bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۱۴ دی ۱۳۹۵
سال سوم رسید، شاید به سرعت برق و باد. امروز دقیقا تاریخی است که بامداد جنوب در سپهر رسانه‌ای استان بوشهر متولد شد. بامداد جنوب امروز به شماره 562 رسیده است و در سال سوم خود بر حسب تاریخ انتشار را در حالی شروع می‌کند که خبرهای بدی از حال و روز مطبوعات کاغذی در جهان منتشر می‌شود.
کریم جعفری:
سال سوم رسید، شاید به سرعت برق و باد. امروز دقیقا تاریخی است که بامداد جنوب در سپهر رسانه‌ای استان بوشهر متولد شد. بامداد جنوب امروز به شماره 562 رسیده است و در سال سوم خود بر حسب تاریخ انتشار را در حالی شروع می‌کند که خبرهای بدی از حال و روز مطبوعات کاغذی در جهان منتشر می‌شود. ما نیز در استان بوشهر از این مساله مستثنی نبودیم، فشار برای تعطیلی، تحریم برای تعطیل کردن و رایزنی برای اینکه شاید تعطیلش کنند. قرار هم نیست از پشت پرده‌های ماجراهایی که بر ما خبرنگاران بامداد جنوب گذشته چیزی بنویسم و نمی‌خواهیم هم جشن سه سالگی بگیریم، حتی احساس می‌کنم همین چند خط هم بیش از اندازه نوشتن است، اما مانند همیشه بر این باور هستم که در برخی بزنگاه‌ها نوشت تا بماند. 

این روزها بامداد جنوب روزنامه کشوری استان بوشهر است، روزنامه‌ای که به بضاعت خودش در حال توزیع در 30 استان کشور است و دارد در همه استان‌ها نماینده می‌گیرد، اما این ابتدای مشکلات ما در مجموعه‌ای است که آن را در میان نامهربانی‌ها و ناسپاسی‌ها با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم. به مشکلات عادت کرده‌ایم، شما اگر قورباغه را به‌ یک‌باره در آب جوش بیندازید، از شدت گرما به بیرون می‌پرد، اما اگر او را در آب سرد انداخته و آرام آرام گرم شود، چون با دمای بدن قورباغه هماهنگ می‌شود، تا زمان آب‌پز شدن این گرما ادامه پیدا می‌کند، حال ما مانند همان قورباغه دوم است که دیگر به نقطه‌ جوش رسیده‌ایم و مشکلات برایمان عادی شده است. تحریم کمرشکنی که در طول دو سال گذشته بر روزنامه به دستور مستقیم و غیرمستقیم وارد کردند، هنوز ادامه دارد ولی قرار نبود که ما ابرو به‌خم بیاوریم، در برابر مشکلات ایستاده‌ایم. 

در ادامه مسیر پرتلاطم روزنامه‌نگاری اما راهکارها و ایده‌های بسیاری وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، متاسفانه در طول سال‌های گذشته ما نتوانسته‌ایم زبان حال مردم در مرکز کشور باشیم، بسیاری هنوز هم بوشهر را به‌عنوان یک استان نمی‌شناسند، بسیاری نمی‌دانند بوشهر کجاست، ظرفیت‌های آن چیست و چه مشکلاتی دارد. این‌ها نکاتی است که جای کار بسیاری دارد و باید به آن توجه کرد.
ما در گام‌هایی که برداشتیم بر آن بودیم که اثبات کنیم رسانه می‌تواند مستقل و منتقد باشد، بر دوستی‌ها جای خود انتقادات جای خود تاکید بسیار داشتیم، بر آن نبودیم که اگر نقدی می‌کنیم بدون سند باشد. آن اندازه سند در مورد گفته‌هایمان وجود داشت که محکمه پسند باشد. با این حال، برخی مواقع اگر تند نوشتیم برای نجات استان از برخی خباثت‌ها بود که امیدواریم زودتر از دامن مردم شریف استان زدوده شود و یا اگر سکوت کردیم باز هم به‌خاطر استان بود که تلاش داریم بهترین بهر‌ه‌برداری‌ها را از آینده کند.
در سال سوم، تلاش‌مان بر این خواهد بود که محورهای جدیدی را اضافه کنیم، تعداد صفحات را بیشتر کنیم، خبرنگاران بیشتری را آموزش دهیم و اگر هم موفق شدیم، تعدادی از آنها همکار ما شوند. این اما مستلزم یک مساله است، حمایت واقعی و جدی از رسانه‌ای که استقلال فکر و اندیشه دارد و همه دغدغه‌هایش توسعه استان است. ما کیسه‌ای برای مال‌اندوزی ندوخته‌ایم و حتی وقت و حوصله آن را هم نداریم. 

نام:
ایمیل:
* نظر: