bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵
در پی پیشروی‌های برق‌آسای ارتش سوریه در حلب؛
در حالی که پیشروی‌های گسترده نیروهای سوری در نقاط مختلف شرق استان «حلب» ادامه دارد و شمارش معکوس برای تسلط آنها بر این مناطق آغاز شده است، برخی به‌دنبال توطئه «آتش‌بس» در شرق حلب هستند.
در حالی که پیشروی‌های گسترده نیروهای سوری در نقاط مختلف شرق استان «حلب» ادامه دارد و شمارش معکوس برای تسلط آنها بر این مناطق آغاز شده است، برخی به‌دنبال توطئه «آتش‌بس» در شرق حلب هستند.
نیروهای سوری و رزمندگان مقاومت اسلامی همچنان به پیشروی‌های گسترده خود در نقاط مختلف شرق استان «حلب» و حومه شرقی این استان ادامه می‌دهند. در جریان این پیشروی‌ها طی روزهای گذشته ده‌ها عنصر تکفیری به هلاکت رسیده و خودروهای آنها نیز که اغلب حامل مواد منفجره بودند، هدف قرار گرفته و منهدم شدند. پیشروی‌های غیرقابل پیش‌بینی نیروهای سوری در شرق استان حب موجب فروپاشی صفوف تکفیری‌ها در این استان شده است. البته وضعیت تکفیری‌ها در جبهه‌های دیگر نبرد حلب از جمله جبهه شمالی تفاوت چندانی با وضعیت کنونی آنها در شرق حلب ندارد، چراکه نیروهای سوری در دیگر جبهه‌ها نیز ابتکار عمل را تاکنون به دست گرفته‌اند. 

در طول مدتی که نبرد بزرگ حلب معروف به «أم‌المعارک» آغاز شده است و نظامیان ارتش سوریه عزم خود را برای آزادسازی این استان استراتژیک از تصرف تروریست‌های تکفیری جزم کرده‌اند، تروریست‌های تکفیری مستقر در حلب و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها بارها خواستار آتش‌بس در این استان شده‌اند؛ به‌گونه‌ای که امروز دیگر سخن گفتن از آتش‌بس در حلب به بازی نخ‌نمایی تبدیل شده است که همگان می‌دانند چنین خواسته‌ای با چه اهدافی مطرح می‌شود. ایالات متحده امریکا تاکنون هرگاه که تکفیری‌های دست پرورده خود در حلب را در مضیقه دیده، خواستار آتش‌بس در این استان شده است تا بدین طریق تروریست‌ها بتوانند صفوف خود را بازسازی کنند و از شکست حتمی رهایی یابند.
در حال حاضر، محورهای عملیات بر مساکن هنانو و بعیدین در شمال و جبل بدرو در شرق و عزیزه به سوی شیخ لطفی و شیخ سعید در جنوب شرقی استوار است و تاکنون بخش اعظم این مناطق به دست ارتش سوریه افتاده است. همین پیشروی‌ها موجب شده تا شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری مستقر در شمال حلب فرار را بر قرار ترجیح داده و بگریزند. بدین ترتیب بسیاری از مناطقی که به مدت یک یا دو سال تحت تصرف تکفیری‌ها بودند، با پیشروی‌های ارتش سوریه به کنترل آن درآمدند. شکست مفتضحانه تروریست‌های تکفیری در جبهه شرقی حلب موجب ایجاد موجی از ناامیدی و سرخوردگی در صفوف تکفیری‌های مستقر در دیگر جبهه‌ها از جمله جبهه شمالی این استان شده است. 

بنابراین می‌توان گفت که پیامدهای مثبت دستاوردهای ارتش سوریه در جبهه شرقی، در دیگر جبهه‌ها نیز به خوبی نمایان است. مدت‌هاست که عناصر تکفیری موفق به تسلط بر هیچ منطقه استراتژیکی در حلب و به‌ویژه در جبهه شرقی نشده‌اند و این مساله، خود به تنهایی به عامل دیگری برای ایجاد سرخوردگی در صفوف آنها تبدیل شده است.
با تمام اینها، بوق‌های تبلیغاتی تروریست‌های تکفیری به وسیله حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها همچنان فعال هستند. بسیاری از رسانه‌های حامی تکفیری‌ها در طول این مدت تلاش کردند تا ضمن وارونه جلوه دادن حقیقت آنچه که در صحنه تحولات میدانی می‌گذرد، اینگونه به افکار عمومی القاء کنند که تکفیری‌ها در شرایط خوبی بوده و این نظامیان ارتش سوریه هستند که در موضع ضعف قرار دارند. استفاده از ظرفیت رسانه‌ای در راستای تحقق منافع تکفیری‌ها خود به تنهایی، نوعی اذعان به شکست آنها در عرصه میدانی تلقی می‌شود. هدف از این اقدام، بالا بردن روحیه تروریست‌های مستقر در حلب و به‌ویژه در مناطق شرقی برای ممانعت از تسلط نیروهای مقاومت بر این مناطق بوده و هست.
با این حال، هیچیک از این حیله‌ها و حربه‌ها کارگر نیفتاد و تکفیری‌ها همچنان در جبهه شرقی حلب درجا می‌زنند و به‌دنبال راه نجاتی برای فرار هستند. آنها هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در عرصه ایجاد جنگ روانی علیه نیروهای سوری از طریق حمایت‌های رسانه‌ای با هدف تحریک افکار عمومی هم یارای ایستادگی در برابر جبهه مقاومت را ندارند. درست به همین دلیل است که اقدامات تروریستی خود علیه غیرنظامیان را تشدید کرده و بی‌وقفه علیه آنها می‌تازند. همین اقدامات وحشیانه علیه غیرنظامیان موجب شده تا نیروهای سوری اندکی از شدت عملیات خود بکاهند تا آسیب کمتری به آنها وارد شود اما در این میان، برای مهار نیروهای سوری بوی یک توطئه می‌آید، توطئه‌ای که عاملان آن قصد دارند آن را بزک کرده و به سوریه و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن تحمیل کنند. این توطئه در برقراری آتش‌بس به‌ویژه در مناطق شرقی حلب خلاصه می‌شود، آتش‌بسی که بار دیگر نتیجه‌ای جز تجدید قوای تروریست‌های تکفیری و بازسازی صفوف از هم پاشیده آنها به‌دنبال نخواهد داشت و در این میان، دستاوردهای محور مقاومت در مناطق شرقی یکی پس از دیگری از بین خواهد رفت.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اخیرا توسط چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو شد، تلویحا به برقراری آتش‌بس در جبهه شرقی حلب منجر می‌شد. با این حال، متحدان بین‌المللی دولت دمشق حاضر نشدند زیر بار قطعنامه‌ای بروند که سرانجام زیان باری برای هم‌پیمان خود یعنی دولت دمشق به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، روسیه تاکنون در مذاکرات و رایزنی‌های خود با امریکایی‌ها در خصوص درگیری‌های حلب و به‌ویژه مناطق شرقی، به برقراری آتش‌بس در مناطقی که ارتش سوریه در حال پیشروی در آنجاست، تن در نداده است.
در این میان، فریادهای غربی‌ها در خصوص حلب نیز خود به تنهایی حاکی از شکست حتمی تکفیری‌ها در این استان است. 

اخیرا فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفته بود: «حتی اگر حلب به دست نیروهای سوری سقوط کند، جنگ در سوریه تمام نخواهد شد». این اظهارنظر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که غربی‌ها خود نیز نسبت به شکست حتمی تکفیری‌های دست پرورده خود در حلب یقین پیدا کرده‌اند و اکنون دولت سوریه را تهدید می‌کنند که تسلط بر حلب به معنای پایان جنگ در کشور شما نیست و این جنگ به دیگر جبهه‌ها منتقل خواهد شد. از سوی دیگر، دولت سوریه نیز دست بسته در مقابل توطئه‌ای که در حال روی دادن است، ننشسته است. 
در همین ارتباط، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که برقراری آتش‌بس در مناطق شرقی حلب مستلزم تضمین خروج تروریست‌های تکفیری مستقر در این مناطق است. این وزارتخانه اعلام کرده است: «دولت دمشق تحت هیچ شرایطی بدون دریافت تضمین‌های لازم برای خروج تکفیری‌ها از مناطق شرقی حلب، با برقراری آتش‌بس در این مناطق موافقت نخواهد کرد».

این وزارتخانه همچنین تصریح کرده است: «دمشق اجازه نخواهد داد که ساکنان شرق حلب به‌صورت گروگان در اختیار تروریست‌ها قرار داشته باشند. ما تمام تلاش خود را برای آزادی ساکنان شرق حلب به‌کار بسته و می‌بندیم». بیانیه رسمی وزارت خارجه سوریه و اظهارنظر آن در خصوص برخی تلاش‌های مذبوحانه برای برقراری آتش‌بس در شرق حلب، نشان از جدی بودن توطئه دارد، توطئه‌ای که با هوشیاری دولت سوریه و هم‌پیمانان خارجی آن به نظر نمی‌رسد که به ثمر بنشیند.
حضور نیروهای مصری در سوریه

در این میان برخلاف تکذیب‌های صورت گرفته، بالغ بر ۲۰۰ مستشار و مامور امنیتی مصری در مناطق مختلف رسوریه، به‌ویژه در استان های شمالی خدمت می‌کنند. 
مصر عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین کشور عربی، شاهد حضور هزاران شهروند خود در گروهک‌های مختلف تروریستی است. به‌خصوص آن‌که در حوزه رهبری این گروهک‌ها و حضور در لایه‌های مذهبی آنها نقش فعالی ایفا می‌کنند و همیشه هم شاهد کشته شدن برخی از آنها هستیم. 
از سوی دیگر، امیر نشین قطر با کمک ترکیه هزاران شهروند مصری را راهی استان ادلب سوریه کرده و در آنجا در پادگان‌های آموزشی و با هزینه قطر تحت دقیق‌ترین آموزش‌ها قرار می‌دهند. هر چند پیش از این قطری‌ها در لیبی این مراکز آموزشی را برپا کرده بودند اما لیبی جایگاه خود را از دست داد و جایی بهتر از ادلب وجود ندارد که حمایت لجستیک دولت اردوغان را هم در پی داشته باشد. 
پس از سفر علی‌المملوک رئیس سازمان اطلاعات سوریه به مصر و دیدار با همتایان مصری خود، ۲۰۰ مستشار و امنیتی مصری راهی سوریه شدند. این افراد اکنون در مناطق مختلف سوریه پراکنده بوده و به تبادل نظر و همکاری می‌پردازند. علاوه بر حضور در اتاق عملیات دمشق آنها در اتاق‌های دیگری هم حضور دارند. از فرودگاه حماه، حمیمیم، تی فور گرفته تا اتاق‌های عملیات در درعا و جورین در سهل الغاب.

اما یکی از مراکز اصلی حضور افسران مصری فرودگاه تی فور است. مکانی در ریف حمص شرقی که بسیار به مناطق عملیات داعش که اعضای آن در صحرای سینا حضور دارند، نزدیک است. قرار است در چند روز آینده با پهلوگیری یک کشتی لجستیک مصری در ساحل طرطوس، یک گردان مهندسی ارتش این کشور هم وارد خاک سوریه شود تا عملیات به شکل عملی‌تری پیش برود. این گردان قرار است در مناطق آزادشده حلب با همکاری کامل روسیه و سوریه اقدام به پاکسازی شهر از مین‌ها و تله‌های انفجاری کند.
همکاری نظامی و امنیتی مصر و سوریه بی شک به نفع هر دو کشور است. ترکیه و قطر در حال آموزش اعضای اخوان‌المسلمین برای ایجاد بلوا و آشوب در مصر هستند و قاهره ناچار است برای این روزهای سرنوشت‌ساز و مبارزه با تروریسم جهانی مورد حمایت عربستان، قطر، ترکیه و برخی دیگر از کشورها خود را آماده کند.

برچسب ها: سیاسی ، جهان ، سوریه ، حلب
نام:
ایمیل:
* نظر: