bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
«خیام‌خوانی» گونه‌ای از موسیقی اصیل بوشهری است که محفلی بوده و منحصر به این منطقه است. در حاشیه اجرای شب دوم کنسرت «ناگفته» در خانه فرهنگ و هنر بوشهر (کافه کهن)، دو فرهنگ موسیقایی کهن ایران با هم پیوند خوردند.
بامداد جنوب: «خیام‌خوانی» گونه‌ای از موسیقی اصیل بوشهری است که محفلی بوده و منحصر به این منطقه است. در حاشیه اجرای شب دوم کنسرت «ناگفته» در خانه فرهنگ و هنر بوشهر (کافه کهن)، دو فرهنگ موسیقایی کهن ایران با هم پیوند خوردند. موسیقی بوشهری‌ ناظری‌ها را به ‌وجد آورد، به‌طوری ‌که در پایان اجرای خیام‌خوانی از سوی گروه «نی‌مه»که با صدای امیر میرشکاری اجرا شد، شوالیه آواز ایران و فرزندش حافظ ناظری با تشویق‌های خود از فرهنگ موسیقیایی بوشهر استقبال کردند. سعدی ناظری، مدیر برنامه ناظری‌ها نیز با اشاره به قدمت چندهزارساله بوشهر گفت: قدمت و پیشینه تاریخی که بوشهر دارد زبانزد تمام ایران است. خانواده ناظری بسیار خوشحال است که این فصل از اجرای تور کنسرت «ناگفته» را از بوشهر و از کرانه خلیج همیشه فارس آغاز کردند. برخورد مردم خونگرم بوشهر و مواجهه این دو فرهنگ موسیقایی، باعث افتخار ما بود و لذت این همراهی و مهمان‌نوازی را هیچ‌گاه فراموش نخواهیم کرد.

یکی از مدیران موسسه دی‌بآذر که تهیه‌کنندگی این کنسرت را به عهده داشتند، در مورد انتخاب ناظری‌ها برای اجرای این رویداد فرهنگی گفت: شهرام ناظری و پسرش حافظ از چهره‌های فاخر موسیقی کشور هستند و ما فکر کردیم شروع فصل جدید کنسرت «ناگفته» در بوشهر اتفاق خوبی است، چراکه این آلبوم مورد استقبال مخاطبان زیادی درسطح ملی و هم درسطح جهانی قرار گرفته است. سبک تلفیقی خاص در این آلبوم و اجرای آن در بوشهر با آن قدمت موسیقی که دارد، می‌تواند تاثیر خوبی بر فضای موسیقایی استان داشته باشد و از سوی دیگر رضایت مخاطبان بوشهری نیز برای ما بسیار مهم بود و تمام تلاش خود را کردیم که برگزاری این کنسرت با کیفیتی شایسته و در خور مردم بوشهر انجام شود. بنابراین با وجود مشکلات و کمبود امکانات -که اجبار اجرا در یک سالن ورزشی مهم‌ترین آن بود- «ناگفته» در بوشهر با استقبال عالی مردم روبه‌رو شد، به‌طوری که در همان ساعات اولیه اکثر بلیت‌های شب اول خریداری شد و ما برای یک اجرا در روز دیگرآن را تمدید کردیم.

مرتضی خوبانی در پایان با تاکید بر این‌که استقبال مردم آنچنان بی‌نظیر بود که شوالیه آواز ایران کنسرت «ناگفته» بوشهر را پرمخاطب‌ترین ناگفته در تمامی فصل‌های تور کنسرت خود دانست، افزود: امیدوارم این اتفاقات فرهنگی بزرگ همچنان در استان بوشهر ادامه پیدا کرده و در برنامه‌های آینده بتوانیم کاستی‌ها را جبران کنیم.
مشاور پروژه کنسرت «ناگفته» در بوشهر نیز درباره انتخاب محل برگزاری خیام‌خوانی برای معرفی موسیقی و فرهنگ بوشهر گفت: ما در پایان اجرای شب دوم ناظری‌ها در بوشهر، از آنها برای دیدن و شنیدن موسیقی اصیل بوشهر دعوت کردیم و مکانی که در نظر گرفتیم؛ یعنی خانه فرهنگ و هنر بوشهر، به‌دلیل قرارگرفتن در قلب بافت تاریخی و قدمت 150‌ساله‌اش بهترین مکانی بود که می‌توانست مکمل اجرای خیام‌خوانی برای معرفی فرهنگ بوشهرباشد. می‌دانیم که استاد ناظری در طول سال‌ها اجرا در شهرها و کشورهای مختلف به علت سنگینی کار اجرا که انرژی زیادی می‌برد، هیچ‌گاه بعد از اجرای کنسرت برنامه دیگری را نمی‌پذیرند و به محل اسکان بر می‌گردند و استراحت می‌کنند اما آن شب ما این افتخار را داشتیم که شوالیه آواز ایران دعوت ما را بپذیرند و به تماشای اجرای موسیقی بوشهری بنشینند.

امیرعباس دهباشی با بیان این‌که در پایان اجرای خیام‌خوانی که اوج موسیقی فولکلور بوشهر است، ناظری‌ها به‌ویژه حافظ ناظری جوان که خود خالق اثری تلفیقی، بدیع و خلاقانه از موسیقی ملل مختلف است، استقبال خوبی از خیام‌خوانی کرد، افزود: وی با دقتی خاص تا پایان مراسم مشتاقانه اجرا را تماشا کرد. در واقع می‌توانم بگویم که آن شب هنرمندان بوشهر مهمان ناظری‌ها و همراهانشان بودند، مشابه دو اجرای بزرگ و باشکوه ناظری‌ها که مردم بوشهر میزبان بودند و با حضور باکیفیت خود از این اجرا استقبال شایسته‌ای کردند. در کافه کهن نیز موسیقی و فرهنگ مردم بوشهر مورد توجه ناظری‌ها قرار گرفت و در واقع میزبان موسیقی ما شدند و برای موسیقی بوشهرکف زدند و به وجد آمدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دراین میان باید قدردانی کنم از سعدی ناظری که با روحیه مردمی و انعطاف‌پذیرخود در این‌مدت، شانه‌به‌شانه ما مثل یک میزبان حرکت می‌کرد و همچنین جا دارد که تشکر کنم از دوست قدیمی و مجری توانمند همشهری‌ام، شاهین بهرام‌نژاد عزیزکه درکنار ما بود و به ما کمک کرد تا این فرهنگ با زبان و ادبیات خاص خودش به خانواده ناظری و همراهانشان معرفی شود. همچنین از کولیوند، مدیریت خانه فرهنگ و هنر بوشهر نیز به‌خاطر تلاش‌هایش برای فراهم ‌کردن فضایی که در شأن و شایسته مهمانان باشد، قدردانی می‌کنم.
امیر میرشکاری‌، خواننده و سرپرست گروه «نی‌مه» که طی چند سال گذشته با اجراهای ویژه‌ای به معرفی فرهنگ موسیقایی بوشهر در سطح ملی و جهانی پرداخته است، نیز در این ارتباط گفت: بدون شک وسعت دریای بیکران موسیقی بوشهر به اندازه ای‌است که با یک اجرا و یک نشست نمی‌توان به همه زوایای آن پرداخت اما بهترین روشی که ما می‌توانستیم فرهنگ موسیقی بوشهر را به مهمانان خود یعنی خانواده ناظری معرفی کنیم، «خیام‌خوانی» بود. در زبان موسیقی بوشهر، خیام‌خوانی یکی از کامل‌ترین‌هاست و فرهنگ بوشهری‌ها را با زبان موسیقی و آن آواها و نواهایی که دارد به خوبی نشان می‌دهد. از آنجا که استاد ناظری خود جنس موسیقی را می‌شناسد و از متن موسیقی نواحی برخاسته‌‌اند، زمانی که در ارتباط مستقیم با خیام‌خوانی قرار گرفتند این فرهنگ را کاملا لمس کردند.


برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، موسیقی ، خیام ، بوشهری
نام:
ایمیل:
* نظر: