به آن اشاره کنم، حرکات آیینی و زیبایی بود که هادی منوچهری با اجرای استادانه خود به این قطعات جان و طراوات و معنا ‌بخشید. وی که از هنرمندان خوب عرصه تئاتر بوشهر است، کوشید تا با چینش حرکات آیینی که برگرفته از فرهنگ بکر جنوب است، مردم را بیش از پیش به نشاط بیاورد.

بخش اول کنسرت با اجرای نی‌مه به پایان رسید. گروه برای استراحت دقایقی را سن را ترک کرد. دگرباره مهدی جلالی مجری برنامه آمد و مختصر به معرفی هادی منوچهری پرداخت و از وی دعوت کرد تا دقایقی را برای مردم سخن بگوید و پس از وی، جلالی هنرمندی را که بهترین سال‌های عمرش را برای مردم بوشهر و به عشق آنها خوانده و می‌خواند به‌روی سن دعوت کرد. همین که محمود جهان به روی سن آمد، شور بود و هیجان و دلتنگی، وی خیلی تلاش کرد تا دلتنگی بیست‌ساله خود را پنهان کند اما اشک شوق و دلتنگی راه را بر پنهان ساختن احساسش بست. او گریه کرد و خیلی ساده دلتنگی خود را به مخاطبانش نشان داد اما تنها او نبود که دلتنگ بود تمام افراد حاضر در سالن هم با عشق و شور دلتنگی خویش را نمایان ساختند و با هیجان او را تشویق کردند. پس از آن گروه بمباسی (کودکان کار) قطعه‌ای بی‌کلام را اجرا کردند، سپس گروه در بخش دوم با اجرای قطعات خاطره‌انگیز محمود جهان،‌ خواننده صاحب‌نام سالن را به شورآفرینی واداشت. قطعاتی نظیر «سیاهه ناز داره، بهار اومد، او او او بردم، نترس نترس سرکلکی، یالله یالله (از اینجا آماج عباسی خواننده اصلی گروه هم محمود جهان را همراهی کرد)، اشکله، جومه نارنجی» سالن را به شور و نشاط واداشت. در آخرین قطعه هم گروه آوای موج با همراهی گروه بمباسی (گروه کودکان کار) «خیام‌خوانی» را اجرا کردند که هادی منوچهری این قطعه را با شورآفرینی خودش به اوج رساند.

پس از پایان برنامه به نزد محمود جهان رفتم و از وی در خصوص احساسش که بعد از 20 سال در بوشهر کنسرت برگزار کرده، پرسیدم. وی در این باره به بامداد جنوب گفت: حضور امشب من در این کنسرت افتخاری بود که بعد از 20 سال نصیبم شد و خیلی خوشحالم که امشب برای مردم و همشهری‌هایم اجرا داشتم، در واقع برای مردمی که مرا سال‌ها پیش با حمایت‌هایشان محمود جهانم کردند، مردم بوشهر مایه افتخار من هستند و با تمام وجودم به آنها می‌بالم، زیرا مردم بوشهر بودند که مرا با تشویق‌های خود بالا کشیدند و به یک خواننده ملی تبدیل کردند. من هیچ‌وقت به خودم اجازه ندادم به مردم شریف بوشهر توهین کنم و نخواهم کرد ولی متاسفانه عده‌ای هستند که با تخریب کردن من در استان در تلاش هستند که بین من و مردم فاصله بیندازند و نمی‌‌دانم از این کار خود چه سودی می‌برند؟! شاید پیش از این گفته باشم سبک موسیقی من آبادانی است که واقعا هست و نمی‌توان انکارش کرد، چون شناسنامه من ثبت آبادان است اما رگ و ریشه و اجداد من بوشهری هستند. پدر و مادر من در این شهر دفن شده‌اند. همه فامیل من در این استان هستند، پس چطور می‌توانم به این مردم نازنینی که مرا بزرگ کردند، جسارت کنم. 

این خواننده مطرح در پاسخ به این سوال که چرا 20 سال طول کشید تا دوباره در بوشهر اجرا داشته باشید، توضیح داد: من خیلی انتظار داشتم اما متاسفانه عده مشخصی کوشیدند با تخریب من همه ارگان‌های دولتی را بر علیه من کنند، صدا و سیما مرا طرد کرد، ارشاد مرا طرد کرد و... در حالی که من برای موسیقی بوشهر زحمت کشیدم و در همه جشنواره‌ها به‌عنوان نماینده موسیقی بوشهر حضور داشتم. من جایی نداشتم که شکایت کنم فقط این افراد را واگذار به خدا کردم، چون بدون حاشیه بودم و ریگی به کفشم نبود، شاید راز این‌که هنوز در عرصه خوانندگی هستم، این است که ریگی به کفشم نبود، در حالی که الان شما ببینید بیشتر خواننده‌های هم‌دوره من دیگر نمی‌خوانند. من با عشق و با تمام وجودم به کارم ادامه دادم و خودم را از جنس مردم می‌دانم. قلبا مردم بوشهر را دوست دارم. ان‌شاالله حضور امشب من نویدبخش حضور دوباره‌ام در بوشهر برای کنسرت‌های بعدی باشد. البته مردم بوشهر پیش از این در برنامه‌ای که در دهکده گردشگری بوشهر برگزار شد، ثابت کردند که مرا دوست دارند و امشب هم با تشویق‌های خود بار دیگر ثابت کردند که مرا فراموش نکرده‌اند. من امشب بعد از سال‌ها مردم را دیدم اشکم ریختم و نتوانستم احساساتم را کنترل کنم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم بوشهر موسیقی را می‌فهمند و می‌شناسند، چون موسیقی آنها با صدای موج دریا و آوا‌ها و نواهایی عجین شده که برخاسته از زندگی و فرهنگ سنتی آنهاست. منتها من از همان آغاز سبک آبادانی را کار کردم سبکی که در استان بوشهر خاص خودم بود ولی هیچ‌گاه نگفتم بوشهری‌ها را قبول نداشتم یا ندارم. از همین‌جا از تمام مردم بوشهر به‌خاطر محبت و حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم.
این کنسرت قرار بود در دو شب برگزار شود اما در شب دوم با وجود فروش بلیت بنا به درخواست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تفاهم سرپرست گروه موسیقی «آوای موج» و حسین لاله‌رخ، مدیرعامل موسسه سرایش مهر لیان که مسوولیت برگزاری این کنسرت را برعهده داشته است، لغو شد و برگزاری این کنسرت به زمان دیگری موکول شد. در این خصوص با محسن آقایی گفت‌وگو کردیم. وی در این‌بار گفت: متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و هماهنگی‌هایی که از حدود شش ماه پیش با مسوولان استان در برگزاری این کنسرت انجام شده بود، باز هم نتوانستیم روز دوم این کنسرت را برگزار کنیم و شرمنده مردمی شدیم که برای روز دوم این کنسرت بلیت خریداری کرده بودند. 
سرپرست گروه «آوای موج» در ادامه با بیان این‌که البته ما تمام مجوزهای کتبی لازم را برای برگزاری کنسرت در روزهای 15 و 16 آذرماه در بوشهر از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، اماکن و سایر ارگان‌های مربوط گرفتیم، افزود: طبق زمانبندی انجام شده، تبلیغات برگزاری کنسرت و خبررسانی‌های لازم برای برگزاری کنسرت و باز شدن سایت فروش بلیت انجام شد اما درست 48 ساعت قبل از اجرای کنسرت، از طریق اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر طی نامه‌ای به ما اعلام شد که فقط در تاریخ 15 آذرماه مجاز به برگزاری کنسرت هستیم. دلیل لغو کنسرت هم نزدیکی 16 آذرماه به روز شهادت امام حسن عسکری (ع) (18 آذرماه) اعلام شد. ما به‌خاطر لغو روز دوم کنسرت با ضرر سنگینی روبه‌رو شدیم ولی چون گروه «آوای موج» خود از گروه‌هایی است که در ایام محرم و صفر و ایام شهادت ائمه اطهار (ع) همیشه برنامه‌های آیینی اجرا می‌کند، با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این زمینه به تفاهم رسیدیم. 
خواننده گروه «آوای موج» هم در خصوص حضور خود در بوشهر به بامداد جنوب گفت: خیلی خیلی احساس خوبی دارم که بعد از چند سال در شهر خودمان اجرا داشتیم گروه آوای موج از سال 87 تاکنون در بوشهر اجرا نداشت و از این‌که امسال موفق شدیم بالاخره در استان خودمان کنسرت برگزار کنیم، حس خیلی خوبی داریم. 
آماج عباسی در خصوص سکونت این گروه در مرکز کشور نیز توضیح داد: گروه «آوای موج» حدود دو سال است که ساکن تهران است و در این دو سال مهم‌ترین هدف ما اشاعه فرهنگ بومی و موسیقی سنتی و آیینی بوشهر در سراسر کشور است که تاکنون تلاش کردیم فرهنگ این دیار را در قالب موسیقی به نقاط دیگر به‌نحو مطلوبی معرفی کنیم. در واقع مسوولیتی است که بر دوش ما گذاشته شده تا نماینده شایسته‌ای برای موسیقی و فرهنگی بومی این دیار باشیم. 

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا دوباره در بوشهر کنسرت برگزار خواهید کرد، بیان کرد: اگر مسوولان با ما همکاری و همراهی کنند حتما در بوشهر دوباره کنسرت خواهیم داشت، زیرا حسی بالاتر از این نیست که ما بتوانیم برای همشهری‌های خوبمان در کنار خلیج همیشه‌فارس کنسرت برگزار کنیم. امشب هم ما با تمام وجود اجرا کردیم و لذت بردیم، امیدوارم مردم هم از اجراهای ما لذت برده باشند.
اما در خصوص لغو این کنسرت در شب دوم با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تماس گرفتیم و دلیل لغو کنسرت را از وی جویا شدیم. حمیده ماحوزی در این‌باره به بامداد جنوب گفت: این کنسرت بنا به درخواست حسین لاله‌رخ که مسوولیت برگزاری آن را در بوشهر برعهده داشت و همچنین محسن آقایی، سرپرست گروه «آوای موج» قرار بود 14 و 15 آذرماه برگزار شود که بعد از آن این تاریخ به درخواست سرپرست گروه به 15 و 16 آذرماه تغییر یافت.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که ما هرگز مخالف برگزاری کنسرت به‌خصوص کنسرت گروه‌های بومی در استان نیستیم، افزود: اما به‌دلیل نزدیک بودن 16 آذرماه به روز شهادت امام حسن عسکری (ع) که 18 آذرماه است، بنا به حرمت این روز با توافق سرپرست گروه موسیقی آوای موج و مسوول برگزاری این کنسرت روز دوم لغو شد که این مساله ضرر مالی هم برای این بزرگواران در پی داشت اما سرپرست گروه با ما در این زمینه همکاری کرد و ما هم ان‌شاءالله برای برگزاری کنسرت این گروه و محمود جهان در تاریخ دیگری با آنها همکاری خواهیم کرد. 

یادآوری می‌شود، در این کنسرت محسن آقایی (مدير گروه)، حسین لاله‌رخ (مدیر هماهنگی)، بهروز فرح‌شیرازی (مدیر روابط عمومی)، محمود جهان و آماج عباسی (خواننده)، قاسم فاله (آهنگساز)، احسان میرضیایي (مدیر اجرائی)، سیاوش مهیمنیان‌آزاد، علیرضا فرحی‌بزرگ، فرهاد گلگون، مهدی گلستان، پدرام عطایی، مصطفی گلستان و ایمان فرخی (نوازندگان سازهای کوبه‌ای)، امین باسره (نوازنده عود)، محسن آقایی (نی‌انبان)، ذولفقار غریبی (نی‌جفتی)، مسعود چاپی (نی‌انبان و نی‌جفتی)، محسن کیهان‌نژاد (سرنا)، هادی منوچهری (حرکات آیینی) و خانم هاديان (گروه فرم)، سودابه غضنفری (همخوان) و گروه كودكان بمباسي حضور داشتند.
در پایان افرادی که بنا به دلایل کاملا شخصی و بازی‌های سیاسی می‌‌کوشند تا میان مسوولان فرهنگی و هنرمندان مردمی فاصله بیندازند، راه به جایی نخواهند برد، چون هنرمندان واقعی هنر را برای هنر اجرا می‌کنند و می‌کوشند همواره از حاشیه‌ها فاصله بگیرند. گروه «آوای موج» هم در این 11 سال فعالیت خود کوشیده‌ است که منادی واقعی موسیقی بومی بوشهر باشد نه بازیچه دست افراد سودجو. 
نام:
ایمیل:
* نظر: