bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
رتبه آخر بوشهر در مصرف لبنیات؛
لبنیات از جمله مواد غذایی است که همواره از سوی کارشناسان تغذیه به همه اقشار مختلف جامعه توصیه می‌شود و در سبد غذایی خانوار نقش جدایی‌ناپذیری دارد تا جایی که در بسیاری از کشورها، برای بالا بردن سرانه مصرف محصولات لبنی، یارانه در نظر گرفته می‌شود.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
لبنیات از جمله مواد غذایی است که همواره از سوی کارشناسان تغذیه به همه اقشار مختلف جامعه توصیه می‌شود و در سبد غذایی خانوار نقش جدایی‌ناپذیری دارد تا جایی که در بسیاری از کشورها، برای بالا بردن سرانه مصرف محصولات لبنی، یارانه در نظر گرفته می‌شود. در ایران نیز یارانه محصولات لبنی از جمله شیر از سال‌ها قبل وجود داشته و تا همین اواخر هم ادامه داشت اما در جریان هدفمندی یارانه‌ها و اجرای غلط آن این یارانه‌ها حذف شد. به بیان دیگر در هدفمندی یارانه‌ها قرار بر آن بود که یارانه شیر از مصرف‌کننده به تولید‌کننده داده شود اما در عمل نه مصرف‌کننده و نه تولید‌کننده آن را دریافت نکردند، بنابراین سرانه مصرف شیر در ایران از ١٠٠ تا ٩٠ کیلوگرم به کمتر از ٧٠ کیلوگرم در سال رسید.

البته توزیع شیر رایگان در مدارس از جمله اقداماتی است که کم و بیش در مدارس دولتی ایران برای بالا بردن سرانه مصرف لبنیات در جامعه انجام می‌شود، با این حال بر اساس آمار سازمان جهانی FAO، سرانه مصرف شیر در ایران حدود 12/66 کیلوگرم در سال است، حال آن‌که قیمت یک لیتر شیر حدود کمتر از یک دلار (٢٥٠٠ تومان) است. داستان سرانه مصرف شیر و قیمت مصرف‌کننده آن نیز در ایران از همین‌جا شروع می‌شود. میانگین جهانی مصرف سرانه شیر ١٥٠ کیلوگرم است که در برخی کشورهای اروپایی حتی به ٣٠٠ کیلوگرم هم می‌رسد اما این آمار در ایران زیر 70 کیلوگرم است.
در بین استان‌های کشور، وضعیت بوشهر از این نظر وخیم‌تر از بقیه استان‌هاست. بر اساس آخرین برآورد مصرف سرانه لبنیات در کشور، بوشهر با مصرف سرانه 3/30 کیلوگرم در سال به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین استان شناخته می‌شود. پس از بوشهر نیز استان‌های کهگیلویه و بویر احمد با مصرف سرانه ۸/۳۳ کیلوگرم، سیستان و بلوچستان ۰/۳۵، هرمزگان ۰/۳۸ و ایلام ۰/۳۹ کیلوگرم قرار گرفته‌اند.

بامداد جنوب در گزارش‌های پیشین خود در این خصوص هشدار داده و به بررسی عوامل رخداد این موضوع پرداخته بود. فروشندگان لبنیات در بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب به این مساله صحه گذاشته و مصرف پایین سرانه لبنیات در استان را تائید کردند. برخی شهروندان نیز درآمد پایین مردم عادی گرانی محصولات لبنی را بهانه‌ای برای مصرف نکردن لبنیات عنوان می‌کردند. برخی دیگر نیز خودشان اطلاعی نداشتند که چرا مصرف لبنیات در خانواده آنها پایین است در حالی که از مصرف این محصولات بدشان نمی‌آید.
در هر حال، مساله‌ای که بیش از سایر مسائل توجهات را به‌خود جلب می‌کند، برداشتن یارانه محصولات لبنی و گران‌تر شدن این محصولات است که انگیزه استفاده از لبنیات را در بین اقشار متوسط رو به پایین جامعه -که اکثریت جامعه را نیز تشکیل می‌دهند- به‌شدت کاهش داده است.

در همین حال، این روزها خبرهایی از گران شدن محصولات لبنی در سطح فروشگاه‌های بوشهر به گوش می‌رسد که بر اساس مصوبه‌های دولتی، امری غیرقانونی تلقی می‌شود.
در همین خصوص، رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این خصوص تصریح کرد: افزایش هرگونه قیمت محصولات لبنی ممنوع است و با واحدهای لبنی متخلف به‌صورت قاطعانه برخورد خواهیم کرد.
حمید امام حسنی با اشاره به تخلف برخی شرکت‌های تولیدی محصولات لبنی در استان گفت: در روزهای اخیر برخی از شرکت‌ها، با وجود تعهد انجمن صنایع لبنی مبنی بر انجام فرآیند مصرح در مصوبه سال 94 ستاد هدفمند‌سازی یارانه‌ها، بدون هماهنگی و بر خلاف ضوابط و موازین قانونی راسا اقدام به افزایش غیر قانونی قیمت برخی محصولات نموده اند، در این راستا با هماهنگی های صورت گرفته با مدیران شرکتهای متخلف برخورد شد و برگشت قیمتها به قبل عملیاتی و اجرایی گردید.

وی با اشاره به این‌که محصولات لبنی جزء کالاهای اولویت دار بوده که مشمول قیمتگذاری می‌شوند و در صورت نیاز به تغییر قیمت باید فرآیند کارگروه تنظیم بازار را طی کنند، تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند مراتب را  به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند و نظر به اهمیت موضوع، چنانچه هرگونه شکایتی اعم از تلفنی، حضوری و کتبی با سامانه 124 در رابطه با گرانی محصولات لبنی واصل شد، بدون فوت وقت و خارج از نوبت با اعزام بازرس نسبت به بررسی و برخورد قانونی و تشکیل پرونده و ارجاع به تعزیرات حکومتی و بهره‌گیری از شعب سیار تعزیرات اقدام خواهد شد تا از بروز و توسعه هرگونه سوءاستفاده جلوگیری و در استیفای حقوق مصرف‌کنندگان اقدامات پیشگیرانه، قانونی و به‌هنگام صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: