bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
به بهانه برگزاری یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب بوشهر؛
برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله رویدادهایی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در هر استان با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات آن منطقه برنامه‌ریزی می‌شود. این نمایشگاه معمولا در سال یک‌بار برگزار می‌شود و...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله رویدادهایی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در هر استان با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات آن منطقه برنامه‌ریزی می‌شود. این نمایشگاه معمولا در سال یک‌بار برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که در این فرصت ناشران مطرح و کهن‌کار با آثار تخصصی، فاخر و ارزشمند و همچنین کمیاب که به راحتی یافت نمی‌شوند، در نمایشگاه حضور داشته باشند، چراکه عموما در کتابخانه‌های شهر کتب دیگر وجود دارد و برگزاری این نمایشگاه بیشتر به‌منظور دسترسی به کتب کمیاب یا تازه‌های نشر است. یازدهمین نمایشگاه سراسر کتاب بوشهر در سال گذشته میزبان ناشران مطرح کشوری بود اما آن‌طور که انتظار می‌رفت این ناشران با تمام توان در این نمایشگاه حضور نیافتند و تنها بخشی از نشر خود را به بوشهر آورده بودند. حال اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با همکاری معاونت فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، موسسه نمایشگاه‌هاى فرهنگى ایران، استاندارى بوشهر، شبکه ملى فرهنگ، مرکز فناورى اطلاعات و رسانه‌هاى دیجیتال، منطقه ویژه اقتصادى انرژى پارس جنوبی، موسسه فرهنگى-تفریحى شهردارى بوشهر و بانک‌شهر کوشیده است تا نمایشگاه امسال را نسبت به سال گذشته به‌صورت پربارتر و مطلوب‌تر برگزار کند. 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب بوشهر که از 24 تا 29 آذرماه (از ساعت 15 تا 21) در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: ٥٠٠ ناشر از سراسر کشور براى حضور در این نمایشگاه ثبت نام کرده بودند که به‌دلیل ظرفیت پایین محل نمایشگاه، شاهد حضور ٣٠٠ ناشر خواهیم بود. در این نمایشگاه ٣٥ هزار عنوان کتاب در حوزه‌هاى کودک و نوجوان، دانشگاهى، حقوق، هنر، کشاورزى، قرآن،کمک آموزشی و زبان ارائه خواهد شد. 
حمیده ماحوزی در ادامه  با بیان این‌که کتاب‌هاى این نمایشگاه با ٣٠ درصد تخفیف عرضه مى‌شوند، یادآور شد: حدود سه میلیارد و ٥٠٠ هزار ریال بُن کتاب براى این نمایشگاه در نظر گرفته شده است. همچنین در این دوره، امکان استفاده از بُن کتاب در چهار کتابفروشى استان (پارکر، کتاب شهر، پاپیروس و کافه‌کتاب) با هدف حمایت از کتابفروشان استانى هم در طول برپایى نمایشگاه و هم یک هفته پس از آن وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در یازدهمین نمایشگاه سراسرى کتاب بوشهر، غرفه‌هایی براى نویسندگان استانى اختصاص پیدا خواهد کرد تا مردم از نزدیک با نویسندگان مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: نشست‌‌هاى تخصصى در حوزه نقد و بررسى تازه‌هاى نشر استان، کارگاه‌هاى آموزشى در حوزه روانشناسى، قرآن، رفتار با کودکان و مهارت‌هاى زندگى از جمله برنامه‌هایى است که در نمایشگاه شاهد اجراى برگزارى آنها خواهیم بود. 
ماحوزى در پایان با بیان این که از آنجا که استان بوشهر در میان استان‌هاى کشور بیشترین باشگاه کتابخوانى کودکان و نوجوانان را به نام خود ثبت کرده است، در نظر داریم زمینه را براى حضور اعضاى این باشگاه‌ها (کودکان و نوجوان) و احیانا خرید کتاب از سوى آنها فراهم کنیم، همچنین دانشگاه‌هاى استان تمهیداتى براى حضور دانشجویان و اساتید در نمایشگاه اندیشیده‌اند، افزود: انتخاب ناشران در این دوره از نمایشگاه سراسرى کتاب بوشهر کاملا هدفمند صورت گرفته است. در این دوره با نظرسنجى که از دانشگاهیان سعى کردیم از حضور ناشران مورد علاقه آنها که به‌صورت حرفه‌اى در حوزه‌هاى خود فعالیت مى‌کنند، دعوت کنیم و از کتاب‌هاى فاخر و ارزشمند آنها بهره‌مند شویم. همچنین همزمان با برگزارى یازدهمین دوره نمایشگاه سراسرى کتاب بوشهر، دومین نمایشگاه سراسرى رسانه‌هاى دیجیتال نیز در استان برپا خواهد شد.
در ادامه این گزارش نظر دو شهروند را در خصوص انتظاراتی که از نمایشگاه کتاب امسال دارند، جویا شدیم.

سیده‌اسما موسوی که دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی است، در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: یک نمایشگاه کتاب مطلوب از دیدگاه من که دانشجوی رشته ادبیات هستم، این است که بهترین ناشران این حوزه با دست پر به بوشهر بیایند و برای مدتی مرا از سفر کردن به شهرهایی چون شیراز و تهران بی‌نیاز کنند یا هزینه‌های پرداختی پستی را بابت خرید اینترنتی کتاب از دوشم بردارند. 
وی در ادامه در خصوص یک نمایشگاه ایده‌آل کتاب توضیح داد: در حقیقت نمایشگاهی ایده‌آل است که ناشران حرفه‌ای با آخرین آثار منتشر شده‌ خود در همه حوزه‌ها از جمله کودک و نوجوان، ادبیات، تاریخ، علوم پایه، معماری، جغرافیا، رمان، علوم سیاسی و... در آن حاضر شوند. بنابراین این‌که ناشران با کتاب‌های پرفروش خود در این نمایشگاه حضور یابند، برای مخاطبانی که به‌دنبال کتب تخصصی حوزه خود هستند، فایده‌ای نخواهد داشت، چراکه کتاب‌های پرفروش این ناشران در کتابخانه‌های بوشهر نیز قابل تهیه است. 
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین حضور ناشران برگزیده با آثار برگزیده در همه حوزه‌های تخصصی و غیرتخصصی انتظار اول من است و دیگر این‌که دوست دارم این نمایشگاه را در حوزه کودک و نوجوان بسیار قوی و پربار ببینم. به‌گونه‌ای که با کمک تبلیغات لازم بتواند خانواده‌ها و کودکان را به خود جذب کند و با استقبال خوب و رضایت مردم روبه‌رو شود.

یک شهروند دیگر هم که به حوزه کتابخوانی بسیار علاقه‌مند است، در خصوص نمایشگاه سراسری کتاب بوشهر به بامداد جنوب گفت: این نمایشگاه به‌طور قطع از نظر حضور ناشران قابل مقایسه با نمایشگاه‌های کتاب تهران نیست و این امری کاملا طبیعی است اما با وجود این، استقبال از نمایشگاه کتاب در بوشهر خوب است.
محمد بردال در ادامه با بیان این‌که در نمایشگاه سال گذشته به مواردی برخورد کردم که انتظار می‌رود در نمایشگاه امسال شاهد آن نباشیم، افزود: یکی از مواردی که با آن روبه‌رو شدم، این بود که جای کتاب‌های نایاب یا کمیاب در نمایشگاه خالی بود. اگر در نمایشگاه امسال غرفه‌ای برای معرفی این آثار اختصاص یابد و ناشران در آن کتاب‌های کمیاب و تازه‌های خود را در معرض دید عموم قرار بدهند، بدون‌شک در ارتقای کیفیت نمایشگاه بی‌تاثیر نخواهد بود. 
وی در ادامه با تاکید بر این‌که در نمایشگاه سال گذشته ناشران برتر و نام‌آشنای کشور حضور داشتند اما آنها با تمام توان و داشته‌های خود به بوشهر نیامده بودند، خاطرنشان کرد: برخی از این ناشران تنها با کتاب‌هایی حاضر شده بودند که در کتابخانه‌های بوشهر هم یافت می‌شدند.

بردال در پایان با بیان این‌که یکی از موارد مهم که در افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی در سطح جامعه تاثیرگذار است، افزایش تخفیف ‌خرید کتاب است، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم در نمایشگاه کتاب امسال، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با هماهنگی با ناشران حاضر میزان تخفیف‌ها را افزایش دهد یا این‌که این ادره‌کل بن‌های خرید کتاب را با تخفیف بیشتری نسبت به سال گذشته در اختیار مراجعین و علاقه‌مندان به کتاب قرار بدهد. امیدوارم نمایشگاه امسال با استقبال حداکثری مردم روبه‌رو شود، زیرا به‌طور مسلم جامعه‌ای که مردمش کتابخوان باشند از نظر فرهنگی و اجتماعی موفق‌تر ظاهر می‌شوند.
در پایان یادآوری می‌شود، برای ترویج فرهنگ کتابخوانی تلاش کنیم و کودکان خود را از همان سال‌های نخستین زندگی با این دوست شیرین‌سخن و مهربان آشنا و بستر مناسب را برای آشتی دیگر آحاد جامعه با کتاب فراهم کنیم.

برچسب ها: فرهنگ ، نمایشگاه ، کتاب
نام:
ایمیل:
* نظر: