bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
روزهای پنج‌شنبه و جمعه و به فاصله 24 ساعت، آنهایی که آسمان مرکز استان رصد می‌کردند می‌توانستند پس از پایان رزمایش پدافند، شاهد بالگردی باشند که...
کریم جعفری:
روزهای پنج‌شنبه و جمعه و به فاصله 24 ساعت، آنهایی که آسمان مرکز استان رصد می‌کردند می‌توانستند پس از پایان رزمایش پدافند، شاهد بالگردی باشند که از بندر بوشهر به سمت بیرون شهر پرواز می‌کرد. این بالگرد، حامل حمید چیت‌چیان بود که با توجه به گزارش‌های موجود از هرمزگان تا کنگان، تنگستان، بندر بوشهر و سپس دشتستان او را همراهی کرده و سپس با انتقال به استان فارس، از شیراز راهی تهران کرده است.

چیت‌چیان در سفر به استان، وعده تاسیس آب‌شیرین کن و ضرورت توسعه شبکه‌های قدیمی آب استان را داد که 24درصد هدررفت- تقریبا برابر با مصرف بندر بوشهر از کل مصرف آب استان که در طول تابستان ما بارها نوشتیم و متاسفانه حاکم آبفای استان و حامی بزرگش به آن بی‌توجه بوده و داد ما را فقط به کوسه‌های خلیج‌فارس نزدند- آب را به خود اختصاص داده است.
آنچه در این سفر به‌صورت خیلی بزرگ نشان داده شد، اما نشان از بی‌برنامگی می‌داد، درخواست سه نماینده از سه حوزه مختلف استان برای ساخت سه سد بود. خانم الماسی از حوزه جنوب تاکید بسیار داشت که حتما باید سد باغان ساخته شود، آقای شهریاری بر ساخت سد باهوش در تنگستان تاکید ویژه داشت و در دشتستان آقای سعادت گفت که « اگر اعتبار این سد تامین نشود وضعیت بیکاری دو چندان خواهد شد.»

وزیر نیرو هم از بی‌پولی نالید و تاکید کرد که سد دالکی باید به هر شکل ممکن ساخته شود، هر چند که سدهای باغان و باهوش هم در این سفر مورد بازدید قرار گرفتند. اما ای کاش هر سه نماینده استان به‌جای آنکه بر ساخت سه سد به‌صورت هم‌زمان تاکید می‌کردند، با مشورت با آب‌منطقه‌ای و کارشناسان امر با توجه به بی‌پولی دولت و گرفتن تضمین‌های لازم مقدمات را برای ساخت نوبه‌ای این سدها فراهم می‌کردند.
کسانی که از وضعیت دولت خبر دارند، می‌دانند که کفگیر دولت به دلیل مشکلات مالی و هزینه‌های کمرشکن یارانه به تَهِ دیگ خورده و تامین پولی این پروژه‌ها به این سادگی امکان‌پذیر نیست. چیت‌چیان به‌عنوان مثال در مورد سد دالکی که ساختار بسیار پیچیده‌ای هم برای ساخت ندارد گفت که این سد در چهار سال آینده به پایان خواهد رسید و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد! اما این خط و این نشان، فقط معجزه‌ای روی دهد و پولی به کیسه دولت برسد، وگرنه تجربه به ما نشان داده که افراد پرزورتر در تهران نشسته‌اند که پول‌های موجود را صرف استان‌های خود کنند.
با توجه به این مسائل، ما در حال حاضر سه پروژه سدسازی زخمی در استان داریم که هیچ‌یک به پایان نخواهد رسید و تا چند سال آینده هیچ‌کس از آنها منتفع نخواهد شد. روی دیگر این سفر بیانگر آن بود که هنوز نماینده‌های بوشهری در مجلس بهارستان روابط خوبی با هم ندارند و مشکلات میان آنها حل نشده است. ما امیدوار بودیم که آقایان نماینده اندکی دامنه مشورت‌های خود را گسترده‌تر می‌کردند و صرفا به نامه نوشتن به این وزیر و آن وزیر برای بردن فلان آقا اکتفا نمی‌کردند. این رفتارها بسیار ریز بوده و مردم ناظران خوبی در این زمینه به‌شمار می‌روند. ما امیدواریم که وضع کشور خوب شود و هر سه سد که چه عرض کنیم، سی سد در استان ساخته شود که فردا روز آقای آبفای شهری آب را بر مردم به حجت بی‌آبی نبندد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: