bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
در پی اتهام غرب‌گرایی به دولت یازدهم؛
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه سیاست‌های دولت یازدهم برای تقویت مناسبات و تعمیق همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه به دعوت رسمی همتایان خود، عازم کشورهای ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان شد و...
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه سیاست‌های دولت یازدهم برای تقویت مناسبات و تعمیق همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه به دعوت رسمی همتایان خود، عازم کشورهای ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان شد و در اولین دور جدید سفرهای سه روزه خود، روز گذشته در صدر هیاتی عالی رتبه راهی ایروان پایتخت ارمنستان شد و با استقبال رسمی از سوی سرژ سرکیسیان در کاخ ریاست جمهوری این کشور مواجه شد.
پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان، روسای جمهوری دو کشور از یگان تشریفات بازدید و سپس هیات‌های عالیرتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند و بالافاصله در یک نشست مشترک شرکت کردند.

حسن روحانی در این نشست، دو کشور را دارای حوزه تمدنی بزرگ و مشترک و همراه با روابطی دوستانه و با سابقه طولانی عنوان کرد و گفت: ایران و ارمنستان می‌توانند با همکاری یکدیگر در زمینه راه آهن، خط ریلی ایران را از خلیج فارس به دریای سیاه متصل کنند و در راستای کریدور شمال جنوب همکاری‌های مثبت ترانزیتی با هم و به‌نفع کل منطقه داشته باشند.
روحانی با تاکید بر توسعه روابط و همکاری‌های ایران و ارمنستان در عرصه‌های مختلف بین‌المللی به موضوع قره‌باغ اشاره کرد و افزود: علاقه‌مندیم ارمنستان و جمهوری آذربایجان در این زمینه به‌ جایگاه دو کشور دوست و همسایه ایران با حسن‌نیت در قالب برد-برد و از طریق مذاکره برای رسیدن به راه حلی منصفانه، ثبات‌آفرین و مفید برای مردم دو کشور تلاش کنند.
رئیس‌جمهوری تروریسم را مشکلی بزرگ برای منطقه دانست و بر همکاری ایران و ارمنستان در راستای ریشه‌کنی این ویروس خطرناک در منطقه تاکید کرد.
سرژ سرکیسیان رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به این‌که امروز شرایط مناسب و خوبی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات تهران ایروان فراهم است، گفت: هیچ مانعی در مسیر ارتقا سطح روابط و همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مصمم هستیم مناسبات تجاری، اقتصادی و فرهنگی موجود را بیش از پیش فعال کنیم.

بی شک سفر رئیس‌جمهور به ارمنستان فرصتی مناسب برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای است که می‌تواند افق‌های روشن اقتصادی را در فضای پسابرجام ترسیم کند و گشاینده فصل نوینی در همکاری‌های تهران و ایروان باشد، چراکه حوزه‌های زیادی برای همکاری ایران و ارمنستان وجود دارد که از آن می‌توان به عرصه‌های فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.
در همین حال معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در تشریح سفر حسن روحانی گفت: رئیس‌جمهور ۱۷ سفر به این منطقه و کشورهای مشترک‌المنافع داشته و از طرف مقابل هم ۲۱ همتای او به ایران آمده‌اند که این آمار سفرها به کشورهای منطقه برخلاف تصور برخی که توجه به کشورهای غربی را اولویت دولت بیان می‌کنند، نشان‌دهنده نگاه ما به کشورهای شرق است.
ابراهیم رحیم‌پور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست‌های کلان، در حال گسترش روابط با کشورهای منطقه، همسایه و مسلمان است و هدف نیز این است که اقتصاد و فرهنگ مردم ما و این کشورها با یکدیگر پیوندی قوی‌تر پیدا کنند تا پیوندهای امنیتی هم قوی‌تر شود.

وی با بیان این‌که این سه کشور و کشورهای بلاروس و روسیه عضو اوراسیا هستند، افزود: ما در حال مذاکره با آنها هستیم تا به یک نتیجه مشخص برای پیمان تجارت آزاد برسیم، چراکه ما می‌توانیم با تعرفه‌های ترجیحی وارد این بازارها شویم. به همین دلیل، در سال میلادی جاری ۵۰ درصد تجارت‌مان با روسیه را افزایش دادیم که بخش عمده آن در مواد غذایی بوده است و نیاز داریم تا ساز و کارهای داخلی را برای افزایش سطح روابط‌مان با کشورهای اوراسیا فراهم کنیم. 
این سفر برای دیگر همسایگان ما نیز جالب توجه بود. خبرگزاری روسیا سگودنیا با پوشش کامل خبری سفر روحانی، به روابط دو کشور پرداخت و در یک گزارش تحلیلی نوشت: تهران با ایروان در دوره پس از کسب استقلال ارمنستان (سال 1991 پس فروپاشی شوروی) روابطی دوستانه برقرار کرده است و دو کشور چندین طرح اقتصادی مشترک اجرا کرده‌اند. 
به نوشته این رسانه روسی حدود 110 هزار ارمنی در ایران زندگی می‌کنند که یکی از بزرگ‌ترین جوامع این مذهب خارج از ارمنستان است و افزون بر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گسترده، در پارلمان نیز دو نماینده دارند.
گفتنی است روحانی پس از پایان برنامه‌های پیش‌بینی شده در ارمنستان این کشور را به مقصد شهر آستانه در قزاقستان ترک کرد و شامگاه دوم دی‌ماه نیز وارد بیشکک پایتخت جمهوری قرقیزستان می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: