bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵
شکافی که به‌جای ترمیم عمیق‌تر شد؛
معصومه ابتکار باز هم به بوشهر آمد، شاید به بهانه روز دانشجو و شاید هم برای سرکشی از استان و ارائه گزارشی به رئیس دولت تدبیر و امید. در تهران گفته می‌شود که حسن روحانی به او اعتماد کامل دارد و
معصومه ابتکار باز هم به بوشهر آمد، شاید به بهانه روز دانشجو و شاید هم برای سرکشی از استان و ارائه گزارشی به رئیس دولت تدبیر و امید. در تهران گفته می‌شود که حسن روحانی به او اعتماد کامل دارد و همین اعتماد هم باعث شده تا او راوی خوبی در مورد سفرها و نتایج آن باشد.
کنداکتور یا همان ریز برنامه‌هایش که از صبح روز سه‌شنبه تا شب - که پس از آن به احتمال زیاد با پرواز با تاخیر یکی از ایرلاین‌های بسیار بدقول فعال در مسیر بوشهر به تهران او را باید به پایتخت‌ می‌برد - چند برنامه متفاوت وجود داشت که یکی از آنها برای بسیاری جالب بود. درخواست و دعوت از اصلاح‌طلبان استان برای برگزاری یک نشست. نشستی که گفته می‌شد ابتدا قرار بود در خانه معلم برگزار شود و پس از آن به‌دلایل امنیتی به استانداری منتقل شد تا به گفته یکی از شاهدان عینی از همان ابتدا مشخص شود که قید «امنیتی» را چه کسی و به چه منظوری بر آن گذاشته است.

بر اساس همان برنامه‌ریزی، قرار بود جلسه مذکور راس ساعت شش و بدون حضور نماینده دولت در استان تشکیل شود اما آنچه از همان ساعت‌های اولیه در فضای مجازی استان منتشر شد نشان می‌داد که جلسه آنگونه که «قرار بود» پیش نرفت و همانگونه که «انتظار می‌رفت» برگزار شد تا پس از آن حرف و حدیث‌های بسیاری در این زمینه مطرح شود. شاید این نشست نخستین امتحان سخت برای عبدالکریم گراوند معاون جدید سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر بود که در محوطه استانداری شاهد اتفاقاتی باشد که به نظر نمی رسد پیش از این تجربه کرده باشد. 

بر اساس روایت یکی از شاهدان عینی، سالنی که قرار بود تنها 40 نفر در آن حضور داشته باشند با حضور افرادی دو برابر مهمانان پیش بینی شده پر شد و حتی یکی از دبیران احزاب با 30 نفر به استانداری آمد و دنبال جا می‌گشت و دید که حتی جای خودش هم نمی‌شود. مدعوین اصلاح‌طلب و حامی دولت که به دعوت رئیس سازمان محیط زیست کشور به مراسم آمده بودند با دیدن چنین هم که وضعیتی تصمیم به قصد ترک جلسه گرفته و قصد بازگشت به محوطه بیرون می‌ کنند که برای نخستین بار با معاون سیاسی استانداری روبه‌رو می‌شوند، به گفته راوی، گراوند مصرانه از آنها می‌خواهد به سالن برگردند اما گویی این دعوت اجابت نمی‌شود! اسد بهادری با بیان این نکات به بامداد جنوب گفت که متاسفانه آنچه از آن واهمه داشتیم روی داد، نه از آن سبب که جایی برای ما نبود، بلکه از آن روی که در حضور معاون رئیس‌جمهور اتقاقاتی روی می‌داد که نقل آن در تهران آبروی استان را می‌برد! البته به‌نظر می‌رسد که آقای استاندار که پیش از این از «بی‌اخلاقی» برخی‌ها گلایه کرده بود و این‌که یکی از وزرا از وی خواسته بود به‌جای عمران و آبادی اول «روی اخلاق انسانی» مردم استان کار کند! اینبار شاهد یک بی اخلاقی آشکار در محدوده مدیریت خود بود.

هر چند این روزها دیگر فرصت نقد نیست و باید به ثانیه‌ها هم به‌عنوان فرصت‌های از دست رفته نگاه کرد اما اصلاح‌طلبان که در طول دو ماه گذشته با صدور چند بیانیه عملا به رویارویی تمام عیار با نماینده دولت روی آورده بودند، با مشاهده برنامه مدیریت شده، حرف‌هایی را که نمی‌خواستند بر زبان برانند را هم بر زبان راندند، در حقیقت خانم ابتکار آمده بود تا «اصلاحی» کند و «آشتی‌کنانی» برقرار شود، اما نه تنها این دو امر صورت نگرفت، بلکه شکاف‌ها عمیق‌تر شد تا امیدواری‌ها برای اصلاح و ترمیم این رابطه کم رنگ تر شود. 
رضا معتمد، روزنامه نگار و از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان استان هم در نوشته‌ای کوتاه روایت خاص خود از این نشست داشته است: «متاسفانه باز هم قشون‌کشی و رفتارهای نابخردانه باعث شد، نشستی که قرار بود در فضایی خصوصی برگزار شود و هر دو طرف قضیه هم حرف‌هایشان را بیان کنند، به فضای عمومی کشیده شود. به بیان دیگر، قشون‌کشان هم چوب را خوردند و هم پیاز را. هم نتوانستند مانع از بیان نظرات  منتقدان شوند و هم آنچه که قرار بود مورد بهره‌برداری تبلیغاتی قرار گیرد و به وارونه‌سازی واقعیت بینجامد، به عکس آن تبدیل شد...»

در این میان برخی از افرادی که گروه اول آنها را مهمان ناخوانده این نشست خصوصی می‌خوانند روایتی دیگر داشتند، روایتی که برآیند آن این است که «تعدادی اصلاح‌طلبان از ورود خانم ابتکار به سالن جلوگیری کردند» و این‌که «چرا خانم ابتکار جمع 20نفری خروج زده از جلسه را بر جمع 80نفری حاضر در سالن ترجیح داد» این را هم رضا معتمد اینگونه پاسخ می‌دهد: «مشاوران خانم ابتکار هم که کاملا در جریان قضایا بودند، ابتدا خواهش کردند که دوستان وارد سالن شوند اما مورد موافقت قرار نگرفت. آنها ناگزیر موضوع را به خانم ابتکارانتقال دادند و ایشان این بار خودشان به جمع دوستان آمدند. دبیران احزاب دلایلشان را برای وارد نشدن به جلسه بیان کردند. سرانجام خانم دکتر ابتکار پیشنهاد دادند که جلسه ای خصوصی تشکیل شود و شد.»
از سوی دیگر، ده‌ها نفری که برای حضور در این نشست از سوی استانداری دعوت شده بودند به‌زعم یکی از حامیان استاندار توسط معاون رئیس‌جمهور مورد «اهانت» قرار گرفته و تنها هفت دقیقه برای آنها وقت ماند!!! البته این‌که این افراد را آیا مسوول دعوت از اصلاح‌طلبان، یعنی آقای حیدرزاده دعوت کرده را از وی پرسیدیم که او هم منکر این دعوت شد و تاکید کرد که بر اساس توافق، تنها قرار بوده که 40نفر در این جلسه حضور داشته باشند و من نمی‌دانم این افراد از کجا آمدند.

آنچه در بعد از ظهر سه‌شنبه، 16 آذر 95 در استانداری بوشهر روی داد، در حقیقت نشان دهنده چالش جدی میان حامیان اصلاح طلب دولت و مدیریت اجرایی استان است، موضوعی که رفته رفته و با نزدیک شدن به زمان برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می تواند خود به چالشی جدی تر منجر شود. پیش از این در یادداشت‌هایی منتقدانه اما دلسوزانه نسبت به کانالیزه کردن حضور سفر وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و دیگر مقامات کشوری به استان به گونه‌ای که امکان گفتگوی آنها با حامیان «غیردولتی» رئیس‌جمهور فراهم نمی شود هشدار داده بودیم و تاکید کرده بودیم که هر چند ممکن است برگزاری جلسه با حامیان منتقد چالش‌هایی برای مسوولان استان ایجاد کند اما در برایند کلی می‌تواند زمینه ایجاد همدلی و همراهی بیشتر آنها را در حمایت از دولت فراهم سازد، حرفی که متاسفانه هیچ گاه شنیده نشد. حال این‌که خانم ابتکار در تهران چه گزارش دهد، خود مساله دیگری است اما گزارش نهایی هر چه باشد نباید سبب شود که از این موضوع درس نگرفته و بار دیگر شاهد حادثه‌ای مشابه باشیم. امیدواریم در کمتر از شش ماه مانده به انتخابات فضای سیاسی استان آرام‌تر شده و مدیریت اجرائی استان با درک شرایط موجود و با اصلاح رویه سابق حداقل در فرایند اجماع حامیان دولت خللی ایجاد نکند.

نام:
ایمیل:
* نظر: