bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۴
این تعبیر که اکران فیلم به تعویق افتاده است،تعبیر درستی نیست بلکه وزارت ارشاد با تصمیمی که گرفته است، اکران این فیلم را متوقف کرده‌ است.


بامداد24: خبر توقف اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» احمدرضا درویش به دستور سازمان سینمایی وزارت ارشاد، خبر داغ چند روز نیمه تعطیل گذشته بود.

شامگاه چهارشنبه 24 تیر ماه و در آستانه‌ی آغاز تعطیلات عید سعید فطر پس از انتشار برخی اخبار از اعتراض برخی گروه‌ها و تجمع‌هایشان در مقابل وزارت ارشاد و برخی سینماهای نمایش دهنده فیلم «رستاخیز»، سازمان سینمایی وزارت ارشاد اطلاعیه‌ای داد که در بخشی از آن آمده است:«نظر به رعایت جایگاه و شان مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری می‌کنیم که اکران فیلم"رستاخیز" تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد.»

بنا بر این گزارش، در حالی نمایش «رستاخیز» در اولین روز اکرانش در سینماهای کشور به تعویق افتاد که از چند هفته گذشته حواشی و مخالفت‌های غیر رسمی برخی گروه‌ها برای اکران این فیلم بوجود آمده بود و پیش‌تر هم همزمان با اکران آن در جشنواره‌ی فیلم فجر اعتراض‌هایی غیر رسمی انجام شد که باعث شد ، دست‌اندرکاران فیلم اصلاحاتی برای اکران عمومی آن انجام بدهند.

یکی دو ساعت بعد از انتشار این خبر احمدرضا درویش در گفت‌وگویی با ایسنا تاکید کرد که اکران فیلم «رستاخیز» متوقف شده است.

این کارگردان در پی اطلاعیه سازمان سینمایی مبنی بر "به تعویق افتادن اکران فیلم «رستاخیز»" گفت: این تعبیر که اکران فیلم به تعویق افتاده است،تعبیر درستی نیست بلکه وزارت ارشاد با تصمیمی که گرفته است، اکران این فیلم را متوقف کرده‌ است.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: با پروانه نمایش صادر شده از سوی وزارت ارشاد و صحبت‌های روز گذشته‌ی رئیس سازمان سینمایی و تصمیم وزارتخانه این فیلم مجوز گرفته و حواله‌های اکران آن صادر شده است و از صبح امروز 24 تیر ماه در سینماهای تهران و شهرستانها توسط حوزه هنری (به عنوان پخش‌کننده) نمایشش آغاز شد و در ادامه با تصمیم وزارت ارشاد اکران آن متوقف شده است.

درویش همچنین درباره روند صدور پروانه ساخت «رستاخیز» توضیح داد: مجوز فیلم «رستاخیز» مبتنی بر دو اصل از سوی ارشاد صادر شده است؛ یک اصل ،اصل مطابقت با قوانین و اصلی دیگر به لحاظ شرعی و عرفی است که قطعا اگر این فیلم بدون تایید مراجع تقلید ساخته شده بود از ارشاد پروانه نمی‌گرفت بنابراین همه‌ی این مراحل طی شده و حواله‌های نمایش فیلم صادر شده است اما وزارت ارشاد بعد از چند ساعت از آغاز اکران مجبور می‌شود،نمایش را متوقف بکند.

این کارگردان تاکید کرد: فیلم «رستاخیز» قطعا با اسناد و مدارک موجود مسیری را طی کرده است که با نظر علما و مراجع تقلید و قوانین جاری کشور مطابقت دارد و تصمیمی که الان وزارت ارشاد گرفته است، در واقع به مصالح آن وزارتخانه برمی‌گردد که یقینا پاسخگو است.

درویش گفت: آنچه من به عنوان کارگردان اثر در جریان هستم، این است که فیلم از مرحله تحقیق ، پروانه ساخت و تولید و ارتباطات جهانی مطابق با نظر مرجعیت ساخته شده است و حتی در مرحله اصلاحات برای اکران عمومی، نمایندگانی از سوی برخی مراجع بزرگوار حضور داشتند و برخی از آنان در پی ساخت چنین فیلمی سازندگان را مورد تشویق قرار دادند و آنان را دعا کردند.

این کارگردان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در حالی فیلم «رستاخیز» از پرده سینماهای کشور پایین کشیده شده است که عاشقان و شیفتگان فرهنگ اهل بیت (ع)، جهان عرب و بسیاری از مشتاقان در انتظار دیدن این اثر هستند، یقینا این تصمیم پرسش‌های فراوانی را در افکار عمومی داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد که امیدوارم مسوولانی که این تصمیم را گرفته‌اند، بتوانند برای این پرسش‌ها، پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشند.

در عین حال سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد حواله اکران فیلم «رستاخیز» تنها متعلق به سینماهای حوزه هنری نبوده و حواله اکران این فیلم در شورای صنفی نمایش برای مجموع سینماها صادر شده است.

غلامرضا فرجی در پاسخ به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه اکران این فیلم محدود به سینماهای حوزه هنری بوده است، گفت: قرارداد اکران فیلم «رستاخیز» در شورای صنفی نمایش در گروه سینمایی آزادی به ثبت رسید و مقرر شد این فیلم در تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی برسد.

وی ادامه داد: بر همین اساس تصمیم گرفته شد 22 سال سینما حواله فیلم «رستاخیز» را دریافت کنند بنابراین غیر از سرگروه، بین 21 سالن سینما قرارداد منعقد شد و براساس قرارداد فی ما بین پخش کننده و سینمادار حواله این فیلم برای اکران عید فطر صادر شد.

فرجی در پایان گفت: با این اوصاف و بر اساس اسناد موجود حواله اکران فیلم «رستاخیز» تنها متعلق به سینماهای حوزه هنری نبوده و حواله اکران این فیلم در شورای صنفی نمایش برای مجموع سینماها صادر شده است.

به گزارش ایسنا، مسوولان سازمان سینمایی در این چند روزه نیمه تعطیل در زمینه توقف اکران «رستاخیز» اظهارنظری نداشتند اما تنها حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفت‌و‌گویی اعلام کرد که تعویق اکران فیلم سینمایی رستاخیز با هدف احترام به نظر مراجع و علما صورت گرفته و اعتراضات خیابانی تاثیری در این تصمیم نداشته است.

از سوی مجتبی راعی درباره تاثیر اعتراض‌هایی که از طریق غیر قانونی موجب توقیف فیلم‌ها می‌شوند، یادآور شد که با این روند کسی برای تولید و ساخت آثار دینی و مذهبی پیش قدم نمی‌شود و جرأت نمی‌کند وارد این عرصه شود چراکه با کوچکترین اشتباهی به راحتی می‌تواند مورد هجوم قرار بگیرد.

کارگردان «عصر روز دهم» در بخشی از گفت‌وگویش تاکید کرد که نباید اینگونه باشد که هر بار عده‌ای به خود اجازه دهند یک تصمیم قانونی را لغو کنند و به مجوزی که وزارت ارشاد داده است خللی وارد کنند البته ممکن است وزارت ارشاد در جایی اشتباه کند اما باید برای همین اشتباهات هم ساز و کاری وجود داشته باشد که جای آن تاکنون خالی بوده است. به طور مثال اگر اعتراضی نسبت به فیلمی وجود دارد مخالفان باید جمع شوند، نامه‌ای بنویسند و با مسئولان ارشاد گفتگو صورت بگیرد و یا شورایی در این حوزه تشکیل شود و درنتیجه همه چیز از طریق یک سازو کار قانونی انجام بگیرد.

احمدرضا درویش هم در متنی کوتاه در آستانه‌ی عید سعید فطر با سر تیتر "انالله و اناالیه راجعون" منتشر شد به توقف اکران فیلمی درباره عاشورا و امام حسین (ع) اعتراض کرد.

به گزارش ایسنا، در حالی اکران «رستاخیز» متوقف شد که تکلیف فیلم جایگزین آن طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش؛ فردا دوشنبه 29 تیر ماه در این شورا مشخص خواهد شد.
منبع:
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: