bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۷۰۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۵
بررسی فضای سیاسی شهرستان‌های استان؛
فعالان سیاسی و حزبی شهرستان‌های مختلف استان، از جمله شهرستان گناوه مهیای حضوری تاثیر‌گذار در انتخابات سال آینده می‌‌شوند. اتفاقاتی نظیر بازداشت چند تن از اعضای شورا و سوال و استعفای چند‌باره شهردار پیشین که در دوره فعلی شوراهای اسلامی شهر بندر تجاری گناوه رخ داد...
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
فعالان سیاسی و حزبی شهرستان‌های مختلف استان، از جمله شهرستان گناوه مهیای حضوری تاثیر‌گذار در انتخابات سال آینده می‌‌شوند. اتفاقاتی نظیر بازداشت چند تن از اعضای شورا و سوال و استعفای چند‌باره شهردار پیشین که در دوره فعلی شوراهای اسلامی شهر بندر تجاری گناوه رخ داد، حساسیت‌هایی را در این شهرستان به وجود آورد. حساسیتی که ما را بر آن داشت تا در گفت‌وگو با چندتن فعالان مدنی و سیاسی این شهرستان، نگاهی اجمالی به فضای سیاسی گناوه داشته باشیم.
احمد طاهری، شهردار پیشین شهر گناوه در گفت‌وگو با بامداد جنوب، بافت حاکم بر گناوه را بافتی اجتماعی و خانوادگی قلمداد کرد و گفت: در حال حاضر سیاست در بافت محلی گناوه نفوذ چندانی ندارد. با این حال این نگاه تنها بر انتخابات شهری حاکم است.
طاهری با بیان این‌که در گناوه حداقل تا به امروز جناح‌های سیاسی نتوانسته‌اند ورود کنند، افزود: گروه‌های اجتماعی، خانواده‌های بزرگ و گروه‌هایی مثل بازاریان یا فرهنگیان بیش از گروه‌های دیگر تاثیرگذار هستند اما تاثیرات آنها سیاسی نیست. 

وی با یادآوری آنچه که سال گذشته در شورای اسلامی شهر گناوه رخ داد، گفت: مسائل و اتفاقاتی که در شورای کنونی این شهر رخ داد، باعث شده گناوه با دیگر شهرها و شهرستان‌ها تفاوت داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر شورا به جایی برای کسب درآمد تبدیل شده است. اگر هم این موضوع طرح و نقد شود همان کسانی که به‌دنبال سود و بهره خود هستند، موضع‌گیری می‌کنند.
با این حال او تاکید کرد: حوادث شورای شهر گناوه بخشی از مردم را بیدار کرده است. اگر ذهن مردم همچنان به روز باشد، در دوره بعدی شورای متفاوتی خواهیم داشت.
طاهری در پاسخ به این سوال که جریان‌های سیاسی برنامه خاصي براي انتخابات شورا در نظر دارند، گفت: ما امروز شاهد هستیم که برخی گروه‌ها در حال آماده کردن لیست‌های انتخاباتی هستند اما پیش از این افراد به‌صورت فردی در عرصه رقابت حاضر می‌شدند و حتی به حامیان خود توصیه می‌کردند که تک رای در صندوق‌ها بیاندازند اما به هر روی این‌که از الان بگویم چه خواهد شد کمی زود است.

هادی برمکی یکی از جوانان فعال حزبی و سیاسی شهرستان گناوه نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در تشریح فضای سیاسی گفت: فضای سیاسی گناوه بعد از اتفاقات 16 آذر و آوردن نام سید‌محمد خاتمی از زبان فرماندار، کمی ملتهب شد، چراکه دوستان همیشه دلواپس تلاش کردند با انتشار بیانیه‌های متعدد جو شهر را تحت تاثیر قرار دهند البته ناگفته نماند که اصلاح‌طلبان نیز در جواب بیانیه‌ها بر علیه فرماندار چیزی کم نگذاشتند.
برمکی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان و اصولگرايان در شهرستان برنامه خاصي براي انتخابات شورا در نظر دارند، گفت: مسلما اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات شورا فعال خواهند بود اما این‌که لیست بدهند یا نه تا این لحظه مشخص نیست.
وی با بیان این‌که در انتخابات شورای شهر گناوه، رأی‌های قومی و قبیله‌ای نیز تاثیر‌گذار است، افزود: در این دوره انتظار می‌رود مردم از روی عقلانیت، خرد، تفکر و... به افرادی که واقعا شایسته حضور در شورای شهر هستند رأی دهند تا شاهد حضور افرادی قوی در شورا باشیم.
برمکی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات اخیر شورای شهر، در انتخابات سال آينده تاثير گذار است با بیان این‌که چهارمین دوره شورای اسلامی شهر گناوه را یکی از ضعیف‌ترین شوراهای شهر بوده، تصریح کرد: قطعا اتفاقات و عملکرد شورای چهارم در انتخابات پیش رو تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث شود مردم با عقلانیت به پای صندوق‌های رای بروند و افرادی را انتخاب کنند که باعث پیشرفت توسعه بندری از هزاره‌ها شوند.

حسن دشتی یکی دیگر از فعالان مدنی این شهرستان در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که اصولگرایان در طیف‌های مختلف مشغول رایزنی‌، کادر‌بندی، تعین و گزینش کاندیداهای مورد نظر جهت حضور قدرتمند در اتخابات پیش‌ رو هستند اما با همه تلاش‌های صورت گرفته تا‌کنون قادر به تشکیل یک جبهه منسجم شبیه آنچه معمولا در اردوگاه اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد، نشده‌اند.
‌دشتی توضیح داد که در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز کارهای زیر مجموعه‌ای و شناسایی ابزارها و پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه خوبی صورت گرفته است، تا آنجا که بنده مطلع هستم اصلاح‌طلبان توانسته‌اند حول یک محور واحد جمع و جلسات منظمی را با حضور تقریبا همه طیف‌های این جناح در شهرستان برگزار کنند.

 وی در ادامه تنها دغدغه اصلاح طلبان بعد از موضوع رد صلاحیت‌ها را ترس از استقبال نکردن عموم از انتخابات دانست و آن را تاثیر کارکرد شورای فعلی بر انتخابات آتی خواند.
حسن احمدی  یکی دیگر از فعالان سیاسی شهرستان گناوه در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در تشریح فعالیت گروه‌های سیاسی این شهرستان گفت: اصلاح طلبان گناوه برنامه خاصی برای انتخابات آینده در نظر گرفته‌اند دو نشست و جلسه نیز در همین خصوص برگزار شده است و به احتمال زیاد با لیست واحد در انتخابات شورای اسلامی شهر ورود پیدا می‌کنند. 
احمدی پیرامون اسامی فعالان این شهرستان که از آنها به‌عنوان کاندیداهای احتمالی انتخابات شورا یاد می‌شود، افزود: اسامی افرادی که به‌عنوان کاندیداهای احتمالی منتشر می‌شود بیشترگمانه‌زنی است و صحت ندارد با این حال اصلاح‌طلبان در زمانی مناسب لیست نهایی خود را منتشر خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات شوراي چهارم در انتخابات سال آينده تاثير‌گذار است، گفت: بی‌شک اتفاقاتی که در شورای فعلی این شهرستان رخ داده است بر انتخابات سال آینده تاثیر بسزای خواهد گذاشت‌، چراکه هنوز در مورد برخی از مسائل شفاف‌سازی و حکمی صادر نشده است.  از سوی دیگر آن حاشیه‌ها در انتخاب گزینه‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. یکی از مسائلی نیز که مطرح می‌شود سلامت مالی افراد است. 
احمدی در پایان با بیان این‌که میان اصلاح طلبان این شهرستان اتحاد و انسجام لازم وجود دارد ابزار امیدواری کرد، در انتخابات پیش رو صدای واحدی در گناوه شنیده شود.
گفتنی است در تحریریه بامداد جنوب تلاش می‌کنیم در فاصله زمانی که تا انتخابات پیش رو باقیمانده، در گفت‌وگو با فعالان مدنی-سیاسی، فضای سیاسی شهرستان‌ها را بررسی کرده و مورد ارزیابی قرار دهیم. به امید آن‌که بتوانیم قدمی در راستای روشنگری و شفافیت فضای سیاسی شهرستان‌های مختلف استان برداشته باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: