bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵
تسهیلات در نظر گرفته شده برای بنگاه‌های تولیدی که شامل واحدهای کوچک و متوسط بود ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ تاکنون حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و...
بامدادجنوب- جواد شکریان:
تسهیلات در نظر گرفته شده برای بنگاه‌های تولیدی که شامل واحدهای کوچک و متوسط بود ۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مبلغ تاکنون حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافته است و در صورت جذب منابع، طبق تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی تا پایان سال مابقی تسهیلات نیز به واحدهای تولیدی اختصاص داده می‌شود.
در همین زمینه، بامداد جنوب گزارش‌ها متعددی از همکاری نکردن بانک‌ها با واحدهای تولیدی استان بوشهر منتشر کرد زیرا با گذشت چند ماه از تصویب این طرح، تنها قرارداد سه پرونده بین بانک و تولیدکننده منعقد شده بود. پس از آن، طی جلسات متعددی که سازمان صنعت، معدن استان با حضور مسوولان استانی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، تعداد شرکت‌هایی که موفق به دریافت این تسهیلات شدند رو به افزایش گذاشت.

66 میلیارد تومان تسهیلات در بوشهر پرداخت شد
در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر روز گذشته در گفت‌وگو با بامداد جنوب وضعیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها در بوشهر را مطلوب عنوان کرد و افزود: در استان بوشهر از میان درخواست‌های تسهیلات ثبت شده در سامانه، تعداد 373 واحد مورد پذیرش قرار گرفتند که تعداد 250 مورد از این درخواست‌ها از سوی کارگروه سازمان صنعت استان تائید و به بانک‌های عامل معرفی شدند.
سیدحسین حسینی‌محمدی با بیان این‌که 159 مورد از پرونده‌ها به از سوی بانک‌ها تائید و به شعب این بانک‌ها ارجاع داده شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد پرونده، تعداد 113 مورد منجر به انعقاد قرارداد بین تولیدکننده و بانک‌های عامل شده که تعداد 101 فقره آن، تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.
وی درخصوص مبلغ تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های متقاضی در بوشهر گفت: مبلغ تسهیلات 113 فقره قراردادی که مابین بانک‌ها و تولیدکنندگان منعقد شده، 804 میلیارد ریال است که مبلغ 662 میلیارد ریال آن در قالب 101 فقره قرارداد به متقاضیان پرداخت شده است.
این در حالی است که به‌گفته قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مبلغ تسهیلات پرداخت شده در کشور تاکنون بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان بوده است که با یک حساب سرانگشتی در می‌یابیم که تولیدکنندگان بوشهری تاکنون توانسته‌اند 005/0 درصد از تسهیلات کشور را دریافت کنند. مبلغی که هرچند از سوی برخی مسوولان استانی قابل قبول عنوان می‌شود، اما در مقایسه با رقم کشوری این تسهیلات، رقمی بسیار ناچیز است. 
حسینی‌محمدی همچنین از مراجعه مستقیم برخی واحدهای تولیدی به بانک‌های عامل خبر داد و افزود: طرح پرداخت تسهیلات مصوبه دولت برای واحدهایی است که دارای شرایط خاص مانند بدهی بانکی هستند، بنابراین شرکت‌هایی که این مشکلات را نداشته باشند می‌توانند به‌صورت مستقیم برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند. در همین راستا،  تعداد 129 واحد تولیدی به‌صورت مستقیم به بانک‌ها مراجعه کرده و 595 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده‌اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بوشهر با اشاره به این‌که برخی متقاضیان دریافت وام مشکلاتی دارند که مانع پرداخت وام به آنها می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد 123 درخواست در کارگروه سازمان صنعت استن در حال بررسی است که برخی از آنها دارای مشکلاتی نظیر نداشتن وثیقه و یا صورت‌های مالی هستند که با حل این مشکلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع‌ کوچک چه نقشی را در این زمینه ایفا می‌کند، افزود: این صندوق تاکنون توانسته با برخی از بانک‌های عامل قرارداد امضا کند و در حال حاضر به‌دنبال عقد قرارداد با بقیه بانک‌هاست تا بتواند پوشش بیشتری برای ضمانت تسهیلات تولیدکنندگان بدهد.

اولویت سرمایه‌گذاری استان‌ها مشخص شد
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته در نشستی خبری درباره رقم اختصاص یافته به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی با بیان این‌که این وزارتخانه خود را متولی امر تولید در بخش صنعت و معدن می‌داند، عنوان کرد: در حوزه مولد اقتصاد ۶۳ درصد اشتغالزایی داشته‌ایم و با خانواده‌ای شامل سه میلیون واحد صنفی که حدود ۶۰۰ مورد آن تولیدی است سر و کار داریم.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید ادامه داد: سال گذشته از راهبردهای وزارتخانه رونمایی شد و امسال نیز با اضافه شدن آمایش سرزمینی در حال به‌روزرسانی است. توانسته‌ایم صنایع منتخب را مشخص کنیم و می‌دانیم که در کدام استان‌ها اولویت با چه بخشی است. علاوه بر این، حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارتخانه با برگزاری جلسات به فعالیت‌های خود در این راستا ادامه می‌دهد.
رحمانی همچنین به هفت پروژه و ماموریت تعریف شده در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: رونق تولید، کنترل واردات، پیشبرد پروژه‌های بالای ۶۰ درصد، بالا بردن توان صادراتی واحدهای کوچک و متوسط، تشویق میزان صادرات با هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری و نیز تکمیل زنجیره فولاد و مس از جمله این پروژه‌های تعریف شده است که در راستای آن حرکت می‌کنیم. در این بین اما رونق تولید یکی از اهداف هفت گانه مورد تاکید ماست و چنانکه تاکید شده باید به منظور رونق واحدهای کوچک و متوسط چاره‌اندیشی کنیم؛ بنابراین ارتقای توان صادراتی این واحدها را لازم‌الاجرا می‌دانیم و به عنوان یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده به منظور احیای آنها نسبت به آن تاکید داریم.

میزان خام‌فروشی کم نیست
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امر تولید در پاسخ به سوالی مبنی بر انباشت محصولات واحدهای تولیدی در انبارها و نیز افزایش بدهی این واحدها خاطر‌نشان کرد: ما باید سه مساله را مدنظر قرار دهیم. ابتدا این‌که واحدهای تولیدی باید بتوانند تولیدات خود را داشته باشند و فروش‌های لازم را انجام دهند. پس از آن افزایش میزان صادرات است تا بتوانیم به طرف تقاضا حرکت کنیم و مساله سوم مبارزه با قاچاق است.
رحمانی همچنین در ادامه صحبت‌هایش در مورد جلوگیری از مقوله خام فروشی در کشور بیان کرد: امروزه این مقوله به‌عنوان سیاست ما تعریف شده است و در آینده نیز تشدید خواهد شد. خام‌فروشی یکی از معضلات کشور است و در حال حاضر نیز میزان خام‌فروشی کم نیست.
وی، همچنین در مورد تغییرات نرخ ارز خاطرنشان کرد: صادرکنندگان تمایل دارند نرخ ارز بالا رود و این قضیه در امر واردات متفاوت است. در حال حاضر باید منتظر تک‌نرخی شدن نرخ ارز باشیم و پس از آن تصمیمات درخور را بگیریم.
رحمانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این‌که در سال جاری تصمیم بر این شد که پنج هزار و 400 واحد که بالای ۶۰ درصد پیشرفت داشته‌اند به بهره‌برداری برسند، گفت: حدود ۹۵ درصد این برنامه عملیاتی شده و با سرمایه‌گذاری‌ ۲۲ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بوده است که شاهد ایجاد اشتغال ۹۰ هزار موردی در این بخش هستیم و امیدواریم تا پایان سال به صورت ۱۰۰ درصدی اجرایی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: