bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۸۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
حمیده ماحوزی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
برگزاری کنسرت‌ها یکی از رویدادهای فرهنگی و هنری است که در پویایی و نشاط یک جامعه نقش ماندگار و بسزایی دارد. متولیان و مسوولان فرهنگی با توجه به این مهم، درصدد هستند تا با صدور مجوزهای کنسرت‌های موسیقی در راستای ایجاد فضایی شاد و پرطراوت در جامعه قدم‌های موثری بردارند اما...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
برگزاری کنسرت‌ها یکی از رویدادهای فرهنگی و هنری است که در پویایی و نشاط یک جامعه نقش ماندگار و بسزایی دارد. متولیان و مسوولان فرهنگی با توجه به این مهم، درصدد هستند تا با صدور مجوزهای کنسرت‌های موسیقی در راستای ایجاد فضایی شاد و پرطراوت در جامعه قدم‌های موثری بردارند اما در این میان گاه مسائلی پیش می‌آید که برگزاری برخی از کنسرت‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود و این مساله در سال‌های اخیر به‌وضوح در برخی از استان‌های کشور و در مورد کنسرت برخی از خوانندگان مطرح نیز اتفاق افتاده که همین امر باعث شد پای سیاسیون و علما نیز به این حوزه کشیده شود و با حساسیت شدیدتری پیش برود. 

سیاست‌گذاران و متولیان فرهنگی برای جلوگیری از لغو کنسرت‌ها که بدون‌شک افزون بر این‌که خسارت‌های مالی برای تهیه‌کنندگان و هنرمندان عرصه موسیقی در پی دارد، بی‌انگیزگی و سرخوردگی مردم و علاقه‌مندانی را که با ذوق بلیت کنسرت تهیه کرده‌اند نیز به‌دنبال خواهد داشت، بر آن شدند تا با رعایت نکات شرعی و دینی شرایط برگزاری کنسرت‌ها و حدود دخالت مجموعه‌های مربوط در برگزاری این رویداد هنری را معلوم و مشخص کنند. البته این قوانین در استان‌های مذهبی چون مشهد و قم به‌دلیل رعایت حریم امامان معصوم (ع) با شرایط متفاوت‌تری وضع شده اما در دیگر استان‌ها این قوانین در چارچوب تعریف شده اجرا می‌شود، بنابراین آن دسته از گروه‌های موسیقی که با توجه به قوانین وضع شده درخواست برگزاری کنسرت را به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها ارائه می‌کنند، با طی کردن مراحل اداری و زمان لازم به‌منظور هماهنگی‌ برای اجرای مطلوب و در خور شأن مردم مجوز اجرای آنها از سوی اداره‌کل ارشاد آن منطقه صادر می‌شود.

استان بوشهر یکی از استان‌های پیشتاز در برگزاری کنسرت موسیقی است اما با وجود این، گاه یک‌سری مسائل در خصوص برگزاری یک کنسرت باعث پررونق شدن بازار شایعه می‌شود. در این میان همیشه افرادی هستند که مترصد موقعیتی هستند تا بنا به دلایل شخصی این مساله را به مسیری کجدار و مریض هدایت کنند. البته اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص به‌منظور حمایت از هنر و هنرمند بدون‌شک همراهی‌های لازم را خواهد داشت تا مجالی برای فرصت‌جویی افراد مغرض فراهم نشود. چند روز گذشته در فضای مجازی و در سطح شهر خبر برگزاری کنسرت «هوای گریه» همایون شجریان منتشر شد و همچنین از سوی افرادی که پیگیر برگزاری این رویداد هنری بودند شنیده شد که این کنسرت قرار است در تاریخ 15 و 16 دی‌ماه در بوشهر برگزار شود اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه با آنها به‌دلیل این‌که در این تاریخ قرار است کنسرت رضا شیرکانی برگزار شود و همزمانی این دو کنسرت در بوشهر موجب زیان مالی خواننده بومی می‌شود، همکاری لازم را انجام نداده است و در نهایت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر پیشنهاد آنها را برای برگزاری این کنسرت در شهر برازجان در این تاریخ پذیرفته است و تهیه‌کنندگان این کنسرت اقدام به پخش پوستر کنسرت «هوای گریه» کرده‌اند که بار دیگر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌‌دلیل این‌که درخواست این کنسرت تازه روز سه‌شنبه به این اداره‌کل ارائه شده است و آنها در حال بررسی مدارک ارائه شده و سالن اجرای معرفی شده در این شهرستان هستند، هنوز مجوزی برای این کنسرت صادر نشده است. حال تمام این مسائل باعث شده که اجرای این کنسرت در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. بدون‌شک نقش تاثیرگذار مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر این استان بر هیچ کس پوشیده نیست. در این خصوص در مورد حواشی پیش آمده در خصوص برگزاری این کنسرت با وی تماس گرفتیم و دلیل این‌که مجوز این کنسرت چرا اینقدر با حاشیه روبه‌رو شده است، جویا شدیم. 

حمیده ماحوزی درباره برگزاری کنسرت «هوای گریه» در شهرستان برازجان به بامداد جنوب گفت: ما برای مجوز دادن به همایون شجریان برای برگزاری کنسرت در برازجان در تاریخ ۱۵ و ۱۶ دی ماه مشکلی نداریم منتها باید مراحل اداری برگزاری کنسرت طی شود. تهیه‌کننده کنسرت وی تازه روز سه‌شنبه درخواست برگزاری این کنسرت را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرده است و با توجه به این‌که برخی از خوانندگان ما نسبت به بقیه متفاوت هستند و همایون شجریان هم از جمله این خوانندگان است و گروه وی نیز گروه بزرگی است، بنابراین اجرای این کنسرت باید در سالنی بزرگ و در شأن درجه هنری آنها برگزار شود. ما تا زمانی که مشخص نشود که آن سالن مناسب کنسرت این خواننده ملی است نمی‌توانیم مجوز را صادر کنیم و باید همه موارد را برای برگزاری این کنسرت بررسی کنیم و پس از بررسی‌های لازم مجوز ان‌شاءالله صادر خواهد شد.
وی در ادامه با بیان این‌که البته در این میان شاید عده‌ای که از مدیرکل ارشاد خوششان نمی‌آید، در این زمینه حاشیه‌هایی را در این چند روزه ایجاد کرده‌اند، افزود: اما باید بگویم که ما کارمان را به لحاظ قانونی انجام می‌دهیم و الحمدالله تاکنون در حوزه موسیقی عملکرد ما هیچ حاشیه‌ای نداشته و هیچ‌گونه خصومتی هم با کسی نداریم، چراکه در خصوص برگزاری کنسرت‌ها بر اساس قانون پیش می‌رویم. در حال حاضر هم در زمینه برگزاری کنسرت در شمار استان‌های پیشتاز هستیم و بدون حاشیه این برنامه‌ها را در استان اجرائی می‌‌کنیم، زیرا ما در این زمینه طبق برنامه و قانون پیش می‌رویم و وقتی که به هنرمندی نوبتی داده می‌شود ما نمی‌توانیم برنامه‌های وی را لغو کنیم و خارج از برنامه‌ای که مشخص شده، عمل کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص مدت‌زمان لازم برای ارائه درخواست برگزاری کنسرت موسیقی نیز توضیح داد: حداقل زمان ارائه درخواست برای برگزاری کنسرت موسیقی ۲۰ روز قبل از اجرای آن است. البته با وجود این، اداره‌کل ارشاد استان در زمان کوتاه‌تری از این هم با گروه‌های موسیقی در این زمینه همکاری کرده است اما برای سالن‌هایی با ظرفیت بالای ۵۰۰ نفر باید مجوزهای لازم از تهران گرفته شود، بنابراین گاه ممکن است که مدت زمان گرفتن مجوز طولانی‌تر از این زمان ‌شود، زیرا باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد و شرایط لازم امنیتی در استان برقرار شود. 

ماحوزی در ادامه با بیان این‌که برادران خوبانی تنها موسسه برگزارکننده مجوزدار کنسرت در استان هستند که برنامه‌های آنها همیشه طبق برنامه‌ای است که به ما اعلام می‌کنند، خاطرنشان کرد: آنها نخست رایزنی‌های خود را با خواننده انجام می‌دهند و بعد درخواست برگزاری کنسرت را به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه می‌کنند. برای برگزاری کنسرت ناظری‌ها در بوشهر هم این مدت‌زمان کاملا رعایت شده است که پس از طی مراحل اداری این مجوز صادر شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص نحوه همکاری خود با هنرمندان موسیقی گفت: بیش از انتظار با آنها همکاری داریم و همیشه هدفم این است که حامی هنر و هنرمندان باشم. به‌عنوان یکی از مسوولان حوزه فرهنگ و هنر بنا بر وظیفه‌ای که دارم همیشه برای هنرمندان وقت گذاشته‌ام و در برنامه‌های فرهنگی و هنری با وجود کمبود بودجه آنها را صادقانه همراهی کرده‌ام، حتی در شرایط کاری سخت آنها را پذیرا بودم و برای حل مشکلاتشان وقت گذاشتم تا جایی که در بیشتر برنامه‌های آنها نیز حاضر می‌شوم.
وی با اشاره به این‌که یک توصیه به هنرمندان و تهیه‌کنندگان عرصه موسیقی در استان دارم و آن هم این است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر متعلق به همه آنها است، پس خود را غریبه ندانند، تصریح کرد: در واقع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خانه هنرمندان است و اگر آنها در کنار ما و با ما باشند، می‌توانیم تمام برنامه‌های هنری را با همکاری یکدیگر بهتر پیش ببریم و آنها هم به خواسته‌های خودشان می‌رسند. 

ماحوزی در ادامه با تاکید بر این که روی آوردن به حاشیه هم به حوزه موسیقی و هم به حوزه تئاتر لطمه می‌زند، افزود: پس تلاش کنیم تا با همدلی و همزبانی در عرصه هنر قدم برداریم و از خدمتگزارانی راستین باشیم. البته خوشبختانه هنرمندان هم‌استانی بسیار صبور و بردبار هستند و همیشه با ما همکاری‌های لازم را داشته‌اند اما هر چقدر این هنرمندان به ما نزدیک‌تر باشند، به‌طور قطع برنامه‌های آنها بهتر و منظم‌تر برگزار می‌شود. انتظار داریم که هنرمندان بوشهری خود را جدا از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و غریبه ندانند، چراکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حانه دوم آنهاست و ما در این مجموعه هدفمان رضایت‌مندی آنها و شهروندان هم‌استانی است. بنابراین کمک کنند تا همه چیز بر اساس برنامه و هدفدار پیش برود و هنرشان را آلوده به حاشیه نکنند.

وی در پایان با بیان این‌که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای موسیقی استان تمام تلاششان این است که نهایت همکاری را با هنرمندان و تهیه‌کنندگان موسیقی داشته باشند و در نشستی که چند ماه پیش با اهالی موسیقی استان داشتیم، آنها نیز برای همکاری بیش از پیش با ما اعلام آمادگی کردند، یادآور شد: از زمان پذیرش این مسوولیت همکاری همه‌جانبه‌ای با هنرمندان موسیقی داشته‌ام و هر جا که کار آنها به مشکل خورده حتی به مراجع قضایی رسیده، هر ساعتی بوده شخصا پیگیری کرده‌ام. در حال حاضر هم از جمله استان‌هایی هستیم که هر ساله با وجود همه مشکلات مالی دو یا سه گروه موسیقی محلی را به‌منظور حمایت هنرمندان و معرفی موسیقی بومی و آیینی بوشهر به خارج از کشور اعزام می‌کنیم. بنابراین انتظار داریم هنرمندان موسیقی نیز با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند و اگر بعضی مواقع به دلیل شرایط، جابجایی کوچکی در برنامه آنها صورت می‌گیرد یا مشکلی پیش می‌آید آنها نیز با ما همکاری کنند تا برنامه‌ها به شکل مطلوب اجرا شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: