bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۵
عبور بزرگراه از میان آبگرم اهرم؛
ظرفیت جاذبه‌های گردشگری در استان بوشهر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بازدید مسوولان کشوری و حتی استانی از این جاذبه‌ها و تلاش برای توسعه گردشگری به‌منظور درآمدزایی و دستیابی به توسعه اقتصادی، مُهر تائید محکمی است بر این امر.
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
ظرفیت جاذبه‌های گردشگری در استان بوشهر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بازدید مسوولان کشوری و حتی استانی از این جاذبه‌ها و تلاش برای توسعه گردشگری به‌منظور درآمدزایی و دستیابی به توسعه اقتصادی، مُهر تائید محکمی است بر این امر. یکی از جاذبه‌های گردشگری استان که همواره محل دغدغه و نگرانی دوستداران محیط زیست بوده، چشمه‌های آبگرم اهرم است که تا کنون فعالان اجتماعی و دوستداران طبیعت بر لزوم توجه بیشتر مسوولان به این جاذبه‌ها که به منزله شناسنامه ملی و هویت این مرزبوم هستند، تاکید موکد و هشدارهای لازم را اطلاع‌رسانی و منتقل کرده‌اند. چشمه‌های آبگرم اهرم در سال 86 از بین چهل چشمه کشور به‌عنوان دهکده گردشگری انتخاب شد که متاسفانه ساخت آن به فراموشی سپرده شد و ساخت دهکده گردشگری در چند سال اخیر در دستور کار قرار گرفت. این در حالی است که به‌تازگی خبر واگذاری آبگرم اهرم جهت ساخت دهکده گردشگری به‌مدت 15 سال با حضور محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد به این دانشگاه رسانه‌ای شد. شهروندان و دوستداران طبیعت اما نسبت به عبور اتوبان اهرم از بین چشمه آبگرم و پارک موجود در آنجا بسیار گلایه‌مند هستند و از بی‌توجهی مسوولان و متولیان در این خصوص می‌گویند.

در همین راستا، یکی از دوستداران محیط زیست با بیان این‌که در راستای ساخت کریدور شمال جنوب استان (دیلم - عسلویه) که نقطه شروع آن بعد از اتوبان سیراف قطعا می‌بایست از اهرم می‌بود، بنا به دلایلی که شاید سوء مدیریت‌ها عامل آن بوده این مهم انجام نشد تا این‌که چند ماه پیش بعد از تعطیلی چند ساله این اتوبان خوشبختانه کارگاه پیمانکاری آن دوباره شروع به کار کرد، گفت: امیدوارم پروژه یادشده این بار تعطیل نشود، چراکه وجود راه آن هم از نوع اتوبانش ضمن روان‌سازی ترافیک، موهبت‌های دیگری را نصیب روستاها و شهرهایی که در امتداد آن قرار می‌گیرد باعث ‌می‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به این‌که ولی آنچه آزاردهنده است و شیرینی ساخت این اتوبان را به کام دلسوزان و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی تلخ می‌کند، عبور این اتوبان از بین چشمه آبگرم (مشهور به زایر حاجی) و مجموعه آبگرم به‌ویژه پارک موجود آن در فاصله چند متری است.
این شهروند و دوستدار طبیعت یادآور شد: این اتفاق نامیمون مسبوق به سابقه است که چندین سال پیش هنگامی که لوله گاز از مبدا عسلویه به طرف شمال در حال کارگذاری بود، در فاصله بسیار نزدیک از کنار بستر «چشمه آبگرم مشهور به اوگری» که از پدیده‌های نادر زمین‌شناختی در کشور است، عبور کرد و حتی در آن زمان با در جریان گذاشتن مسوولان محیط زیست و حضور کارشناسان و بازدید میدانی از محل که فاصله عبور لوله از بستر عدد 28 را نشان می‌داد، در نهایت هشدارهای کارشناسان و دوستداران طبیعت راه به جایی نبرد. 
این منبع موثق که نخواست نامش فاش شود، توضیح داد: چندی است مخاطرات عبور این اتوبان با تحلیل‌های لازم زیست‌محیطی در چندین فقره به اطلاع مدیران کل محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، راه و شهرسازی استان و فرماندار، شهردار و روسای محیط زیست و منابع طبیعی رسانیده شده است تا در آینده مسوولان مربوط از جمله سازمان محیط زیست پس از اجرائی شدن و پایان این پروژه با حفظ پرستیژ ژورنالیستی ادعا نکنند که مسائل زیست‌محیطی مانند آنچه در دهکده گردشگری بوشهر اتفاق افتاد، روی نداده است.

برای بررسی بیشتر این مساله با معاونت عمرانی فرماندار تنگستان گفت‌وگو کردیم. پرویز شعبانی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که علت تاخیر در روند پروژه بزرگراه اهرم-برازجان چه بوده است، گفت: این بزرگراه در سال 1390 از محل اعتبارات نفت آغاز شد که پس از هشت درصد پیشرفت فیزیکی به‌دلیل نداشتن ردیف بودجه‌ای متوقف شد اما با پیگیری استاندار و نماینده مردم تنگستان و دشتی عملیات اجرائی این پروژه در سال جاری دوباره از سر گرفته شد و هم‌اکنون بالای 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرائی این پروژه با سرعت خوبی در دست اقدام است، افزود: این بزرگراه همچنین با تامین اعتبار ملی در طرح کریدور جنوب از اعتبارات ملی برخوردار خواهد شد. 
شعبانی ضمن تاکید بر این‌که آبگرم اهرم به‌عنوان پنجمین آب معدنی کشور و منطقه نمونه گردشگری که بزرگراه اهرم-برازجان از شرق آن عبور می‌کند، گفت: با پیگیری فرمانداری و قول مساعد معاون راه و شهرسازی استان قرار است مشاور نقشه اجرائی بزرگراه را با محدوده آبگرم تطبیق دهند و بررسی کنند و نسبت به تغییر مسیر در خارج از محدوده آبگرم اقدام شود. 
معاونت عمرانی فرماندار تنگستان در ادامه در خصوص هزینه‌کردهای مربوط در راستای اقدامات صورت گرفته به‌منظور گردشگری افزود: اعتبارات گردشگری جهت آبگرم میراحمد، تکمیل فاز 1 و 2 آبگرم اهرم، احداث سرویس بهداشتی منطقه خائیز، تکمیل قلعه کلات اهرم، آزادسازی حریم تپه گل‌پختی اهرم، تکمیل و تجهیز پارک جنگلی بنه‌گز و پارک ساحلی دلوار در مجموع مبلغ یک میلیارد و نهصد و پنجاه میلیون تومان در سال جاری از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای و مبلغ سیصد میلیون تومان از محل اعتبارات محلی در مجموع مبلغ دو میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان اعتبار به تصویب رسیده است. 

شعبانی در پایان یادآور شد: در حالی که جهت ایجاد زیرساخت گردشگری دل‌آرام در سال گذشته مبلغ نهصد میلیون تومان به تصویب رسید که به لحاظ تخصیص نیافتن در سال جاری مقرر شد از محل اعتبارات ملی تامین اعتبار شود و از اعتبار شهرستانی فاقد اعتبار است. 
هر چند براساس گفته‌های معاون عمرانی فرماندار تنگستان، معاون راه و شهرسازی استان قول مساعد داده‌اند که در خصوص عبور بزرگراه اهرم از میان چشمه آبگرم و پارک موجود در آن بازنگری ویژه‌ای داشته باشند اما آنچه در این بین موجبات نگرانی را رقم می‌زند این است که اگر این پروژه در سایه بی‌توجهی‌ها به همین طرح و شکل ممکن نهایی شود، رفت و آمد گردشگران و شهروندان به چشمه آبگرم و پارک مجاور آن، خطرات بیشماری در کمین جان و سلامت مردم خواهد بود. آنچه بدیهی است آن است که مسوولان هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در این خصوص انجام داده و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: