bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۵
در بندر گناوه صورت گرفت؛
قاچاق كه از آن به‌عنوان يك پديده شوم ياد مي‌شود داراي اثرات منفي بر اقتصاد فرهنگ و امنيت كشور است. نتايج منفي و تبعات و ابعاد گوناگون و زيانبار قاچاق در هر شکل و نوع آن، به قدري مهم است كه رهبر انقلاب اسلامي نيز از قاچاق به‌عنوان پديده‌اي كه براي كشور خطر امنيتي و اقتصادي را در پي دارد.
بامدادجنوب:
قاچاق كه از آن به‌عنوان يك پديده شوم ياد مي‌شود داراي اثرات منفي بر اقتصاد فرهنگ و امنيت كشور است. نتايج منفي و تبعات و ابعاد گوناگون و زيانبار قاچاق در هر شکل و نوع آن، به قدري مهم است كه رهبر انقلاب اسلامي نيز از قاچاق به‌عنوان پديده‌اي كه براي كشور خطر امنيتي و اقتصادي را در پي دارد، نام مي‌برند و تمامي انسان‌هاي خوب، با انصاف و مومن را براي مقابله با اين پديده زشت و منطبق بر خواست دشمن فرامي‌خوانند. پدیده قاچاق، یکی از پدیده‌های مسری در جامعه است که متاسفانه با وجود پیگیری و نظارت متولیان و نیروهای انتظامی اما همچنان به قوت خود باقی است و به یکی از راه‌های درآمدزایی مطلوب برای قاچاقچیان بدل شده که به‌تدریج به یک عادت روزمره تبدیل شده است. این در حالی است که قاچاق ابعاد و زوایای و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع قاچاق در استان ما، قاچاق پرنده است.

در این میان گروهی نیز چند دهه است که در حال قاچاق به شکل دیگری است، آنها در حال ضربه زدن به محیط زیست کشور و زیرساخت‌های حیات جانوری کشور بوده و در این حوزه از هیچ اقدامی هم کوتاهی نمی‌کنند. سالانه هزاران قطعه پرنده به وسیله صیادان به شکل غیر قانونی صید و از سوی قاچاقچیان به خارج از کشور منتقل می‌شود.
در همین راستا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه روز گذشته با بیان این‌که یک محموله پرندگان شکاری قاچاق با تلاش پایگاه دریابانی و همکاری این اداره در این شهرستان کشف و ضبط شد، تصریح کرد: قاچاقچیان قصد داشتند این محموله را که به روش ماهرانه ای در یک شناور باری جاسازی کرده بودند، به کشورهای حوزه خلیج فارس انتقال دهند اما با تلاش و حضور به‌موقع ماموران دریابانی کشف شد.
محمد تولیده با اشاره به این‌که پرندگان کشف شده شامل چهار بهله بحری و چهار شاهین از خانواده بازهای شکاری و 24 قطعه هوبره بود که ماموران دریابانی پس از مراحل قانونی و قضائی به این اداره تحویل دادند اما این پرندگان به‌دلیل شرایط بد جسمانی برای مداوا و مراقبت به قرنطینه مرکز استان در بوشهر منتقل شدند، افزود: علاوه بر کشف این تعداد پرنده، همزمان یک دستگاه خودرو نیز که قصد تخلیه 283 قطعه قناری ، 142 بلبل خرما و 11 طرقه را به این شناور داشت، شناسایی و این پرندگان پیش از انتقال به شناور کشف شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه با بیان این‌که تمامی پرندگان قناری کشف شده به‌دلیل شرایط نامساعد در خودرو و تعدادی از بلبل‌ها تلف شدند، خاطرنشان کرد: تعدادی از بلبل‌هایی که زنده ماندند در این اداره نگهداری ‌می‌شوند.
تولیده ارزش ریالی پرندگان شکاری کشف شده را حدود60 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: قاچاقچیان با قیمت چندین برابر این مبلغ، پرندگان را در کشورهای مقصد حوزه خلیج فارس به فروش می‌رسانند. شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان قراردارد. پیش از این، رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم فرمودند که کالای قاچاق را جلوی چشمان همه آتش بزنید. «در موضوع‌ قاچاق، بنده به مسوولان گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می‌کنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می‌کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید».
 این در حالی است که قاچاق پرندگان شکاری ایران از جمله شاهین، باز، بالابان، بحری و قوش به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نسل پرندگان شکاری در ایران را در معرض خطر جدی قرار داده است.

قاچاق پرندگان شکاری کشورمان ماجرای تازه‌ای نیست اما آمارهای منتشر شده نسبت به این مساله مدتی است جدی‌تر شده، چراکه شیخ‌نشینان حاشیه خلیج‌فارس به‌تازگی پول بیشتری برای خرید پرندگان شکاری و دیگر گونه‌های جانوری مانند هوبره یا یوزپلنگ می‌پردازند، به همین خاطر قاچاقچیان نیز به آب و آتش می‌زنند تا به حیات وحش کشور آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند. پیش از این مدیرکل محیط زیست استان گفته بود: با اشاره به این‌که قاچاق پرندگان یکی از معضلات است، با توجه به مرز ساحلی گسترده استان و مبادی خروجی و اسکله‌های متعدد، همواره بوشهر یکی از گزینه‌های مسیر قاچاق پرندگان شکاری و ارزشمند بوده است. حسین دلشب با بیان این‌که امکان قاچاق این پرندگان در استان وجود ندارد، تاکید کرده بود: خوشبختانه نیروی انتظامی، گمرکات بوشهر، مرزبانی و واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران تعامل و همکاری مناسبی با اداره کل محیط زیست دارند و تمامی مناطق ساحلی استان برای سودجویان و قاچاقچیان ناامن است. وی از افزایش جرائم شکار پرندگان در استان خبر داد و تصریح کرد: با افزایش میزان جرائم ضرر و زیان به حیات وحش از سال گذشته، جریمه شکار پرندگان یک بهله دلیجه به 20 میلیون تومان و پرندگانی مانند شاهین، بحری و بالابان به 60 میلیون تومان افزایش یافته و البته متخلفان علاوه بر پرداخت جرائم، محکوم‌ به جرائم کیفری می‌شوند.
به نظر می‌رسد با توجه به شیوع پدیده قاچاق پرنده در استان ضرروی باشد که مسوولان و متولیان امر تدابیر ویژه‌ای را برای جلوگیری از قاچاق پرندگان بیندیشند تا این روند بیش از پیش به انقراض پرندگان دامن نزند و تهدیدی برای محیط زیست و چرخه طبیعت محسوب نشود.
یکی از این راهکارها افزایش سطح آموزش مردم به‌ویژه در روستاهاست، هر چند نمی‌توان مشکلات معیشتی در این زمینه را نادیده گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر: