bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵
مسعود صیادی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
«دستت را به من بده»، «اجازه بده من به شما کمک کنم». «می‌توانم شما را به آن طرف خیابان ببرم» و... . اینها جملاتی است که عموما به‌هنگام دیدن افراد معلول برای همراهی با آنها به‌کار می‌بریم.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
«دستت را به من بده»، «اجازه بده من به شما کمک کنم». «می‌توانم شما را به آن طرف خیابان ببرم» و... . اینها جملاتی است که عموما به‌هنگام دیدن افراد معلول برای همراهی با آنها به‌کار می‌بریم. ما از گفتن این جملات هیچ منظور و مقصود بدی نداریم ولی ممکن است آنها حس کنند که داریم به آنها ترحم می‌کنیم. حسی که هیچ‌کس دوست ندارد آن را تجربه کند. آنها به‌خاطر خلقت خاصشان بسیار زودرنج و حساس هستند اما سرشار از استعداد و خلاقیت. این ادعا نیست، بلکه واقعیتی است که نمی‌توان انکارش کرد. چه بسا افراد توان‌یاب و توانخواهی را در جامعه می‌بینیم که با خودباوری و پذیرش خلقت خود، راه صعب‌العبور موفقیت را پشت سر می‌گذارند و به‌عنوان الگوی برای همه آحاد جامعه مطرح می‌شوند. هنر یکی از مسیرهایی است که نه تنها افراد سالم بلکه افراد توانخواه و توان‌یاب نیز به‌کمک آن توانسته‌اند، استعدادهای نهفته خود را شکوفا سازند. در استان بوشهر ما توان‌یابانی داریم که به کمک هنر موفق شده‌اند راه پر و پیچ خم زندگی را با نگاهی مثبت و پرانگیزه طی کنند. افرادی که با خود کنار آمده‌اند و به‌ درجه‌ای از خودباوری رسیده‌اند که گاه در بسیاری از عرصه‌ها از افراد سالم هم پیشی گرفته‌اند.

 آری هنری مسیری برای تمرین خودباوری و افزایش اعتمادبه‌نفس است. تئاتر نیز هنری است که به کمک آن افراد معلول و توان‌یاب با جامعه پیرامونی خویش ارتباط برقرار می‌کنند و گوشه‌هایی از دردها و سختی‌های زندگی خویش را به نمایش می‌گذارند. آنها به‌دنبال برانگیختن حس ترحم دیگران نیستند، بلکه قهرمانانی هستند که با شکرگزاری و تحمل مصائب، لحظات گزنده و تلخ را به بهشت شیرینی برای خود و دیگران بدل می‌کنند. 
در عرصه هنر، افرادی هستند که با شناسایی استعداد این افراد آنها را در طی کردن این مسیر همراهی می‌کنند. چند سالی است که سازمان بهزیستی کشور با راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان در پی این است تا در این جشنواره با پرداختن به موضوعات و مشکلات افراد معلول و همچنین با ایجاد کردن زمینه و فضای مناسب برای فعالیت هنری این افراد، دیدگاه جامعه و مسوولان را نسبت به آنها تغییر دهد و همچنین این افراد را آماده ورود به جامعه و پذیرش مسوولیت‌های اجتماعی سازد که خوشبختانه تاکنون خروجی خوبی هم داشته است و توانسته افراد توان‌یاب را به چنان درک و درجه‌ای برساند که امروز علاوه بر حضور در این جشنواره، در دیگر جشنواره‌های معتبر تئاتری نظیر فجر، کودک و نوجوان و... با دیگر افراد سالم به رقابت بپردازند. هنرمندان تئاتری بوشهر که چندین سال است در جشنواره بین‌المللی مهرآیین حضور چشمگیری دارند. امسال در این جشنواره که در اصفهان برگزار شد، موفق شدند عنوان‌های برتر را در برخی از بخش‌های این جشنواره کسب کنند. این موفقیت‌ها بیانگر این حقیقت است که تئاتر معلولان با حمایت کانون تئاتر معلولان استان بوشهر و معاونت توانبخشی اداره‌کل استان بوشهر روزهای خوبی را در پیش دارد اما در این زمینه علاوه بر تلاش و همت هنرمندان توان‌یاب باید به اعتماد و زحمات کارگردانانی نظیر کاظم ارجمندنیا، مهدی محمدی، مهرزاد آل‌بویه، امین چاهشوری و ... در بالندگی و درخشش این هنرمندان اشاره کرد. بنابراین می‌طلبد برای موفقیت بیش از پیش تئاتر معلولان استان، مسوولان و متولیان این عرصه برنامه‌ریزی و حمایت همه‌جانبه‌تری از این هنرمندان داشته باشند، چراکه درخشش هنرمندان توان‌یاب در جشنواره‌های معتبر گویای توانمندی و استعداد سرشار آنهاست که اگر ما بستر مناست و لازم را برای موفقیت آنها هموار کنیم. بدون‌شک در این عرصه حرف زیادی برای گفتن خواهند داشت. 

دبیر جشنواره استانی تئاتر معلولان در خصوص موفقیت اخیر سه گروه نمایشی در جشنواره بین‌المللی تئاتر مهرآیین به بامداد جنوب گفت: در این جشنواره سه نمایش «اورناس» به کارگردانی کاظم ارجمندنیا، «زن طلبون» کار مهدی محمدی و «افتو پر بینی» به کارگردانی مهرزاد آل‌بویه از استان بوشهر حضور داشتند که در نهایت این گروه‌ها توانستند به این موفقیت‌ها دست یابند: مقام سوم بازیگری: فرشته هاخانی و منیژه رستمی (اورناس)، مقام دوم بازیگری: حمیده نصاری (اورناس) و زهرا زیارتی (اتو پربینی) و شایسته تقدیر بازیگر مرد: حمید فلاحی (اورناس) و عباس دوراهکی (افتو پربینی).
شاهرخ قاسمی در خصوص برگزاری جشنواره استانی تئاتر معلولین نیز توضیح داد: ان‌شاءالله با حمایت اداره‌کل بهزیستی استان بوشهر و مسعود صیادی، معاونت امور توانبخشی این جشنواره در نیمه اول دی‌ماه برگزار خواهد شد و در حال حاضر در مرحله بازبینی هستیم که 18 گروه آمادگی خود را برای حضور در جشنواره اعلام کرده‌اند.
به گفته وی، هیات داوران بخش بازبینی سیزدهمین جشنواره تئاترمعلولین استان بوشهر را شهرزاد شاکردرگاه، علیرضا میرشکاری و سعیدگلچمن تشکیل می‌دهد.
قاسمی در پایان مهم‌ترین هدف جشنواره تئاتر استانی مهرآیین را برگزاری هر چه باشکوه‌تر این جشنواره با حمایت همه‌جانبه کلیه مسوولان و همچنین توانبخشی معلولان از طریق هنر «تئاتر» دانست و یادآور شد: همان‌گونه که اطلاع دارید، «تئاتردرمانی» نوعی ازدرمان و توانبخشی است که امروزه در دنیا از آن به‌عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای بهره‌وری بهتر از آن استفاده می‌کنند و ما هم در تلاش هستیم تا با برگزاری این جشنواره توانمندی معلولان را به اجتماع معرفی کنیم و به دیگران یادآوری کنیم که افراد معلول هم دارای حقوق اجتماعی هستند.

معاونت امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان بوشهر نیز در خصوص برنامه‌هایی که برای پویایی و شکوفایی تئاتر معلولان اندیشیده شده، به بامداد جنوب گفت: با توجه به نقش بی‌بدیل تئاتر در ایجاد نشاط اجتماعی‌، تقویت روحی و بازتوانی معلولین، مبحث «تئاتر‌درمانی» را به‌عنوان الگویی موفق به‌منظور توانمندسازی معلولان در راس برنامه‌های آموزشی به‌ویژه در مراکز آموزشی معلولین قرار داده‌ایم، نکته دیگر این‌که با برگزاری سمینارهای آموزشی و حمایت از معلولین هنرمند، جلب علاقه‌مندان و متخصصان عرصه تئاتر و تلاش در تامین و مناسب‌سازی اماکن فرهنگی-هنری نظیر پلاتوها از جمله اقدامات مفید در این عرصه است.
مسعود صیادی درباره اهداف سیزدهمین جشنواره استانی تئاتنر معلولین (مهرآیین) توضیح داد: از جمله اهداف جشنواره استانی امسال که جشنواره را متفاوت از سایر جشنواره‌ها می‌کند، یکی این است که از تمامی شهرستان‌های استان و گروه‌های معلولین در جشنواره حضور خواهند داشت و دیگری این‌که دو بخش کودک و خیابانی نیز به بخش‌های این جشنواره اضافه شده است.
وی در ادامه با بیان این‌که هنر تئاتر با توجه به نقشی که در تخلیه هیجانی و تسکین آلام روحی معلولین دارد، می‌تواند نقشی موثری را در درمان و حضور آنان در جامعه داشته باشد، افزود: زیرا از جمله مشکلات جامعه معلولین کمبود اعتماد‌به‌نفس و دوری از اجتماع است. ما هر چقدر هم بتوانیم زمینه را برای حضور موثر افراد معلول در اجتماع و بروز استعداد‌های نهفته آنها فراهم کنیم، مفید واقع خواهد شد.
معاونت امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان بوشهر با تاکید بر این‌که محور جشنواره تئاتر معلولین امسال انعکاس توانمندی‌های معلولین و نقش بی‌بدیل تئاتر در سلامت عمومی جامعه است، خاطرنشان کرد: درخشش هنرمندان معلول استان در جشنواره بین‌المللی تئاتر مهرآیین (اصفهان) که رویدادی مهم محسوب می‌شود، نویدبخش این موضوع است که استان بوشهر به پشتوانه قدمت، اصالت و سرمایه مهم هنری و تئاتر یکی از استان‌های تراز اول کشور در این حوزه است. در واقع معلولیت محدودیت نیست و با بال شکسته، پر گشودن هنر است. این واقعیت را در جشنواره با درخشش معلولین استان شاهد بودیم.

صیادی در پایان در خصوص تئاتر معلولین بیان کرد: در تئاتر معلولین، اصل معلولین هستند و محوریت را افراد معلول تشکیل می‌دهند. کارگردان‌های عزیز به این نکته توجه کنند، باید به معلولین اعتماد کنیم و نسبت به رعایت تمامی حقوق انسانی آنها توجه داشته باشیم. آرزوی موفقیت و بهروزی برای تمامی معلولین هنرمند و کارگردان این عرصه دارم و از فرید میرشکار و شاهرخ قاسمی، اعضای کانون تئاتر معلولان استان بوشهر هم به‌دلیل زحماتشان قدردانی می‌کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر: