bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۵
بامداد جنوب: مجري فاز ١٩ پارس جنوبي با اعلام افزايش توليد گاز اين فاز، برداشت روزانه گاز اين فاز از ميدان پارس جنوبي را با بهره‌برداري از سكوي ١٩A، حدود 42 ميليون متر مكعب در روز عنوان کرد.
بامداد جنوب: مجري فاز ١٩ پارس جنوبي با اعلام افزايش توليد گاز اين فاز، برداشت روزانه گاز اين فاز از ميدان پارس جنوبي را با بهره‌برداري از سكوي ١٩A، حدود 42 ميليون متر مكعب در روز عنوان کرد.
حميدرضا مسعودي تصریح کرد: در حال حاضر از سه سكوي SPD2، ١٩C و ١٩A روزانه حدود 42 ميليون متر مكعب گاز ترش غني از ميدان پارس جنوبي برداشت و به پالايشگاه اين فاز ارسال مي‌شود.

وی درباره ميزان توليد گاز شيرين در رديف‌هاي شیرین‌سازی اين فاز گفت: سه رديف شيرين‌سازي 1، 3 و 4 باظرفيت كامل در مدار بهره‌برداري قرار دارد و پس از انجام فرایندهای پالایشی روزانه ٣٧ ميليون متر مكعب گاز فراوري شده و شيرين به خط ششم سراسري تزريق مي‌شود.
مسعودی از توليد بيش از پنج ميليون بشكه ميعانات گازي در این فاز خبر داد و افزود: تاكنون 5/4 ميليون بشكه از اين محصول به بازارهاي هدف صادر شده است.
به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، مجري فاز ١٩ به تكميل و بهره‌برداري كامل از واحدهاي دريافت گاز در پالايشگاه اشاره کرد و افزود: در اين واحدها ، ميعانات گازي موجود در گاز ترش دريافتي از سكوها تفكيك و به واحد تثبيت ميعانات منتقل شده و پس از انجام برخي فرايندها، اين محصول در مخازن ذخيره‌سازي ميعانات گازي جمع‌آوري مي‌شود.
وی با بيان اين‌كه هم‌اكنون اين واحدها در مدار توليد قرار دارند، گفت: يكي از دو كمپرسور واحد تثبيت ميعانات در مدار توليد قرار گرفته وكمپرسور ديگر هم آماده بهره‌برداري است.
وي با اشاره به اين‌كه ركوردهاي بزرگي در فاز ١٩ پارس جنوبي به ثبت رسيده، خاطرنشان کرد: راه‌اندازي و توليد گاز از سه سكو در مجموع با ظرفيت 5/1 ميليارد فوت مكعب، ثبت ركورد سريع ترين زمان نصب، راه‌اندازي و توليد گاز از سكوي ١٩A (70 روز) و بهره‌برداري از سه رديف شيرين سازي در بازه زماني ٧ ماهه، از زمان آغاز توسعه ميدان گازي پارس جنوبي بي سابقه بوده است.
مجري فاز ١٩ توليد هفتگي گاز در اين فاز را حدود ٢٥٤ ميليون متر مكعب برشمرد و ادامه داد: از آغاز فعاليت هاي توليد گاز شيرين در اين فاز تاكنون بيش از 2/3 ميليارد متر مكعب گاز توليد شده است.

مسعودي با اعلام راه اندازي اولين رديف پروپان و بوتان فاز ١٩ تا پايان آذرماه گفت: با تكميل دو ترين LPG در مجموع روزانه ٢هزار و ٨٠٠ تن پروپان و بوتان در اين فاز توليد خواهد شد.
وی افزود: با برنامه ريزي انجام شده پيش‌بيني مي‌شود آخرين سكوي باقي مانده فاز ١٩ با ظرفيت برداشت ٥٠٠ ميليون فوت مكعب گاز، در پايان دي‌ماه از يارد شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران در خرمشهر بارگيري شده و يك هفته پس از عمليات نصب در اسفند‌ماه، مراحل راه‌اندازي آن انجام شود.
مجري فاز ١٩ پارس جنوبي با اشاره به رعایت الزامات زيست محيطي، اقدامات انجام شده در راستاي كاهش گازسوزي در اين فاز را قابل توجه ذكر كرد و افزود: با بهره‌برداري از كمپرسورهاي OFF GAS رديف دوم تثبيت ميعانات گازي و كمپرسورهاي REGENERATION رديف‌هاي اول، سوم و چهارم شيرين‌سازي، تاکنون از هدر رفت و گازسوزي روزانه چهار ميليون متر مكعب گاز در اين فاز جلوگيري شده است.
مسعودي با تاكيد بر ادامه تلاش‌هاي كارفرما و پيمانكار طرح توسعه فاز ١٩ در جهت كاهش آلودگي‌هاي ناشي از گازسوزي در اين فاز گفت: دو رديف از واحد بازيافت گوگرد اين فاز در نيمه دوم دي‌ماه به‌طور كامل به بهره‌برداري خواهد رسيد.

برچسب ها: اقتصاد ، پارس جنوبی
نام:
ایمیل:
* نظر: