bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵
فعال کردن بخش گردشگری یکی از اهداف اساسی و سیاست‌های کلیدی دولت تدبیر و امید به‌منظور رونق اقتصاد کشور است و در این راستا با راه‌اندازی دهکده‌های گردشگری در نقاط مختلف کشور در پی این است تا...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
فعال کردن بخش گردشگری یکی از اهداف اساسی و سیاست‌های کلیدی دولت تدبیر و امید به‌منظور رونق اقتصاد کشور است و در این راستا با راه‌اندازی دهکده‌های گردشگری در نقاط مختلف کشور در پی این است تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها گردشگری نه تنها نظر هموطنان، بلکه توجه گردشگران خارجی را به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ایران جلب کند. استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که به‌دلیل برخورداری از سواحل زیبا و بکر و همچنین آب و هوای معتدل در شش‌ماه از سال این ظرفیت و پتانسیل را دارد که به‌عنوان قطب گردشگری دریایی مطرح شود.

 البته این امر زمانی محقق می‌شود که تمام زیرساخت‌های گردشگری از جمله هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجهز، امکانات تفریحی سالم و مناسب، رستوران‌های باکیفیت و... فراهم شود. بحث دهکده‌های گردشگری بحث نویی است و به‌نظر می‌رسد برای توسعه این بخش باید قوانین و قاعده‌های خاصی تعریف شود، چون کشور ما کشوری اسلامی است و دارای بایدها و نبایدهای است که متولیان این حوزه برای این‌که در آینده در مدیریت این دهکده‌هایی که عمده‌ترین هدفشان پیوند دادن انسان به طبیعت و محیط زیست است، دچار چالش نشود، چراکه انسان دوست دارد در طبیعت از آزادی عمل برخوردار باشد، بنابراین هم بانوان و هم مردان انتظار دارند در این محیط‌ها فضا و امکانات مطلوب و ایده‌آل برای تفریحات سالم آنها وجود داشته باشد. گردشگری دریایی هم تا حدودی در پاره‌ای از موارد ممکن است برای بانوان همراه با محدودیت‌هایی باشد، البته به‌نظر می‌رسد متولیان این امر برای مشکل هم تدابیر مناسبی اندیشیده باشند یا می‌اندیشند. دهکده گردشگری پازارگاد یکی از زیباترین دهکده‌های دریایی گردشگری کشور است که در سایه‌سار صنعت عظیم نفت و گاز عسلویه جاخوش کرده و نفس می‌کشد و همچنین به دیگران نفس و شادی می‌بخشد.
این دهکده سال پیش به‌همت شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد در مدت‌زمان اندکی به رشد شصت درصدی رسید و توانست فروردین‌ماه سال گذشته پذیرای حدود ۲5 هزار ایرانی در منطقه صنعتی عسلویه باشد. بدون شک احداث این دهکده گردشگری می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری در جنوب استان بسیار موثر واقع شود، البته در کنار آن رسیدگی و بازسازی آثار و بناهای تاریخی چون قلعه نصوری در سیراف، مسجد و قلعه بردستان در دیّر و... می‌تواند در جذب گردشگران خارجی و داخلی و معرفی فرهنگ بومی و اصیل منطقه نقش موثری را ایفا کند. روز دوشنبه به همت شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد و با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یک تور گردشگری با حضور اهالی رسانه و فعالان اجتماعی برنامه‌ریزی و برگزار شد. در جریان این سفر بعد از حضور در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه صنعت نفت گاز و پتروشیمی و همایش علمای اهل سنت و شیعه به شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد رفتیم تا ضمن شنیدن توضیحات محمد صفاییان، مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد در خصوص احداث دهکده گردشگری دریایی پازارگاد بازدیدی از این دهکده هم داشته باشیم.

مدیرعامل عملیات غیرصنعتی پازارگاد در نشست خبری خود با اهالی رسانه در خصوص این دهکده گردشگری گفت: با توجه به این‌که اینجا یک منطقه صنعتی است و زندگی کردن در منطقه صنعتی هم دشوار و طاقت‌فرسا است ما آمدیم با اجاره ۲۰ هکتار زمین برای رفاه خانواده‌های پرسنل پتروشیمی‌ها هتل و دهکده گردشگری دریایی ساختیم تا فضا و محیط شادی را برای این افرادی که با روحیه شاد و سالم وارد این محیط می‌شوند اما بعدها تحت تاثیر محیط خشک و سخت صنعتی، آن روحیه شاد و باطراوت خود را از دست می‌دهند و افسرده می‌شوند، فراهم کنیم. ما در این دهکده به مدت سه شب و چهار پذیرای خانواده‌های پرسنل این منطقه و عموم مردم خواهیم بود.
محمد صفاییان در ادامه با بیان این‌که در این دهکده حدود ۸۰ بازی دریایی و ساحلی جدید و هیجان‌انگیز فراهم کردیم، افزود: البته زمانی که ما ساخت دهکده را آغاز کردیم، سازمان میراث فرهنگی کشور از وجود آن باخبر نبود و بعد از سوی محمدابراهیم، فروزانی‌فر، مدیرکل وقت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در جریان روند پیشرفت آن قرار گرفت و وقتی تصاویر این دهکده و امکانات تفریحی آن را دید، مصمم شد که آیین گشایش این دهکده با حضور خود وی برگزار شود. در نهایت این دهکده بعد از تلاش شبانه‌روزی و دو ماه و نیمه ۴۲۰ جوشکار، بنا و کارگر و .‌‌.. ۲۷ اسفندماه با حضور سلطانی‌فر افتتاح شد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که ما در ساخت این دهکده در سال گذشته به‌صورت سه شیفته در تلاش بودیم تا به رشد ۲۷ درصدی برسیم اما با گذشت دو ماه و نیم به پیشرفت ۶۰ درصدی دست یافتیم، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد از کار باقی ماند و امسال برای توسعه این دهکده ۴۰ درصد به زیرساخت‌ها و فعالیت‌های این دهکده افزودیم تا بتوانیم خدمات بیشتری را برای خانواده پرسنل پتروشیمی‌ها و هموطنان خود ارائه کنیم. ساخت دهکده گردشگری دریایی پازارگاه سال گذشته با 12 میلیارد صورت گرفت که تنها پنج میلیارد از این هزینه برگشت.
مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد با اشاره به این‌که همچنین با رایزنی‌های استاندار پذیرفتیم که تکمیل پروژه دهکده گردشگری امید بوشهر را برعهده بگیریم، تصریح کرد: در این دهکده حدود 16 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است، هر چند کار راحتی نیست ولی در تلاش هستیم تا با ساخت هتل‌ها و کلبه‌های شناور، گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه جذب کنیم، اینک برای تکمیل پروژه‌های دهکده گردشگری «امید» به ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه نیاز داریم که در پی جذب سرمایه‌گذار هستیم. ما در این پروژه‌ها با مشاوران چون ره‌شهر قراداد بستیم. درصدد هستیم در این دهکده هتلی به شکل ستاره دریایی بسازیم که هر شاخه آن به چشم‌اندازهای زیبا و متنوعی می‌رسد و در وسط آن هم فضای ورزشی و تفریحی طراحی شده است.
صفاییان با بیان این‌که ما در این دهکده‌ها برای نخستین‌بار در کشور ویلاهای شناور ساخته‌ایم که کاری نو و جدید در بخش گردشگری دریایی کشور است، افزود: علاوه بر این، تاکسی‌های شناور برای تخلیه فاضلاب سپتیک‌ها و آبرسانی به ویلاهای شناور، ساخت کلبه‌های چوبی که سبک و قابل حمل از جمله طرح‌های نویی است که در این دهکده اجرائی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که ما در این بخش با کشور رقابت نمی‌کنیم چون تا الان در کشور رتبه برتر کشوری را در این زمینه داریم، خاطرنشان کرد: ما در گردشگری دریایی در حال رقابت با کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی و مالدیو هستیم. در این زمینه در جهان الان شاید رتبه ۱۳ را داشته باشیم ولی در تلاش هستیم تا در آینده بی‌نظیر ظاهر شویم و افزون بر جذب گردشگران داخلی، توجه گردشگران خارجی را نیز به کشور جلب کنیم.
صفاییان با تاکید بر این‌که در دهکده گردشگری برای آسایش و تفریح بانوان نیز یک پلاژ با رعایت اصول قانونی و شرعی ساخته‌ایم، گفت: در این پلاژ انواع ورزش‌های دریایی، غواصی، اریکه و لم‌کده ساحلی با مبلمان ساحلی و ... تعبیه شده است.
میرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد با اشاره به این‌که بسیاری از هموطنان ما هر ساله به کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی، هند و... برای تفریح سفر می‌کنند، افزود: این مساله باعث شده که ارز زیادی از کشور خارج شود و همچنین این افراد متاسفانه بسیاری از خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگی‌های اشتباه آن منطقه را به درون کشور می‌‌آورند. بنابراین اگر ما بتوانیم در داخل کشور بستر مناسب را برای تفریح و برخورداری از سواحل زیبا و بازی‌های دریایی برای هموطنانمان فراهم کنیم، بدون‌شک علاوه بر رونق بخش گردشگری به رونق اقتصاد کشور هم کمک شایانی می‌شود. 

وی با بیان این‌که همچنین در این دهکده، سینما شش بعدی، شهربازی، بازارچه صنایع دستی و سنتی، رستوران و ... احداث شده است، توضیح داد: یکی دیگر از طرح‌های نویی که امسال در دهکده گردشگری پازارگاد قرار است پیاده شود، ساخت یک کوه سنگی به ارتفاع ۳۰ متر است که در زیر این کوه یک قهوه‌خانه سنتی و همچنین مکانی برای برگزاری جشن‌ها احداث می‌شود.
مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد با بیان این‌که رسالت من ایجاب می‌کند که بیش از سوددهی به اشتغال‌زایی جوانان بیندیشم، افزود: به همین منظور برای اشتغال جوانان بومی در دهکده گردشگری «امید» وام صد میلیونی با سود چهار درصد برای طرح‌های تفریحی و..‌. به آنها واگذار می‌شود. ان‌شاءالله در تلاش هستیم با تلاش شبانه‌روزی و سه شیفته هر دو دهکده را تا آخر دی‌ماه به مرحله افتتاح برسانیم و بتوانیم در این مقطع از سال پذیرای طیف وسیعی از هموطنانمان در جنوب کشور باشیم.
امیرحسین صفاییان یکی از مهندسان فنی و ناظر پروژه‌ دهکده گردشگری پازارگاد هم در هنگام بازدید از این دهکده گفت: نکته‌‌ای که در اینجا جا دارد به آن اشاره کنم، این است که تا پیش از این اداره بنادر کشتیرانی و راه‌ و شهرسازی مجوز ساخت را فقط در خشکی می‌دادند اما ما در پی این هستیم که مجوز ساخت ویلا را در دریا و جاهای کم‌خطر آن از این ادارات بگیریم و به امید خدا این امر به‌نام شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد با تدوین مباین‌نامه و قوانین خاصی در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

در بازدید از دهکده گردشگری پازارگاد از کارگاه ساخت ویلاهای شناور، ویلاهای «ویو لا»، کلبه‌های اسکیمویی، پلاژ بانوان دیدن کردیم. نکته قابل توجه در این دهکده گردشگری، این بود که بیشتر امکانات و ساخت‌وساز در آن با ضایعات پتروشیمی‌ها و لوله‌های جی‌آر‌پی و چوب‌های باقیمانده این شرکت‌ها بود که تیم مهندسی این پروژه با خرید دستگاه‌های تبدیل این ضایعات به مواد بازیافتی در زیرساخت‌ها این دهکده از آن بهره می‌برند.

نام:
ایمیل:
* نظر: