bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۰۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۰۴ دی ۱۳۹۵
حرکت ایران خودرو به سمت مشتری مداری؛
انتظار و توقع مشتري در مقوله كيفيت با گذشت زمان و با توسعه تكنولوژي و تغيير ذائقه و سليقه مشتري در حال دگرگوني است. در حال حاضر خودروي فاقد ايربگ، از نظر مشتري بي‌كیفیت است...
بامداد جنوب: انتظار و توقع مشتري در مقوله كيفيت با گذشت زمان و با توسعه تكنولوژي و تغيير ذائقه و سليقه مشتري در حال دگرگوني است. در حال حاضر خودروي فاقد ايربگ، از نظر مشتري بي‌كیفیت است، در صورتي كه در زمان گذشته ايربگ به‌عنوان آپشن خودرو تصور مي‌شد. معيارهاي كيفيت هم از نظر مشتري و هم توليدكننده تغيير كرده و اين موضوع را مي‌توان به بالندگي تعبير كرد كه با توجه به تغيير سطح تكنولوژي و توقعات مردم، طبيعي و قابل انتظار بوده است.

مرور نتايج كيفي و شاخص‌هاي ارزشيابي كيفيت در سه سال گذشته مويد رشد و ارتقا كيفيت محصولات و فرآيندهاي توليد گروه صنعتي ايران‌خودرو بوده است، اگر چه هنوز با اهداف تعيين شده و وضعيت ايده‌آل فاصله وجود دارد. 
در بازار رقابتی کنونی، مشتری نقش مهمی در ساختن کیفیت دارد. چنانچه مشتری مطلع باشد و بداند محصولي كه خريداري مي‌كند بايد چه ویژگی‌هایی داشته باشد، ديدگاه‌هاي خود را به‌عنوان مطالبه به خودروساز منتقل مي‌کند، تا در نهايت با اعمال ديدگاه‌هاي وي سیستم کیفیت بهبود يابد. عكس اين موضوع نيز صادق است، اگر مشتری به کیفیت بی توجه بوده و حتی با تحویل ناقص خودرو اظهار رضايت كند، کیفیت رشد نخواهد كرد.

با همين رويكرد در حال حاضر نظام‌هاي ارزشیابی ايران‌خودرو بر اساس خواسته‌های مشتریان اين شركت طرح‌ريزي شده است یعنی حساسیت‌های مشتری در مولفه‌هاي ارزشیابی محصولات اين خودروساز دخالت داده شده و سخت‌گيري‌هاي كيفي خطوط توليد با اولويت مشخصه‌هاي مد نظر مشتري صورت مي‌گيرد.
در دوران تحريم يكي از صنایعي که آسيب زيادي را متحمل شد خودروسازي بود. ركود در اين صنعت موجب تعطيلي بيش از 60 صنعت ديگر شده بود و با رونق دوباره آن و عبور از شرايط بحراني صنايع وابسته نيز جاني دوباره گرفتند و چرخه صنعت كشور به حركت افتاد. اين موضوع در كيفيت نيز محرز است، خودروسازي و صنايع وابسته چرخه اي است كه افزايش كيفيت در يك بخش، تاثير مستقيم در كيفيت بخش ديگر دارد.

فاصله كنوني سطح كيفي محصولات با جريان مداوم و متغير سليقه و رضايت مشتريان از يك سو و موانع و كاستي‌هاي موجود در پيش روي صنعت خودرو، مهم‌ترين چالش خودروسازي كشور است. به هر روي با ورود محصولات خارجي به بازار و ارتقا سطح استانداردها، انتظارات و سطح توقع مشتريان با سرعت در حال تغيير است،‌ درحالي كه منابع و فرآيندهاي موثر بر صنعت خودرو، لزوما با همان سرعت  خود را بازسازي نمي‌كنند.
در زنجيره تامین قطعات،  فرآيندهاي ساخت و توليد، رشد و توسعه متوازن نيست. يعني در زنجيره تامين فعلي برخي قطعه‌سازان در سطح جهاني توليد مي‌كنند و برخي ديگر هنوز به روش‌هاي سنتي و كارگاهي قطعه مي‌سازند، از ديدگاه كارشناسان ايران خودرو تا زماني كه رشد و توسعه متوازن در كل زنجيره محقق نشود، همواره فرآيندها و محصولات دچار نوسان خواهند بود كه اين نوسانات خود چالشي بزرگ برای کیفیت است. با اين حال مسوولیت نهایی كيفيت خودرو با خودروساز است. ايران خودرو از نظر سيستم هاي بهينه كيفيت چيزي از خودروسازان بزرگ دنيا كم ندارد از نظر مديران ايران خودرو مزيت رقابتي وقتي ايجاد مي‌شود كه سيستم‌ها به درستي اجرا شود.

معاون كيفيت ايران‌خودرو معتقد است که پروژه‌ها، زمان، منابع و همچنین اهمیت قائل شدن مدیران به سيستم‌هاي كيفي می‌تواند در ارتقاي كيفي محصولات اثر‌بخش باشد. در پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم باید به هدف کیفی خاص برسیم، وقتی نرسیم یعنی یک سری عیب به سیستم اضافه کرده‌ایم. سیستم‌های ما بايد به‌گونه‌ای باشد که موقع  S.O.P پروژه‌هایمان به همه اهداف از پيش تعيين شده رسيده باشيم. اجراي درست پروژه در سيستم از اهداف ارتقاي كيفيت در ايران خودرو است.
تهيه مواد يكنواخت مورد نياز خودروساز از پيش شرط‌هاي توليد با كيفيت است كه در اين ميان خودروساز نقش چنداني در توليد مواد يكنواخت ندارد. مواد اوليه پليمري با كيفيت يكسان، ورق فولاد يكنواخت و... همه از نيازمندي‌هاي خودروساز است كه سطح كيفي آن در كيفيت محصول نهايي خودروساز تاثير مستقيم دارد. خوشبختانه با اجرائي شدن برجام بارقه‌هايي از اميد براي انتقال دانش و تكنولوژي روز توليد قطعه ايجاد شده و مي‌توان براي يكنواختي كيفيت در ميان سازندگان آينده روشني را تصور كرد.
خطوط بدنه، مونتاژ و رنگ ايران‌خودرو قابليت توليد در سطح جهاني را دارند و برخي خطوط نيز بر اساس مصوبات ستاد عالي كيفيت و پروژه‌ها در حال نوسازي است كه قبل از نيمه نخست سال آينده بهره‌برداري شده و تاثير نوسازي‌ها بر كيفيت محصول نمايان مي‌‌شود. ایران‌خودرو دارای فرآیندهایی است که قابلیت تولید در سطح جهانی را دارد چه آن‌كه پژو 2008 در همين سايت توليد خواهد شد.

پروژه‌هاي مربوط به نوسازی فرآیندها نيز از ديگر بخش‌هاي پروژه‌ها‌ در ايران‌خودرو محسوب می‌شود. تعدادي از این پروژه‌ها مانند رنگ و مونتاژ یک و موتورسازی در داخل ایران خودرو هستند و بخشي ديگر نيز در محل شركت‌هاي تامين‌كننده ايران‌خودرو قرار دارد.
منابع بیمه بیکاری از مصارف پیشی گرفت
بامداد جنوب: پس از گذشت ۱۲ سال برای اولین‌بار منابع بیمه بیکاری طی عملکرد سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ از مصارف پیشی گرفت.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: بر اساس برنامه‌های تنظیمی، گسترش دامنه پوشش بیمه بیکاری با رویکرد کاهش مدت ماندگاری مقرری‌بگیران در بیمه بیکاری و مقرری بگیری از طریق هدایت مقرری بگیران به اشتغال مجدد و توانمندسازی و ارتقای مهارت آنها در دستور کار قرار دارد.

کریم یاوری با اشاره به این‌که حسب دستور و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اساس تشکیل جلسات و کارگاه‌های آموزشی باید در جهت هم‌فکری، هم‌اندیشی، دانش‌افزایی و کارآمدی در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به جامعه هدف و خدمت‌بگیران، تولید‌کنندگان، کارفرمایان، کارآفرینان و کارگزاران باشد، افزود: بیمه بیکاری به کارگرانی که قبلا شاغل بوده و بدون میل و اراده از کار بیکار شده‌اند با داشتن حداقل یکسال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و حق بیمه بیکاری که سه درصد است، از سوی کارفرمایان پرداخت می‌شود و بر اساس شرایط و مقررات قانونی و سابقه کار به کارگران متاهل حداقل ۱۲ و حداکثر ۵۰ ماه و به کارگران مجرد حداقل شش ماه و حداکثر ۳۶ ماه پرداخت می‌شود.

به‌گفته وی، حسب دستور و تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری امور غیرحاکمیتی و تصدی‌گری با رعایت موارد قانونی و تشریفات اداری و طی فرآیند و مراحل و چگونگی واگذاری و پس از الکترونیکی شدن تمام فرآیندها صرفا در چهارچوب موازین و مقررات قانونی قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکیل کارگروه‌های مشترک فی‌مابین ستاد وزارتخانه، سازمان تامین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و در استان‌ها و شهرستان‌های تابعه بر اساس دستور و تاکید وزیر کار و تعاون در حل و فصل مشکلات کارگران و بنگاه‌های اقتصادی بسیار موثر و کارساز و گره‌گشا بوده است.
وی با بیان این‌که مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سراسر کشور بدون هیچگونه محدودیتی برای مهارت‌آموزی و ارتقای مهارت و حرفه‌ای که پیش از این در آن شاغل بوده‌اند با پرداخت هزینه‌های آموزشی از محل منابع بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند، افزود: اساس مصوبه دولت در خصوص کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها و نیز کارگروه ملی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام و با استقبال سایر وزارتخانه‌ها مواجه و در جهت رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی حائز اهمیت و قابل توجه بوده است.

به‌گفته یاوری، در طرح رونق تولید که در کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید واحدها بررسی می‌شود، تاکنون حدود ۵۸ هزار نفر در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کرده‌اند که از این رقم حدود ۳۳هزار پرونده به بانک‌های عامل معرفی شده و به حدود ۱۷ هزار بنگاه اقتصادی تسهیلات پرداخت شده است.
مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حمایت از مشاغل نیز با تاکید بر این‌که حمایت از بنگاه‌های تولیدی در گرو صیانت از نیروی کار است، بیان کرد: توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی و همکاری و پیگیری موثر در حل و فصل مشکلات بنگاه‌ها به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارتخانه به‌شمار می‌رود.
وی با بیان این‌که همه بحران‌های بنگاه‌های اقتصادی، مشکلات مالی نیست و برخی مربوط به سوء‌مدیریت بنگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: با هم‌فکری و هم‌اندیشی با مدیران بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار طی سال‌های گذشته از ریزش نیروی انسانی و اخراج کارگران جلوگیری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: