bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۵
با برگزاری نشست کتابخوانی به‌مناسبت هفته وحدت در جزیره خارگ؛
تاثیر بی‌چون و چرای کتاب و کتابخوانی امروزه بر همگان مبرهن است، آنقدر که نیازی به بسط و تفصیل ندارد. ملتی که کتاب نمی‌خوانند مقهور ناکامی و جهل و نادانی می‌شوند.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
تاثیر بی‌چون و چرای کتاب و کتابخوانی امروزه بر همگان مبرهن است، آنقدر که نیازی به بسط و تفصیل ندارد. ملتی که کتاب نمی‌خوانند مقهور ناکامی و جهل و نادانی می‌شوند. مطالعه تاریخ گذشتگان به‌خوبی موید این مطلب است که انسان‌ها همواره در طول تاریخ بشری به‌واسطه ناآگاهی در حاشیه و انزوا به‌سر برده و همیشه مستعمره دیگرانی بوده‌اند که تنها دستاویزشان «زور» بوده است. حرکتی که چندین سال است با همت جمعی از نخبگان و فرهنگیان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته، برگزاری نشست‌های کتابخوانی و معرفی کتاب است؛ اقدامی که بسیار در خور تامل و حمایت از آن از ضروریات است.
روز گذشته نخستین نشست کتابخوانی با حضور آقای پری‌غنچه، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی جزیره خارگ، فریدون یونسی، استاد دانشگاه و نویسنده، علی زمانی، جانشین توسعه و تجهیز پایانه نفتی خارگ، حمید فتاحی، رئیس امور فرهنگی- هنری پایانه نفتی خارگ، حجت‌الاسلام مجدی، رئیس قرارگاه فرهنگی و ستاد اقامه نماز خارگ، حیدر راهب، معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، رمضان بهادری، رئیس خدمات پشتیبانی پایانه نفتی خارگ، جمشید شیخ‌زاده و با شرکت اهالی قلم و کتاب در سالن اصلی مجتمع فرهنگی-هنری صدف جزیره خارگ برگزار شد. 

مراسم راس ساعت 9:30 دقیقه با قرائتی چند از آیات کلام‌الله مجید و پخش سرود ملی آغاز شد و در ادامه مجری مهربان، عبدالرضا جعفری با آرامش خاصی برنامه‌ها را در زمان مناسب مدیریت کرد. ناگفته نماند که در این مدیریت همراهانی چون حمید عشایری در طول برنامه به‌صورت مداوم همکاری داشتند.
سخنرانی کوتاه و مختصر معاون مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به‌منظور اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی از برگزاری چنین نشست‌های فرهنگی و کتابخوانی و پس از آن سخنرانی استاد فریدون یونسی نشاط و پویایی خاصی به جلسه بخشید. 
یونسی با بیان این‌که ایران از لحاظ هنر، ادبیات و فرهنگ بسیار غنی و پربار است، تصریح کرد: هنرمندان، نقاشان و شاعران همگی تصویرگرانی از خدای احد و واحد هستند که با نبوغ و خلاقیت منحصر به فرد خود برگی از تاریخ این مرز بوم را به خود اختصاص داده‌اند. وی در ادامه با ذکر داستانی نمادین، شمه‌ای از عشق معبود را به بندگان و مساله کشش و جذبه الهی را تشریح کرد. 
یکی از اهداف اولیه و اصلی این نشست، معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی بود که پس از این سخنرانان مراسم به معرفی خلاصه‌ای از کتاب‌های منتخب و گزینش‌شده پرداختند. هدی خرم‌آبادی، مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار نخستین سخنران مراسم به معرفی کتاب «جامعه‌شناسی خودکامگی؛ تحلیل داستان ضحاک ماردوش در شاهنامه» پرداخت. 

خرم‌آبادی با بیان این‌که علی رضاقلی در کتاب جامعه‌شناسی خودکامگی به تعریف خودکامگی و بررسی علل و عوامل خودکامگی پرداخته، تصریح کرد: رضاقلی در جای‌جای کتاب خواننده را به این نکته رهنمون می‌کند که به جای تحلیل‌های ساده و عامیانه، با مطالعه تاریخ گذشته به تحلیل‌های عمیق و منطقی دست بیابیم تا براساس همان تحلیل‌های منطقی بتوانیم گره‌های موجود در عصر کنونی را واکاوی کنیم.
وی با اشاره به کتاب دیگر رضاقلی با نام «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» افزود: این نویسنده و محقق در هر دو کتاب خود تاکید دارد که اگر شاهانی جبار همواره بر مردم حکومت کرده‌اند بدان سبب است که مردم سزاوار آن بوده‌اند. رضاقلی غلبه روحیه تسلیم و یاس و آمیخته شدن جهل و خرافات با اندیشه‌های مردم را از جمله دلایل ناکامی حکومت‌ها و شکست مردم می‌داند.
این مدرس دانشگاه در ادامه یادآور شد: نویسنده کتاب جامعه‌شناسی خودکامگی در نهایت شیوه درست اندیشیدن و صحیح تحلیل کردن و عمیق بودن را به مخاطبان گوشزد می‌کند. 

سخنران بعدی، بهروز خواجه با معرفی کتاب «وحدت و انسجام» نوشته جواد محدثی، با بیان این‌که وحدت و انسجام میان مسلمانان همواره نجات‌بخش آنها در طول حیات بشری بوده، گفت: امروزه در جای‌جای منطقه شاهد درگیری و قتل و کشتار مردم بی‌گناهی هستیم که تامل و تعمقی ساده بیانگر نبود وحدت و انسجام در بین این جوامع است.
خواجه با اشاره به این‌که وحدت و همدلی حرف نخست را در هر جامعه‌ای می‌زند، افزود: مسوولان در نحوه برخوردشان با ارباب رجوع اندکی مسامحه به خرج دهند و تجدید نظر کنند. علاوه بر این ضروری است برخی از برنامه‌ها و مراسمات تا آنجا که توهین به مقدسات تلقی نمی‌شود و خللی به ارزش‌ها وارد نمی‌کند با همدلی و اتحاد مسوولان برگزار شود. فرحناز افشاری با ارائه کتاب «همنام گل‌های بهاری از حسین سیدی» سخنران بعدی برنامه کتابخوانی بود.

پس از این نوبت به پخش تیزری بسیار جذاب درباره نشست‌های کتابخوانی رسید که حال و هوای حاضران در سالن را عوض کرد. پیش از این مسابقات کتابخوانی و دل‌نوشته برگزار شده بود که روز گذشته از 10 نفر از برگزیدگان مسابقه دل‌نوشته و 35 نفر از برگزیدگان مسابقه کتابخوانی با اهدای جوایزی تقدیر شد. 
یکی از برنامه‌های جذاب و قابل تقدیر مراسم که به منزله چراغی روشن فراروی آینده درخشان نشر کتاب و کتابخوانی است، رونمایی از کتاب تازه چاپ شده ابراهیم مشایخی (نویسنده بومی جزیره خارگ) به نام «عاشورا تابلوی جاوید آفریدگار» بود. مشایخی طی یک سخنرانی به ذکر شمه‌ای از این کتاب تازه چاپ شده پرداخت.
آخرین سخنرانی مراسم، سخنرانی رقیه وحیدی‌نسب بود که به بیان خلاصه‌ای از کتاب «رنج‌های حضرت زهرا (س) تالیف سیدجعفر مرتضی عاملی پرداخت. اختتامیه مراسم نخستین نشست کتابخوانی در جزیره خارگ با اهدای لوح سپاس به سخنرانان مراسم و تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره مقاله‌نویسی با موضوع «نماز عاشورا در دهه محرم» و اهدای جوایزی به قید قرعه به حاضران در جلسه بود. 

برگزاری نشست‌های کتابخوانی از آنجا که در راستای ترویج کتابخوانی است، جای بسی تقدیر و تشکر از متولیان برگزاری آن دارد، چراکه این مراسم و نشست‌ها به منزله تلنگری است بر اذهان مردم تا بدانند و متوجه باشند که ایران از چه تاریخ و ادب و فرهنگ غنی برخوردار است و آگاهی و بیداری چه نقش تاثیرگذاری در حیات بشر دارد. بی‌شک تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خارگ و همسر مهربان و آرام وی این مسیر را برای آیندگان هموار می‌کند. انتظار می‌رود با پیگیری مسوولان و حمایت‌های مردمی شاهد رونق بیش از پیش این نشست‌ها در جزیره مرجانی اما محروم خارگ باشیم. 

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، کتاب ، خارگ
نام:
ایمیل:
* نظر: