bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵
د‌‌ولت يازد‌‌هم تا به امروز گردنه‌های پر پیچ و خم با شیب‌های تندی را طی کرده و به شمارش معكوس روزهای پایانی خود نزد‌‌يك‌تر مي‌شود‌‌، با این حال هنوز نتواسته است بر چالشی که با سازمان و صدا و سیما دارد چیره شود.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
 د‌‌ولت يازد‌‌هم تا به امروز گردنه‌های پر پیچ و خم با شیب‌های تندی را طی کرده و به شمارش معكوس روزهای پایانی خود نزد‌‌يك‌تر مي‌شود‌‌، با این حال هنوز نتواسته است بر چالشی که با سازمان و صدا و سیما دارد چیره شود. هرچند نگاه انتقادی به صدا و سیما پیش از این نیز در دولت اصلاحات وجود داشته، چراکه مسوولان این سازمان در دولت اصلاحات نیز بنا را بر این گذاشته بودند که اخبار کمی از دستاوردهای دولت در این رسانه منتشر کند اما اکنون رویکرد بحث برانگیز صدا و سیما کار را به جای رسانده است که حتی علی لاریجانی که خود روزی بر کرسی ریاست سازمان صدا و سیما تکیه زده بود بر نحوه پوشش خبرهای دولت و چالش ساختن بر سر موضوع برجام برای دولت روحانی انتقاد کند. عبدالرضا رحمانی فضلی نیز که قائم‌مقام لاريجاني د‌‌ر صد‌‌ا و سيما بود، هم‌‌ به گسترش فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي اشاره کرد و گفت که «صد‌‌ا و سيما اثرگذاري خود‌‌ را از د‌‌ست د‌‌اد‌‌ه است.» صحبتی که البته خوشایند دولت است ولی نشان می‌دهد که دولت مردان دیگر امیدی به بهبودی سازمان صدا و سیما ندارند.
با این حال کارشناسان سازمان صدا و سیما نظر دیگری دارند و معتقد هستند که سازمان صدا و سیما می‌تواند به روزهای اوج خود باز گردد.

سلیمه کهنسال دبیر خبر صدا و سیمای مرکز بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب در این‌باره گفت: صدا و سیما برای اثرگذاری کار دشواری پیش رو دارد چراکه در این برهه زمانی، هر کسی یک گوشی همراه هوشمند دارد و به‌نوعی خبرنگار است.
کهنسال در ادامه با تشریح فضای رسانه‌‌ای، تصریح کرد: در حال حاضر صفحه شخصی همه افراد جامعه منبع خبر هستند و تنها افراد مشهور منبع خبر نیستند مردم عادی هم زمانی که از ماجرایی خبر می‌دهند، نظری می دهند و یا عکسی منتشر می‌کنند، می‌توانند یکی از منابع خوب خبری باشند. حالا سازمان صدا و سیما باید در این عرصه با رسانه‌هایی که کوچک هستند اما گاه کارهای بزرگی انجام می‌دهند، رقابت کند این کار واقعا دشوار است.
 وی تاکید کرد: گاهی وقت صدا و سیما باید صرف تکذیب مواردی شود که در همین فضاهای مجازی منتشر می‌شود. بر همین اساس  و با توجه به شرایط موجود می‌توان گفت صدا و سیما کار دشواری برای حفظ مخاطب دارد.

 کهنسال در ادامه یکی از آسیب‌های فضای مجازی را در هم آمیختگی درست و نادرست دانست و افزود: برای این که صدا و سیما بتواند جایگاه خود را حفظ کند باید بتواند به مخاطب خود اطمینان دهد که اطلاعات صحیح را به مخاطبش ارائه می‌کند.
مقامات دولتی بارها از رویکرد سازمان صدا و سیما و نحوه اطلاع‌رسانی از دستاوردهای دولت یازدهم انتقاد کرده‌اند با این حال هیچ تغییری در رویکرد این سازمان مشاهده نشده است. هر چند صدا و سیما در مراکز استان‌ها تلاش می‌کند که در راستای منافع دولت گام بردارد و تقابلی با نماینده ارشد دولت در استان نداشته باشد رویکردی که در استان ما نیز مشهود است.
کهنسال نیز در این‌باره تاکید کرد که مراکز استانی صدا و سیما همواره هم‌گام و در راستای منافع دولت گام بر می‌دارند و با دولت همراه هستند. در بوشهر نیز تاکنون همین‌گونه بوده و عوامل تولید خبر و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند دستاوردهای دولت را معرفی کنند و آنها را به اطلاع مردم برسانند.
گفتنی است در اندک فاصله زمانی که تا زمان برگزاری انتخابات باقی‌مانده است، مقامات دولتی و فعالان سیاسی بیش از گذشته  به اخبار تحلیل و تفسیرهای صدا و سیما توجه نشان می‌دهند. حال باید دید این سازمان عریض و طویل که در دولت یازدهم سه مدیر را بر کرسی ریاست دیده است، می‌تواند رویکرد خود را تغییر دهد و به روزهای اوج خود باز گردد یا خیر!

نام:
ایمیل:
* نظر: