bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۸۱
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۵
تلاش امریکایی‌ها برای تداوم بحران منطقه؛
فرصت‌طلبی امریکایی‌ها در آنچه که جنگ با تروریسم گفته‌اند، ادامه دارد. آنها که خود عامل به وجود آورنده القاعده، جبهه النصره، داعش و سایر گروهک‌های تروریستی در آسیای جنوب‌غربی بوده و ...
بامداد جنوب: فرصت‌طلبی امریکایی‌ها در آنچه که جنگ با تروریسم گفته‌اند، ادامه دارد. آنها که خود عامل به وجود آورنده القاعده، جبهه النصره، داعش و سایر گروهک‌های تروریستی در آسیای جنوب‌غربی بوده و از آن حمایت کرده و می‌کنند، پس از چندی خود به نبرد با آنها وارد شده و در قالب مبارزه با تروریسم سعی کرده و می‌کنند که ائتلاف‌هایی ساخته و برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده کنند.

امریکایی‌ها حتی حاضر نشدند که در حوزه فضای مجازی اینترنت داعش را هم محدود کنند و با در اختیار گذاشتن ابزارهای تبلیغی برای آن سعی کردند تا جایی که امکان دارد، بسیاری را جذب این گروهک کرده و با هم‌دستی با بعثی‌ها، برخی از کشورهای عربی و ترکیه بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را در اختیار داعش قرار دهند. این رفتار امریکایی‌ها باعث شده تا در طول دو سال گذشته همه تلاش‌ها برای آنچه مبارزه با داعش نامیده می‌شود به بن‌بست خورده و به‌جز در عراق که نیروهای مردمی و ارتش این کشور با دادن هزاران شهید و زخمی توانستند بخش‌هایی از مرکز و شمال کشور را از وجود این تروریست‌ها پاکسازی کنند، در سوریه عملا با نابودی برخی از شهرها مانند عین‌العرب و منبج داعش اندکی عقب‌نشینی کرد.
سیاست دوگانه امریکا در امر مبارزه با تروریسم داعشی برای همه مشخص شده است و این کشور حتی دو ماه پیش با بمباران مواضع دفاعی ارتش سوریه در اطراف شهر دیرالزور که به شهادت 84 نظامی این کشور منجر شد، تلاش کرد که شهر دیرالزور را به صورت کامل در اختیار این گروهک تروریستی قرار دهد.

با این حال، امریکایی‌ها در حال ممالطه در مبارزه با داعش بوده و تلاش می‌کنند تا از آب گل‌آلود بیشترین ماهی ممکن را بگیرند. اظهارات تازه امریکایی‌ها مبنی بر اینکه پاکسازی شهرهای رقه و موصل بیش از دو سال زمان نیاز دارد، درست در همین راستا می‌گنجد. فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با پرده برداشتن از سیاست خود در جنگ خیالی با داعش گفت که که پاکسازی دو شهر موصل و رقه از داعش نیاز به دو سال زمان دارد.
استفن تاونسند، فرمانده نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش با بیان این‌که نیروهای امنیتی عراق پیشروی چشمگیری را در جریان مبارزه با داعش رقم زدند، گفته است که ارتش عراق توانست با تانک‌هایش وارد محله‌های مسکونی در موصل شود. البته وی اعلام نکرد که داعش با استفاده از چه امکانات و تجهیزاتی در حال مقاومت در شهر موصل است و اصولا اطلاعات امریکایی‌ها در این مورد تا چه اندازه دقیق است. 
تاونسند در ادامه اظهارت خود در مورد عملیات نظامی علیه داعش با بیان این‌که تصور نمی‌کنم ما به ارتش عراق در خصوص عملیات یورش به شهرها با تانک آموزش داده باشیم اما آنها در جریان جنگ به خوبی این تاکتیک را یاد گرفته‌اند، تصریح کرد: تسلط بر رقه و موصل و رهایی از بقایای داعش احتمالا نیاز به دو سال زمان دارد بدون اینکه اشاره‌ای به تاریخ دقیق آن بکند.

اعتراض روسیه به اقدام امریکا
در حالی که امریکایی‌ها می‌گویند نبرد با داعش زمان زیادی لازم دارد، اقدام دولت این کشور برای مسلح کردن گروه‌های مسلح تروریستی به تسلیحات جدید و پیشرفته، از جمله سلاح‌های انفرادی ضدهوایی باعث شده تا نه تنها صدای روس‌ها نسبت به این اقدام بلند شود، بلکه برخی دیگر از کشورها هم از اینکه چنین تسلیحاتی دست به دست بچرخد و به داخل کشورشان وارد شود، هراسان شده‌اند. 
وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد، اقدام آمریکا در ارسال سلاح‌ به شورشیان سوری تهدیدی مستقیم علیه نیروها و هواپیماهای روس مستقر در سوریه به شمار می‌آید. بر اساس اعلامیه وزارت خارجه روسیه، دولت باراک اوباما تلاش می‌کند اوضاع در جهان را تا قبل از تحویل قدرت به دونالد ترامپ پیچیده‌تر کند. اقدام واشنگتن در مسلح کردن مخالفان سوری اقدامی خصمانه است، اقدام امریکا در ارسال سلاح‌ برای مخالفان سوری تهدیدی مستقیم علیه نظامیان و هواپیماهای روس در سوریه به شمار می‌آید.
دولت آمریکا اخیرا ممنوعیت ارسال سلاح‌های «تاثیرگذار» برای بخشی از مخالفان سوری را لغو کرده و روسیه بیم آن دارد شورشیان سوری به موشک‌های ضد هوایی دست یابند که خطری جدی برای جنگنده‌های روسیه محسوب می‌شود. طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، تسلیحات امریکایی که به دست شورشیان سوری می‌رسد اقدامی خصمانه و تهدیدی علیه دارایی‌های نظامی و دیپلماتیک روسیه در سوریه محسوب می‌شود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا هشتم دسامبر محدودیت‌های رسمی در «قانون کنترل صادرات تسلیحات امریکا» را لغو کرد. طبق آن، تامین تجهیزات و سرویس‌های دفاعی برای کشورهایی که کاملا با تلاش‌های ضد تروریسم امریکا همکاری نمی‌کردند، ممنوع می‌شد.
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: این تصمیم تهدیدی مستقیم علیه هواپیماهای نیروی هوایی روسیه، سایر پرسنل نظامی روسیه و سفارت ما در سوریه است که مکررا هدف حمله قرار می‌گیرد. بنابراین، ما این اقدام را اقدامی خصمانه در نظر می‌گیریم. در همین حال وزارت خارجه روسیه ابراز شگفتی کرد که چرا ایالات متحده امریکا همچنان تماس‌های نظامی دوجانبه را به بحران اوکراین ارتباط می‌دهد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ارتباط دادن تماس‌های نظامی دوجانبه با بحران اوکراین مایه شگفتی است.

مسکو همچنین تاکید کرد که قانون اختیار دفاعی که به امضای اوباما رسیده است، بر حفظ محدودیت‌های همکاری نظامی آمریکا – روسیه تا زمانی که روسیه دست از «اشغال اراضی اوکراین» برندارد و از توافق‌های مینسک برای حل این اختلاف تبعیت نکند، تاکید کرد. زمان آن فرا رسیده است تا شرکای امریکایی ما واقعیت را بپذیرند؛ بازگشت شبه‌جزیره کریمه به روسیه و روابط خارجی ملالت‌انگیز کنونی با اوکراین، پیامد افسانه «تهاجم روسیه» نیست بلکه نتیجه مستقیم کودتای حدودا سه سال پیش در کی‌یف است... کودتایی که ایدئولوژیست و حامی آن، دولت کنونی آمریکا بود.
به هر حال آنچه مشخص است، تروریست‌های مسلح حاضر در عراق و سوریه از حمایت‌های پیدا و پنهان واشنگتن برخوردار بوده و دولت امریکا نهایت تلاش خود را می‌کند تا بتواند از آنها در برابر نابودی ناگهانی حمایت کند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: