bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۰۸ دی ۱۳۹۵
یک روان‌شناس در گفت‌وگو با بامداد جنوب؛
خانه همسایه ما همیشه با صدای بلند صحبت می‌کنند. همیشه هم در حال دعوا و بگومگو هستند. خانم به آقا می‌گوید حرف نزن! آقا به خانم می‌گوید به من مربوط نیست! بچه‌های این خانم و آقا هم همیشه در راه‌پله و پارکینگ مشغول بازی‌اند.
خانه همسایه ما همیشه با صدای بلند صحبت می‌کنند. همیشه هم در حال دعوا و بگومگو هستند. خانم به آقا می‌گوید حرف نزن! آقا به خانم می‌گوید به من مربوط نیست! بچه‌های این خانم و آقا هم همیشه در راه‌پله و پارکینگ مشغول بازی‌اند. هر موقع در پارکینگ و راه‌پله پسرشان را که تقریبا 10 ساله است می‌بینم پایش را بلند می‌کند که لگد بزند و من با خود می‌اندیشم که پدر و مادری که مدام درگیر مسائل روزمره و مشکلات شخصی‌شان هستند طبیعی است که فرزندانشان در چنین آشفته‌سرایی چگونه تربیت می‌شوند؟ 
در همین راستا با یک روان‌شناس حوزه خانواده گفت‌وگو کردیم که برای برگزاری در یک سمینار به بوشهر سفر کرده است. پریسا مافی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص سمیناری که در فرهنگ‌سرای کوثر برگزار شد، گفت: این سمینار برای عموم آزاد بود و تمام تلاش خود را برای ارائه آموزش‌های لازم به زنان در زمینه استحکام روابط و بازسازی آن به کار گرفتیم.
وی با اشاره به رزومه کاری خود با اذعان به این‌که مدت‌هاست که در حوزه زنان و کودک مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: توانمندسازی زنان در جامعه‌ای مانند جامعه ما حرف نخست را می‌زند و می‌تواند در راستای کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موثر واقع شود. به عبارتی آموزش به زن، آموزش به یک نسل است.

این مشاور خانواده با بیان این‌که کمک به رشد یک زن به منزله کمک به پیشرفت و رشد یک جامعه است، افزود: سرمنشا تحکیم بنیان خانواده منوط به زنان و نحوه تفکر و شیوه زندگی در راتباط برقرار کردن با همسر، برادر و پدرشان است. 
پریسا مافی متولد 21/2/1367 است. وی فرزند اول خانواده است و سال‌هاست که زمینه‌های مختلف روان‌شناسی اعم از ترک اعتیاد، کودکان بی‌سرپرست، توانمندسازی زنان و ... فعالیت می‌کند. این روان‌شناس و مشاور خانواده با حمایت موسسه صدف خوشبختی از دوم دی ماه به بوشهر آمده و تا دوشنبه هفته آینده آماده پاسخگویی به سوالات در زمینه مربوط است. 
مافی با اشاره به نتایج مطلوبی که در حوزه خانواده و توانمندسازی زنان به دست آمده، افزود: به‌صراحت و بدون هیچ اغراقی باید بگویم که 70 تا 80 درصد خانم‌ها با شرکت در چنین سمینارهایی از بیراهه طلاق نجات یافته‌اند و نگاهشان نسبت به زندگی تغییر کرده که این اتفاق میمون جای بسی شکرگزاری دارد. خرسندم از این‌که می‌توانم کمکی هر چند کوچک به همنوعان خودم ارائه کنم. 

این روان‌شناس و مشاور خانواده در ادامه با بیان این‌که پیش از بوشهر در اراک، همدان، کرمانشاه، قزوین، کرج و تهران چنین سمینارهایی را برگزار کردم و پس از بوشهر نیز به یزد و رشت خواهم رفت، عنوان کرد: متاسفانه خانم‌ها برای تنها چیزی که حاضر نیستند هزینه کنند، «آموزش» است. این مساله‌ای است که همگان بر آن اذعان دارند. برخی زن‌ها آمار تمام مارک‌های لوازم آرایشی و فلان وسیله لوکس را دارند اما برای بازسازی رابطه‌شان و تحکیم آن هزینه‌ای نمی‌دهند. 
مافی ضمن تاکید بر این‌که مسوولان باید حمایت ویژه‌ای در بحث آموزش صورت دهند و توجه بسیاری به این موضوع داشته باشند، گفت: این حمایت می‌تواند با برگزاری یک جُنگ شادی باشد. در صورتی از زیر یوغ خیانت و طلاق نجات می‌یابیم که برای «آگاهی»، «وقت» و «هزینه» صرف کنیم. 

وی با بیان این‌که «کودکی» نقش غیر قابل انکار و تاثیرگذاری در آینده زندگی افراد دارد، این‌گونه توضیح داد: مادری که از اوان کودکی با دخترش درد دل و بارها به او گوشزد می‌کند که پدرت فلان مشکل را دارد، به‌طور قطع این مساله ملکه ذهن دختر می‌شود. همین دختر در آینده نقش همسری و مادری را عهده‌دار می‌شود، در صورتی که ذهنیتی منفی نسبت به مردان دارد و باور این موضوع برای او که می‌توان اعتماد کرد و رابطه‌ای را از نو ساخت، دشوار خواهد بود. 
این مدرس توانمندسازی زنان با اشاره به این‌که هر گاه زنان در کنار اهمیت دادن به ظواهر، به آگاهی و آموزش خود و نحوه ارتباط منطقی با مردانشان نیز دغدغه‌مند باشند، بی‌شک گام نخست برای یک زندگی خوب و آرام را موفقیت‌آمیز برداشته‌اند، خاطرنشان کرد: زنان نقش بسیار بسزایی در جامعه دارند و رشد یک زن به منزله روشن کردن چراغ خانه است. با رشد زنان، پدران و برادران ما در امنیت خواهند بود، چراکه گرما و انرژی لازم را از زن وامدار هستند. بی‌شک معلمی که ذهنش درگیر مسائل خانوادگی باشد، نمی‌تواند آن‌چنان که شایسته و بایسته باشد به آموزش دانش‌آموزان بپردازد. 

مافی در خصوص افزایش خیانت در رابطه‌ها نیز تصریح کرد: هیچ‌وقت روی خرابه‌های زندگی دیگری رابطه‌ای را نسازیم. افزایش خیانت در رابطه‌ها در وهله نخست بدان علت است که ما «وقیح» شده‌ایم. چرا باید روی خرابه‌های زندگی دیگران آشیانه بسازیم؟
وی در ادامه با ذکر داستانی این مساله را این‌گونه توضیح داد: از مردی پرسیدند تا کی می‌خواهی همسر دوم داشته باشی، پاسخ داد تا زمانی که هیچ زنی حاضر نشود همسر دوم مردی باشد. اگر برای خودمان ارزش قائل باشیم، هرگز تن به خیانت نمی‌دهیم. بی‌شک کودکی فرد و اخلاقیات دلیل دیگر این اتفاق ناخوشایند و بر هم زدن بنیان خانواده‌هاست. فرد مطلقه‌ای پس از طلاق تلاش می‌کند تا زندگی جدید و آبرومندانه‌ای بسازد و دیگری روی خرابه‌های زندگی دیگری، خانه می‌سازد. 

این روان‌شناس بالینی با تاکید بر این‌که در جامعه ما، مراجعه به مشاور درونی و فرهنگ‌سازی نشده، اذعان کرد: با مراجعه به روان‌شناس و مشاور، به بازسازی روابطمان بپردازیم. 
مافی در ادامه به دلایل دیگری برای افزایش خیانت اشاره کرد و یادآور شد: غرق شدن در فضاهای مزاجی نه مجازی با رنگ و لعاب‌های مختلف، هزینه نکردن برای بحث آموزش، تمام‌وقت مشغول تماشای سریال‌های ماهواره‌ای که اغلب نقش اول آنها، یک خائن است، باور و تفکر اشتباه، انتخاب نادرست و صرف کردن جذابیت‌های زنانه در بیرون از خانه از جمله علل و عوامل مهم دامن زدن به متزلزل شدن رابطه‌هاست. 
بی‌شک استحکام یک رابطه منجر به رفاه و آرامش در کانون خانواده و گرم بودن این کانون به تربیت فرزندانی اصلح و تربیت فرزندانی اصلح به جامعه‌ای توسعه یافته کمک می‌کند. «آموزش» نقشی تاثیرگذار در تمام ابعاد حیات بشری دارد که شناخت زن‌ها از آفرینش خود، توانمندی‌ها، نقششان در خانواده و جامعه، داشتن اعتماد به نفس برای حضور در اجتماع و ... در تحکیم رابطه‌ها و داشتن یک زندگی خوب موثر هستند. برای ارتباط با این روان‌شناس و مشاور خانواده که تا دوشنبه هفته آینده در بوشهر است می‌توان با شماره تلفن 09332819811 و آدرس telegram.me/sadafkhoshbakhti  تماس حاصل کرد. 

برچسب ها: جامعه ، آموزش ، روان‌شناس
نام:
ایمیل:
* نظر: