bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
صنعت قلب تپنده‌ای است که اگر از کار افتد، شریان حیات یک کشور نیز مختل می‌شود. مدیریت این بخش همواره از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه وقتی سخن از صنعت به میان می‌آید، از ورای آن آلاینده‌های محیط زیستی ...
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
صنعت قلب تپنده‌ای است که اگر از کار افتد، شریان حیات یک کشور نیز مختل می‌شود. مدیریت این بخش همواره از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه وقتی سخن از صنعت به میان می‌آید، از ورای آن آلاینده‌های محیط زیستی و یک محیط خشک و عبوس صنعتی در ذهن تداعی می‌شود. در بحث آلاینده‌های محیط زیستی چون تخصصی در این حوزه نداشته، از اظهارنظر خودداری می‌کنیم، چراکه بدون‌شک در این حوزه تصمیمات مناسبی اخذ شده یا می‌شود اما در مورد خشکی و استرس‌زا بودن محیط‌های صنعتی تا حد قابل توجهی می‌توان ‌با بهره بردن از هنر و ترویج آن در چنین محیط‌هایی به شادابی و پویایی آن افزود. هنر همچون مسکنی است که به کمک آن می‌شود حتی غیرقابل تحمل‌ترین و طاقت‌فرساترین محیط‌ها را شاد و پر طراوت ساخت و در واقع ابزاری است که می‌تواند به بهترین شکل سلامت روحی و روانی یک جامعه را تامین کند. به‌عنوان نمونه «تئاتر» هنری است که به‌واسطه قابلیت‌ها و توانایی‌های ذاتی‌اش قادر است بسیاری از آلام و دردها، آسیب‌ها، چالش‌ها و مشکلات زندگی بشر را به نمایش بگذارد یا هنر موسیقی می‌تواند با قابلیت‌های بی‌نظیر خود لحظات شاد و خاطره‌انگیزی را برای افراد رقم بزند و... .

بنابراین وقتی ما از نظر فرهنگی و هنری در یک شرایط مطلوبی قرار داریم، به‌طور قطع می‌توانیم به توسعه در سایر بخش‌های دیگر جامعه نیز دست یابیم، در همین رابطه، بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی با وجود این‌که رسالت واقعی آنها فرهنگی نیست اما همین سازمان‌ها و ارگان‌ها برای پیشبرد اهداف متعالی مجموعه متبوع و برخورداری از محیطی سالم برای ادامه فعالیت و حیات خویش به فرهنگ نیازمند هستند، به همین دلیل در کنار دنبال کردن رسالت اصلی خود، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی متعددی را در دستور کار خود می‌گنجانند.
سازمان منطقه‌ ویژه پارس جنوبی نیز که عمده‌ترین رسالتش پرداختن به توسعه اقتصادی کشور است اما هرگز ار بخش فرهنگ و هنر این دیار غافل نمانده و همواره همکاری همه‌جانبه‌ای را با دستگاه‌های فرهنگی و هنرمندان ، نویسندگان و شعرای ارزشمند بوشهری داشته و دارد. این سازمان برای پیوند بیش از پیش صنعت و فرهنگ در تلاش است تا با سود جستن از هنر محیط صنعتی را به یک محیط ایمن و شاد تبدیل کند، چراکه زندگی در این محیط با توجه به شرایط سخت شغلی و دور بودن افراد از خانواده‌های خود، دشوار و طاقت‌فرساست اما در این خصوص منطقه ویژه پارس جنوبی می‌کوشد تا با تدارک برنامه‌های فرهنگی و هنری بی‌شمار به سرزندگی این محیط کارگری بیفزاید تا شادابی پرسنل این مجموعه مقهور عبوسی صنعت نشود.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان یک مسوول که مدیریت محیط صنعتی بزرگی چون منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی را عهده‌دار هستید -محیطی که به‌واسطه صنعتی بودنش، خشک و خشن است- بدون‌شک برای پویایی و باطراوت ساختن این محیط می‌توان از هنر بیشترین بهره را گرفت، شما در این خصوص چه اقدامی کردید، به بامداد جنوب گفت: با وجود این‌که ماموریت اصلی ما در پارس جنوبی حوزه فرهنگ نیست، در واقع ماموریت ما در حوزه اقتصادی و بسترسازی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه اقتصادی حول محور نفت و گاز است اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هیچ توسعه‌ای در دنیا نمی‌تواند موفق باشد، مگر این‌که در آن فاکتورهایی چون آسایش و آرامش مردم، جامعه و محیط زیست رعایت شود. پس توسعه پایدار در کنار درآمدهای اقتصادی لزوما به توجه به آن دو حوزه برمی‌گردد. همان‌طور که اطلاع دارید، محور توسعه جامعه انسانی «فرهنگ» است. به همین منظور، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در راستای تحقق بخشی از مسوولیت اجتماعی و تسهیل کار و ایجاد امنیت پایدار برای تضمین استمرار تولید خود، در سال‌های گذشته تلاش کرده در حوزه‌های «فرهنگ» و «آموزش» قدم‌های موثری را بردارد.
مهدی یوسفی در ادامه با بیان این‌که یکی از زیرساخت‌های سخت‌افزاری عرصه فرهنگ، بسترسازی مطلوب حوزه آموزش نظیر ساخت مدارس، توسعه مراکز علمی‌-فرهنگی (زیرساخت‌های فیزیکی و ساختمانی) و... است، افزود: منطقه ویژه پارس جنوبی خوشبختانه در حال حاضر بزرگ‌ترین خیّر مدرسه‌ساز جنوب کشور است که به‌تنهایی در استان بوشهر 46 مدرسه ساخته است. همچنین در ساخت دانشگاه‌های مثل علمی‌کاربردی و پیام نور عسلویه و... اهتمام ویژه‌ای داشته و همین‌طور ساخت دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر نیز با حمایت پارس جنوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به این‌که در بخش نرم‌افزاری حوزه فرهنگ هم با به‌روز کردن و هوشمندسازی این مدارس و مراکز فرهنگی، تامین معلمان و استادان این مجموعه‌ها به‌منظور ارتقای سطح کیفی آموزشی این مراکز، حضور فعال در طرح‌هایی نظیر نخبه‌پروری به‌منظور تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان و... مشارکت فعالانه‌ای داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: بنابراین سازمان منطقه ویژه به نمایندگی از صنعت نفت کشور به‌طور جدی از این بخش حمایت می‌کند و خدا را شکر نتایج مطلوب آن را در حال حاضر در منطقه شاهد هستیم.
مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی با تاکید بر این‌که اما حوزه «فرهنگ» از مقوله «آموزش» کلان‌تر و بزرگ‌تر است، تصریح کرد: ما به‌عنوان یک کشور اسلامی باید بر مبنای فرهنگ اسلامی و ملی پیش برویم، بنابراین سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی به‌منظور تحقق این امر و همچنین حفظ و تقویت فرهنگ بومی و آیینی استان بوشهر، در برنامه‌ها و رویدادهای بزرگ هنری و فرهنگی نظیر برگزاری کنگره‌های بزرگ ملی در حوزه دینی مثل کنگره علامه بلادی (که آذرماه سال جاری دومین دوره آن در بوشهر برگزار شد)، پشتیبانی از برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ کتاب و حوزه کتابخوانی به‌منظور بالا بردن سرانه مطالعه در استان (نظیر نمایشگاه سراسری کتاب بوشهر که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و با همکاری سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و... هفته آخر آذرماه در بوشهر برگزار شد)، حمایت از هنرهایی ‌نظیر تئاتر، موسیقی و... همکاری همه‌جانبه‌ای دارد.

یوسفی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که منطقه ویژه پارس جنوبی یک منطقه صنعتی و کارگری به‌شمار می‌رود و هنر تئاتر که به‌عنوان یکی از هنرهای تاثیرگذار در تامین سلامت روحی افراد و شادابی محیط قلمداد می‌شود، آیا از راه‌اندازی جشنواره بین‌المللی تئاتر کارگری در این منطقه که به‌شدت جای خالی آن در میان جشنواره‌های تئاتری کشور احساس می‌شود، پشتیبانی و حمایت می‌کنید، توضیح داد: در اینجا جا دارد به یک نکته اشاره کنم تا برداشت اشتباهی صورت نگیرد. ما در حوزه فرهنگ متولی اجرا نباید باشیم، چراکه ما در حوزه‌هایی نظیر تئاتر، موسیقی، کتابخوانی و... تخصصی نداریم اما می‌توانیم از همه این بخش‌ها حمایت کنیم، به‌طوری که سال گذشته در حوزه کتاب‌نویسی از 12 عنوان کتاب حمایت کردیم و این آثار با همراهی سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی منتشر شده‌اند ما این‌گونه برنامه‌ها را به‌منظور حفظ فرهنگ استان بوشهر و مستند شدن آن انجام می‌دهیم. در حوزه تئاتر هم به همین‌ شکل عمل می‌کنیم و در حال حاضر هم جشنواره تئاتر دفاع مقدس را که به میزبانی شهرستان دیّر برگزار می‌شود، پشتیبانی می‌کنیم. حال در حوزه تئاتر کارگری هم هنرمندان بیایند و متولی برگزاری آن شوند، ما هم پشتیبانی می‌کنیم.

وی با بیان این‌که ما در برنامه‌های فرهنگی از هنرمندان و سازمان‌های مردم‌نهاد که طرح‌های ارزشمندی دارند، حمایت می‌کنیم، یادآور شد: به‌عنوان نمونه برگزاری سمینار تخصصی عکاسی طبیعت با پیشنهاد انجمن نبض زمین و همکاری سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی برگزار شد، بنابراین وقتی هنرمندان و انجمن‌ها به انجام فعالیت‌هایی که به سرزندگی و نشاط اجتماعی منجر می‌شود، راغب و علاقه‌مند هستند، ما نیز با آنها همکاری می‌کنیم. در کل سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی از طرح‌های فرهنگی و هنری که در آن ایده‌های نو و تاثیرگذاری مطرح شده باشد و به پویایی و شادابی حوزه‌های «فرهنگ» و «آموزش» جامعه می‌انجامد، پس از این که بخش‌های فناوری و آموزش و روابط عمومی و امور فرهنگی منطقه ویژه این طرح‌ها را سبک و سنگین و تائید کردند، حمایت می‌کند.

مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی در پایان در خصوص این‌که بیشتر از کدام هنرها حمایت می‌کنید، گفت: در حوزه هنر به‌کار بردن لفظ «حمایت کردن» جالب نیست اما در این خصوص باید بگویم که بیشتر در پشتیبانی از بخش‌های هنری به متولی آن نگاه می‌کنیم، به قولی: «حرمت امامزاده به متولی آن است». بنابراین هر هنری که نقش پررنگ‌تری در توسعه این منطقه دارد و در بطن خود ایده‌های نو و بکری را جا داده باشد، ما در اولویت قرار می‌دهیم. به‌عنوان مثال، در عرصه عکاسی وقتی هنرمندان به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند که ما به‌واسطه هنرمان می‌توانیم به محیط زیست و طبیعت کمک کنیم، ما پشتیبانی می‌کنیم، چون در پشت این کار پیام‌های عمیقی نهفته است که ناخودآگاه ذهن مخاطب را به این حوزه‌ها معطوف می‌سازد و تاثیر ماندگاری بر آنها خواهد داشت. در مجموع در سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی در برنامه‌های فرهنگی خود، به‌دنبال حمایت از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هنرهای بومی استان بوشهر هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: