bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
این روزها جذب بودجه در سال 1396 محور بحث بسیاری از کارشناسان در محافل اقتصادی است و رسانه‌ها هم به فراخور حال خود به این مساله پرداخته و واکنش نشان داده‌اند.


این روزها جذب بودجه در سال 1396 محور بحث بسیاری از کارشناسان در محافل اقتصادی است و رسانه‌ها هم به فراخور حال خود به این مساله پرداخته و واکنش نشان داده‌اند. همه می‌دانند که اهمیت بودجه نه تنها در روندهای اقتصادی، که در همه شئون زندگی مردم تاثیر به‌سزایی دارد و کم و زیاد شدن آن می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و.... و هر آنچه که انجام آن نیاز به پول دارد، اثرگذار باشد. بر اساس آنچه در طول دو هفته گذشته استان را به خود مشغول کرده است، اوضاع بودجه‌ای برای سال 1396 نه تنها مناسب نیست، که اگر آنچه فعلا روی کاغذ است واقعیت داشته باشد، اسفناک بوده و باید به‌حال استان اشک ریخت که چه شده که این‌چنین «مصیبتی» گرفتار شده است، شاید از دیدگاه برخی عنوان کردن واژه «مصیبت» تند باشد، اما وقتی که از زاویه واقع‌گرایی به مسائل نگاه کنید متوجه می‌شوید که ذکر «مصیبت» هم کم است. واقعیت‌های موجود در استان و همچنین آنچه در روندهای حاکم بر آن در سه سال گذشته دیده‌ایم این هشدار را می‌داد که «روابط» نتوانند پولی برای مردم استان مهیا کنند و شاید این «روابط» تنها به‌نفع یک نفر باشد و مابقی مردم استان فعلا باید مراقب جاده‌خاکی باشند که گرد و خاک بیشتری نخورند. انتشار خبر «رتبه آخر» شدن در جذب بودجه، انگار کبریتی بر انبار باروت بود، چرا که به‌ناگهان مدیران و مسوولان امر یادشان آمد که نه، بودجه رشدی 9 درصدی داشته و استان ما در اوج عزت قرار دارد و جایگاه دوم!!! کشور را هم کسب کرده است. البته با شناختی که سیاست حاکم در استان داریم، چنین واکنش‌هایی دور از ذهن هم نبود. ما هم نفی نمی‌کنیم که بودجه استان رشدی 9درصدی داشته است!! و نمی‌گوئیم که کسی دروغ می‌گوید و فشاری هم برای اعلام این آمار وجود نداشته و حرف نمایندگان استان در این زمینه هم راست نیست! اما اگر مدیران استانی در این زمینه راست می‌گویند چند نکته را مشخص کنند:
1) میزان بودجه اعلامی در سال 1394 چقدر بود، چه میزان آن جذب شد و به چه ارگان‌های تخصیص داده شد.
2) در سال 1395 میزان بودجه چه میزان بوده است؟ چه میزان از این بودجه تخصیص داده شده است؟ پروژه‌هایی که با آن کلنگ خورده یا به آنها تخصیص داده شده است، کدام هستند؟
3) رقم دقیق بودجه سال 1396 که توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام شده چه میزان است و قرار است کجا خرج شود؟
4) در طول سه سال گذشته کدام یک از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در استان با بودجه تخصیصی راه‌اندازی شده‌اند؟
این سوالات سخت نیست و مسوولان برنامه و بودجه استان وظیفه دارند در راستای شفافیت اطلاع‌رسانی، آن را اعلام کنند. در این میان برخی از دوستان وضعیت اقتصادی بد کشور و بی‌پولی دولت را بهانه کرده و می‌گویند پول در کشور وجود ندارد! اگر پول نیست، باید برای همه نباشد، نه اینکه چند استان درجه سوم و چهار و پنجم که یک صدم بوشهر هم درآمد ندارند وضعیت دریافتی آنها از استان ما بسیار بهتر است.
آنچه که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در اظهارات روز گذشته خود که توسط خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شد، آورده است در واقع نوعی «ماستمالی» کردن است. به آقای عوض‌پور توصیه می‌کنیم که از این نوشته‌های ما زیاد ناراحت نشوند، ایشان آدم خوبی هست و ما هم دوستش داریم، اما به وی می‌گوئیم که جناب رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، خودت بهتر از ما می‌دانی که دریافت بودجه، ارتباط خوب و مدیریت قدرتمند می‌خواهد. بارها نوشتیم که تا زمانی که در سطح بالای کشور کسی را نداشته باشیم، وضعیت همین می‌شوند.
درد البته جای دیگری هم هست و آن اینکه رئیس مستقیم آقای عوض‌پور در مرکز و سازمان تحت ریاست وی، معین استان بوشهر در پیگیری اقتصاد مقاومتی شده است و نامبرده اقتصاد مقاومتی را با همه طول و عرضش در استان بوشهر پیاده کرده است. آقای نوبخت که سر شیر دست خودش است، اگر زیاد برای این استان «معین» دل می‌سوزاند، می‌تونست با کمی بیشتر توجه کردن این همه انتقاد را به جان هم نخرد و اگر وی فرد دست و دلبازی بود چرا گیلانی‌ها خود تلاش نکردند که معین زادگاهش شود؟
متاسفانه مشکل از یک جا و دو جا نیست. اگر ننویسیم به یک مساله متهم می‌شویم، اگر خامه به دست بگیریم و بخواهیم هم بنویسم، هزار حرف می‌زنند. با این حال، هزار حرف دومی را به‌جان می‌خریم و می‌گوئیم که «این قافله تا حشر لنگ» است و با این قافله لنگ، استان بوشهر بدون شک در آخرین خانه می‌ایستد. امیدواریم که مشکل بودجه‌ای استان هم حل شود و طرح‌های بزرگ اقتصادی و اشتغالزایی که از سه سال پیش کلنگ خورده‌اند، سریع‌تر به پایان برسند.... !
نام:
ایمیل:
* نظر: