bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵
«بوئینگ» در حالی با ایران قرارداد بست که انتخاب شدن «ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا تمام قراردادها با ایران را در یک وضعیت بلاتکلیفی باقی گذارده است.
در این گزارش آمده است: «بوئینگ» در حالی با ایران قرارداد بست که انتخاب شدن «ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا تمام قراردادها با ایران را در یک وضعیت بلاتکلیفی باقی گذارده است. دقیقا در مقطعی که جریانات سیاسی در آمریکا در حال جابجا شدن است، شرکت هواپیمایی «بوئینگ» آمریکا قراردادی برای فروش 80 فروند هواپیما به ایران امضا کرد.
ارزش این قرارداد 16/6 میلیارد دلار است و مشمول تخفیف رایج هم واقع نشده است.
اما مسئله مهم انتقال قدرت در آمریکاست. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در مقام ریاست جمهوری آمریکا که به زودی کارش را آغاز خواهد کرد، مقامات ذیربط غربی منتظر مانده‌اند ببینند آیا او که مخالف توافق هسته‌ای و مخالف گشایش تجاری به روی ایران است، تمام این راه‌های رفته شرکت‌های غربی جلویش را خواهد گرفت و یا حداقل پیشرفت آن را کند خواهد کرد یا نه.
وال استریت ژورنال می‌افزاید: مقطع زمانی اعلام عقد این قرارداد بسیار ناشیانه بوده است. از هفته گذشته تاکنون کدورتی میان شرکت بوئینگ با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا پدید آمده است. ترامپ از هزینه‌های سنگین تعویض هواپیماهایی که به عنوان «نیروی هوایی یک» Air Force One شناخته می‌شوند انتقاد کرده است.

سخنگوی شرکت بوئینگ اعلام نکرده که آیا به رئیس‌جمهور منتخب در مورد پیشرفت قرارداد شرکت با ایران اطلاع داده یا نه اما شرکت بوئینگ با صدور یک بیانیه رسمی اعلام کرد که این قرارداد پتانسیل ایجاد هزاران شغل در آمریکا را دارد. این شرکت ضمن آن اعلام کرد که با آقای ترامپ بر روی هزینه قرارداد «نیروی هوایی یک» کار خواهد کرد. اما افراد آشنا به مراحل عقد این قرارداد گفته‌اند که قرارداد بوئینگ با ایران به دلیل آنکه با یک خطوط هوایی دولتی ایران انجام می‌گیرد؛ بالاخص در زمینه ترتیبات مالی آن نیازمند تصویب وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزارت خارجه و کنگره است.
با این حساب، احتمالا برای هر عقد قراردادی با ایران مانع ایجاد خواهد شد چون ترامپ یک منتقد صریح‌اللهجه توافق هسته‌ای ایران است و بعید نیست با هرگونه گشایش تجاری با ایران مخالفت کند.

یکی از مشاوران «پیتر روزکام» نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت «ایلینویز» که از منتقدان قرارداد بوئینگ با ایران است در این مورد توضیح داده است: «احتمالا کنگره در اجلاس سال آینده خود با این قرارداد مخالفت خواهد کرد و دولت جدید هم انتظار می‌رود جلوی قرارداد بوئینگ را بگیرد نه اینکه بیاید و قانونگذاران را هم وادار کند در مورد پیشرفت آن اقدام کنند.»
مسئولان تیم دولت انتقالی ترامپ در این‌باره توضیح نداده‌اند.
البته با انتخاب شدن ترامپ در مقام قدرت در آمریکا؛ همه در قبال ایران جانب احتیاط را رعایت می‌کنند اما هنوز هم بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک غربی هستند که همچنان طرح‌هایشان در مورد ایران را دنبال می‌کنند.
شرکت «زیمنس» آلمان، «توتال» فرانسه، شرکت مخابراتی فرانسوی «اورانژ» و شرکت مخابراتی انگلیسی «وودافون» همگی در زمره شرکت‌های غربی هستند که درصدد نهایی ساختن قرارداد با ایران هستند. اما هنوز هم بسیاری از این شرکت‌ها که با ایران توافقاتی داشته‌اند، جلوی پیشرفت کار را گرفته‌اند. به عنوان مثال، شرکت «رویال داچ شل» پیش از این یک قرارداد برای همکاری گسترده در بخش انرژی با تهران امضا کرد اما ابدا متعهد به سرمایه‌گذاری مهم در ایران نیست.
با توجه به اینکه قدرت در آمریکا در شرف انتقال است؛ تمام مجریان غربی توافق‌های تجاری با ایران؛ دارند از انجام سرمایه‌گذاری بزرگ در ایران طفره می‌روند.
بیم این شرکت‌ها از آن است که چنانچه ترامپ و نمایندگان جمهوریخواه جلوی هرگونه گشایش تجاری با ایران را که توافق هسته‌ای مولد آن بوده است بگیرند، امکان دارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگشان در ایران هم خود به خود مستهلک شود.
«آنوباوسینگ» رئیس دایره فروش جهانی و بازاریابی «آفریپایپز» Afripipes شرکت تولید تجهیزات مخابراتی در آفریقای جنوبی که در فکر ورود به بازار ایران است در این‌باره توضیح می‌دهد: «ایران یک بازار بزرگ است و پتانسیل‌هایی در آن وجود دارد اما ما نمی‌دانیم تکلیف تحریم‌های ایران چه خواهد بود؟ ما جانب احتیاط را گرفته‌ایم و داریم بررسی می‌کنیم ببینیم روند پیشرفت کارها در پنج یا شش ماه آینده به چه صورت خواهد بود.»
وال استریت ژورنال همچنین نوشت: شرکت بوئینگ اگر ثبت سفارش‌های بیشتری برای تولید جت مدل ER30-777 به دست نیاورد، ناچار به قطع خط تولید آن خواهد بود. این شرکت اخیرا با کاهش تقاضا مواجه بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: