bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
انفجارهای استانبول باوجود قدرت دستگاه‌های امنیتی ترکیه، نشان از احتمالاتی دارد که شاید بتوان تلاش آنکارا برای مقابله وسیع با گروه‌های مسلح کرد را از محتمل‌ترین نتایج آن برشمرد.
بامداد جنوب: انفجارهای استانبول باوجود قدرت دستگاه‌های امنیتی ترکیه، نشان از احتمالاتی دارد که شاید بتوان تلاش آنکارا برای مقابله وسیع با گروه‌های مسلح کرد را از محتمل‌ترین نتایج آن برشمرد.
شنبه گذشته دو انفجار مهیب شهر راهبردی استانبول در کشور ترکیه را به لرزه درآورد. انفجار اول در نزدیکی استادیوم ورزشی «ودافون» در محله «بشیکتاش» استانبول و انفجار دوم را نیز یک عامل انتحاری داخل پارک «مچکا» نزدیک این ورزشگاه انجام داد. 
بر اساس اعلام وزارت کشور ترکیه، انفجار خودروی بمبگذاری شده‌ای که در نزدیکی استادیوم ورزشی «ودافون» به وقوع پیوست، اتوبوس حامل پلیس ضد شورش ترکیه را هدف قرار داد که مسوول برقراری نظم و امنیت مسابقه فوتبال در این ورزشگاه بود و انفجار پارک «مچکا» نیز ماهیت انتحاری داشته است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز با تسلیت این حادثه اعلام کرد که نام گروه تروریستیِ مجری این حملات اهمیتی ندارد و تمام گروه‌های تروریستی شبیه هم هستند، اظهاراتی که با سخنان معاون نخست‌وزیر ترکیه بیش از پیش مواضع آنکارا در قبال این رویداد را به تصویر می‌کشاند.

نعمان کورتولموش، پیرامون انفجارهای مذکور گفت: تحقیقات ابتدایی حکایت از این امر دارد که پ‌ک‌ک در این حوادث دست دارد و مسوولیت انفجارهای استانبول برعهده این گروه است. عصر امروز خبرگزاری اسپوتنیک خبر داد که گروه «بازهای آزاد کردستان» وابسته به گروه تروریستی پ‌ک‌ک با صدور بیانیه‌ای مسوولیت حادثه استانبول را برعهده گرفته است. 
بنا به اعلام برخی منابع رسانه‌ای، به ‌دلیل نزدیکی محل انفجار به هتل‌‌های مشهور و همچنین کاخ موزه «دلماباغچه» رعب و وحشت زیادی در میان گردشگران خارجی نیز دیده می‌شود. رسانه‌هائی نیز در این میان اعلام کردند که انفجار بمب در «بشیکتاش» درست ۱۵ دقیقه پس از عبور خودرو حامل «اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه از این منطقه به وقوع پیوسته است.
از سوی دیگر بنا به اعلام مقامات ترکیه خودروی بمبگذاری شده در کنار اتوبوس حامل پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی این کشور منفجر شد و این امر باعث افزایش تلفات در میان نیروهای این کشور شده است، مولفه‌هائی که همه و همه از حساسیت زایدالوصفِ اوضاع کنونی در ترکیه خبر می‌دهند. 
در شرایط کنونی که هنوز ابهامات زیادی درخصوص حوادث استانبول برجای مانده است، همه کارشناسان معتقد هستند که سعی ترکیه برای دخالت در اوضاع کشورهای همسایه مهم‌ترین دلیل این نوع نا‌امنی و بی‌ثباتی‌های درون این کشور است.

برچسب ها: ترکیه ، انفجار
نام:
ایمیل:
* نظر: