bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵
فرمانده انتظامی شهرستان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
طی روزها و هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر دستگیری باندهای سارقان طلاجات از منازل، اعتراف به قتل زن شوهرکش و قتل به علت دیر باز کردن در ما را بر آن داشت تا با فرماندهی محترم نیروی انتظامی شهرستان بوشهر گفت‌وگو کنیم.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
طی روزها و هفته‌های اخیر خبرهایی مبنی بر دستگیری باندهای سارقان طلاجات از منازل، اعتراف به قتل زن شوهرکش و قتل به علت دیر باز کردن در ما را بر آن داشت تا با فرماندهی محترم نیروی انتظامی شهرستان بوشهر گفت‌وگو کنیم. برای این گفت‌وگو به همراه عکاس روزنامه به مقر فرماندهی انتظامی استان رفتیم تا از نزدیک این فرمانده هم‌استانی را ببینیم و سوالات خود را از او بپرسیم. چهره آرام سرهنگ عرب‌زاده ما را برای پرسیدن بیشتر راغب کرد، هر چند وقت تنگ بود و باید به روزنامه می‌آمدیم تا متن مصاحبه را پیاده کنیم. با این حال، در آن ساعت به پاسخ سوالات خود رسیدیم و آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگوست. سرهنگ‌ ابراهیم عرب‌زاده روز گذشته طی یک گفت‌وگوی اختصاصی با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که نیروی انتظامی در خصوص اجاره خانه‌های مبله چه رویکردی را در نظر گرفته، گفت: متولی اصلی چنین امری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که در این راستا برخی افراد بدون هیچ‌گونه هماهنگی با نیروی انتظامی و میراث فرهنگی و گردشگی و بدون داشتن هیچ مجوز قانونی اقدام به اجاره خانه می‌کنند و این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که بیشتر افرادی که این خانه‌ها را اجاره می‌کنند، برای انجام اعمال مجرمانه و پنهان کردن اموال سرقت شده و برنامه‌ریزی برای ارتکاب جرم خود از این خانه‌ها استفاده می‌کنند. حال این جرائم امنیتی و غیر امنیتی و غیر اخلاقی است.

وی با اشاره به این‌که در شهرستان بوشهر سه مورد سارقان غیر بومی از استان‌های همجوار را که در این منازل اقدام به اعمال مجرمانه کرده بودند و اموال سرقت شده را پنهان کرده بودند، شناسایی و دستگیر کرده‌ایم، افزود: منازل کشف شده در عاشوری، چهاربندی و سرتل اجاره داده شده بودند. چندین مورد هم مسائل سوء اخلاقی در این منازل داشتیم که با آنها طبق قانون برخورد شد.
سرهنگ عرب‌زاده با بیان این‌که به‌طور قطع با صاحبان این منازل برخورد می‌شود، تصریح کرد: این مورد مصداق قانونی دارد و با این افراد تحت عنوان معاونت در جرم برخورد می‌شود. براساس قانون هم با چند مورد اخیر که دستگیر شده‌اند برخورد شده و برای تعیین‌تکلیف به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.
فرمانده انتظامی شهرستان بوشهر با اشاره به این‌که سارقان منازل بیشتر غیر بومی هستند، تاکید کرد: از لحاظ زمان وقوع، بیشتر سرقت منازل بین ساعات 5 تا 8 شب و به‌طور عمده روزهای پایانی هفته یا روزهای تعطیل اتفاق می‌افتد، یکی از شیوه‌های سارقان منازل این است که زنگ خانه را می‌زنند و اگر کسی پاسخ نداد، اقدام به سرقت می‌کنند. حال شهروندان توجه داشته باشند که در این ساعات و به‌ویژه در روزهای پایانی هفته منازلشان را خالی از سکنه نگذارند یا آنها را به افراد مطمئن بسپارند. 
عرب‌زاده ضمن تاکید بر این‌که هر چند وضعیت امنیت در شهرستان بوشهر وضعیت قابل قبولی است اما ما در نیروی انتظامی به همراهی مردم نیاز داریم، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات شهروندان به‌سبب همین وضعیت قابل قبول امنیتی نسبت به اطراف خود بی‌توجه هستند که تقاضا داریم بیش از پیش به این نکته توجه کنند.
این فرمانده انتظامی در پاسخ به این سوال که نیروی انتظامی چه برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت امنیتی شهرستان در نظر گرفته، افزود: با تلاش مضاعف همکاران و با استفاده از ظرفیت‌های برون‌سازمانی سعی در بهبود این وضعیت کرده‌ایم و یکی از برنامه‌هایی که بجد دنبال کردیم و پیامدهای کارساز و موثری هم در پی داشت، «پلیس افتخاری» است. 
وی در توضیح شرایط و ضوابط به کارگیری پلیس افتخاری و امتیازهایی که برای افراد یادشده دارد، عنوان کرد: پلیس افتخاری در دو سطح به کار گرفته می‌شود که شرایط به کارگیری پلیس افتخاری داشتن تابعیت جمهوری اسلامی، دارای حداقل مدرک سوم راهنمایی، داوطلب همکاری با ناجا و داشتن حداقل 15 سال است. شغل پلیس افتخاری برای نیروی انتظامی اهمیتی ندارد، حال ممکن است این پلیس افتخاری رئیس سازمانی یا کارمند اداره‌ای یا یک مغازه‌دار باشد. از جمله امتیازاتی که پلیس افتخاری برای افراد یادشده دارد نیز استفاده از بیمه لحظه‌ای، دریافت پاداش نقدی پس از شرکت در عملیات موفقیت‌آمیز، برخورداری از اولویت استخدام در ناجا، شرکت در اردوهای فرهنگی، ورزشی، سیاحتی و زیارتی و تقدیر از فرزندان ممتاز این افراد است. 

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بوشهر در ادامه در خصوص مصادیق به کارگیری پلیس افتخاری هم گفت: بدرقه متهم، مشاوره و مددکاری، فرهنگ‌سازی در جامعه، جلب مشارکت مردم با ناجا، آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی از جمله موارد مصادیق به کارگیری پلیس افتخاری است. 
عرب‌زاده با اشاره به این‌که این افراد آموزش‌های لازم مانند آموزش سلاح، نحوه برخورد با مردم، نحوه رسیدگی به امورات مردم و داشتن سعه صدر ارائه می‌شود، تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم که با ما در میان می‌گذارند، بحث مسائل اخلاقی و عفاف و حجاب است. هر چند مردم ما بسیار اخلاق‌مدار هستند اما گاهی برخی افراد حریم‌ها را حفظ نمی‌کنند که معتقدیم اولین برخورد با چنین افرادی باید ارشادی و ایجابی باشد نه سلبی، به عبارتی نخست تذکر لسانی، اسلامی و احسانی داده می‌شود اما در وهله دوم براساس ضوابط با این دسته از افراد برخورد می‌شود. 
وی در ادامه با بیان این‌که 20 دستگاه با مساله حجاب و عفاف و در مجموع در ارتباط با ناهنجاری‌های اجتماعی در ارتباط هستند، تاکید کرد: متاسفانه برخی از این دستگاه‌ها از مسوولیتشان در خصوص این مساله شانه خالی می‌کنند که شاهد نتیجه و خروجی ملموس و مطلوبی نیستیم. 

سرهنگ عرب‌زاده با اشاره به 95 طرح امنیت اجتماعی که از ابتدای سال تا کنون اجرا شده‌اند، گفت: ناهنجاری‌های اجتماعی شامل آلودگی صوتی، ایجاد مزاحمت برای نوامیس، رعایت نکردن مساله عفاف و حجاب و ... می‌شود، از شهروندان خواست تا با اخلاق‌مداری و پرهیز از رفتارهای پرخطر پلیس را در ایجاد ایمنی مناسب همراهی کنند. 
فرمانده نیروی انتظامی شهرستان بوشهر با بیان این‌که در راستای ارتقای امنیت اجتماعی، 15 طرح به‌منظور دستگیری افراد شرور در جامعه اجرا شد، افزود: در این زمینه 26 نفر دستگیر شدند که حدود هشت نفر از آنها سابقه‌دار بودند و در کوچه و خیابان با قمه‌کشی و چاقو به تخریب وسایل عمومی و خصوصی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان می‌پرداختند. 
عرب‌زاده به طرح دیگر امنیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: در خصوص مقابله با توزیع‌کنندگان مواد مخدر، 290 نفر دستگیر شدند و 18 کیلوگرم مواد مخدر از خرده‌فروشان کشف شد که در مجموع از ابتدای سال تا کنون 49 کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان بوشهر کشف شده است. 

وی در رابطه با موتورسیکلت‌های متخلف نیز یادآور شد: 1515 دستگاه خودرو و 2860 دستگاه موتورسیکلت متخلف از ابتدای سال تا کنون توقیف شده‌اند. 
این مسوول انتظامی درباره باندهای بزرگ و حرفه‌ای سارقان نیز با اشاره به انهدام 42 باند سارق که شامل پنج باند سرقت منزل، 12 باند سرقت داخل خودرو، چهار باند سرقت اماکن خصوصی، 12 باند سرقت موتورسیکلت، سه باند کیف‌قاپ و دو باند سارق سارق خودرو می‌شد، تصریح کرد: در 9 ماهه سال جاری 74 هزار و 835 تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 شهرستان بوشهر از طرف شهروندان برقرار شده که منجر به 29 هزار و 350 عملیات انتظامی از سوی واحدهای انتظامی شهر بوشهر شده است. 
عرب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که نیروی انتظامی شهرستان برای افزایش گرایش به مصرف قلیان‌ها به‌ویژه در دانش‌آموزان چه برنامه‌هایی در دست دارد، تاکید کرد: نیروی انتظامی هیچ‌گونه وظیفه‌ای در این خصوص ندارد اما بنا به خواست خود تلاش می‌کند تا به این مساله نیز ورود کند و ارامش را در جامعه برقرار کند. متولی اصلی این مساله، بهداشت است که ضرورت دارد مدیریت مدبرانه‌تری در این خصوص لحاظ شود، چراکه این امر می‌تواند به‌دنبال خود پیامدها و تبعات منفی بسیاری را رقم بزند. 
فرمانده انتظامی شهرستان بوشهر با اشاره به افزایش 20 درصدی کشف جرائم نسبت به مدت مشابه سال قبل و افزایش 13 درصدی دستگیری سارقان نسبت به مدت مشابه سال قبل خاطرنشان کرد: شاخص کشف 98 درصدی بوشهر بهترین شاخص بین استان‌های دیگر است که این شاخص سال قبل 93 درصد بود و افزایش دو درصدی در سال جاری را نشان می‌دهد. 
وی در ادامه به افزایش 44 درصدی کشف جرائم خشن اشاره کرد و افزود: شاخص کشف جرائم خشن 115 درصد است که تنها یک قتل در چغادک کشف نشده و بقیه جرائم خشن کشف شده است. 

عرب‌زاده در خصوص سرقت از منازل به شهروندان توصیه کرد: ضروری است شهروندان منازل را خالی از سکنه نگذارند و در صورت امکان منازل خود را به افراد مطمئن بسپارند، با مشاهده خودروها و افراد مشکوک هر چه سریع‌تر موقعیت را به نیروهای انتظامی اطلاع بدهند، برای حفاظت از منازل خود از سیستم‌های ایمنی مانند دزدگیر و دوربین مداربسته و نرده‌های دونیزه‌ای و حفاظ‌های مناسب استفاده کنند، از اشیای قیمتی خود عکس بگیرند، همه طلاجات خود را در یک مکان نگهداری نکنند، از گذاشتن کلید در مکان‌هایی مانند جاکفشی و زیر گلدان که به آسانی به ذهن خطور می‌کند، خودداری کنند و علاوه بر این، زمان خروج از منزل تا بسته شدن کامل در محل را ترک نکنند. ضمن این‌که نسبت به مراجعاتی که مشکوک هستند، پاسخ ندهند و مراتب را  اطلاع بدهند و تا جایی که مقدور است از آیفن‌هایی با قابلیت ثبت تصاویر استفاده کنند. 
فرمانده انتظامی شهرستان بوشهر در خصوص ایام تعطیلات و نوروز نیز با بیان این‌که در طول مسافرت هشدارهای امنیتی را رعایت کنند، به شهروندان توصیه کرد: در مکان‌هایی پارک کنند که ویژه اقامت مسافران است. از تنها گذاشتن کودکان در خودرو جلوگیری کنند. از پذیرش مواد خوراکی از افراد ناشناس خودداری کنند. سعه صدر داشته باشند و با سرعت مطمئنه رانندگی کنند. 
وی در پایان از خانواده‌ها درخواست کرد: نظارت و کنترل کامل و کافی بر رفتار و کردار فرزندانشان در فضای مجازی و گروه‌های دوستانه داشته باشند و با برقراری رابطه‌ای دوستانه با آنها اعتمادسازی کرده تا خانه و خانواده پناه ایمنی برای آنان باشد. همچنین مراقب باشند که فرزندانشان سلاح‌های غیر متعارف مانند کارد و چاقو با خود حمل نکنند، چراکه بسیاری از قتل‌ها ناخواسته رخ می‌دهد. 
اتاق فرماندهی انتظامی شهرستان را در حالی ترک می‌کردیم که از امنیت موجود در مرکز استان رضایت داشتیم و به این فکر می‌کردم که هنوز هم سوالاتی هست که باید می‌پرسیدم. بوشهر واقعا یکی از شهرهای امن کشور و شاید هم امن‌ترین شهر ایران بزرگ است. 

نام:
ایمیل:
* نظر: