bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۵
گزارش 9 ماهه گمرکات بوشهر نشان داد:
یکی از عواملی که همواره تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی اکثر کشورهای در حال توسعه داشته، اتکا به تجارت خارجی بوده است و به‌علت وابستگی شدید این کشورها به درآمدهای صادراتی و واردات مورد نیاز جهت پی‌ریزی صنعتی، تجارت خارجی نقشی اساسی و انکارناپذیر در رشد اقتصادی این کشورها داشته است.
بامدادجنوب- جواد شکریان:
یکی از عواملی که همواره تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی اکثر کشورهای در حال توسعه داشته، اتکا به تجارت خارجی بوده است و به‌علت وابستگی شدید این کشورها به درآمدهای صادراتی و واردات مورد نیاز جهت پی‌ریزی صنعتی، تجارت خارجی نقشی اساسی و انکارناپذیر در رشد اقتصادی این کشورها داشته است.
بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته صادرات را محور توسعه پایدار می‌دانند که از اهميت فوق‌العاده‌اي برای حضور یک کشور در بازارهای جهانی به‌حساب می‌آید و عملكرد مناسب و تسهیل صادرات به‌وسیله گمرک در كل فعاليت‌هاي تولیدی و اقتصادي آن کشور تاثيرگذار است.
به بیان ساده هر كشوري كه بخواهد روي پاي خود بايستد بايد توليدات داخلي خود را در عرصه بين‌الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلي خود برسد و این همه جز با صادرات پایدار میسر نمی‌شود.

در همین زمینه، نگاهی به گزارش عملکرد گمرکات بوشهر در 9 ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که دولت یازدهم، افزایش صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی را در دستور کار قرار داده است. این آمارها نشان می‌دهد که در این مدت صادرات انجام شده از بوشهر با احتساب میعانات گازی و بدون آن، دارای رشد وزنی بوده است. این در حالی است که صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی از گمرکات استان با وجود رشد از لحاظ وزنی، با کاهش ارزش همراه بوده است که نشان از کاهش ارزش کالاهای صادراتی داخلی نسبت به وزنشان دارد.

صادرات با احتساب و بدون احتساب میعانات گازی
 طي نه ماهه سال جاري حدود 29 ميليون و 64 هزار تن كالا به ارزش بالغ بر 11 ميليارد و 40 ميليون دلار از گمركات استان صادر شده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 57 درصد و از نظر ارزش 20 درصد افزایش را نشان مي‌دهد.
همچنین در نه ماهه سال جاری بالغ بر 15 ميليون و 384 هزار تن كالا به ارزش بالغ بر پنج میلیارد و 672 میلیون دلار از گمركات استان صادر شده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 29 درصد افزایش و از نظر ارزش هفت درصد کاهش را نشان مي‌دهد.
عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، کودهای معدنی، گوگرد، سیمان و کلینکر، میگوی پرورشی، جکت و متعلقات آن، ماهی، سنگ خرد شده، سنگ گچ بوده است؛ کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، هند، ژاپن، اندونزی، ترکیه، پاکستان، ویتنام و کویت عمده مقصد کالاهای صادراتی گمرکات استان بوده‌اند.
گفتنی است در میان گمرکات استان، بیشترین صادرات با احتساب میعانات گازی، مربوط به گمرک منطقه ویژه انرژی پارس است که از نظر وزنی 85 و از نظر ارزشی 91 درصد از حجم صادرات را با احتساب میعانات گازی را به‌خود اختصاص داده است. همچنین از نظر صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی نیز بيشترين حجم صادرات مربوط به گمرك منطقه ويژه انرژي پارس است كه از نظر وزني 76 و از نظر ارزشي 88 درصد از كل صادرات گمركات استان را به خود اختصاص داده است.

واردات کالا از بوشهر کاهش یافت
در مورد واردات اما وضعیت تا حدودی متفاوت است. میل دولت به مثبت کردن تراز تجاری پس از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی سبب شد تا واردات در این بخش قربانی شود و سال به سال میزان آن با کاهش مواجه شود. وضع قوانین مالیاتی و گمرکی و ممنوعیت ورود برخی کالاها سبب شده تا میزان واردات 9 ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش وزنی و ارزشی همراه باشد.
در 9 ماهه نخست سال جاری، بالغ بر 797 هزار تن کالا به ارزش حدود یک میلیارد و  637 میلیون دلار از گمرکات استان به کشور وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 31 درصد و از نظر ارزشی 24 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
گفتنی است، بيشترين حجم واردات مربوط به گمرك منطقه ويژه اقتصادي 1 بوشهر است كه از نظر وزني 87 و از نظر ارزشي 88 درصد از كل واردات گمركات استان بوشهر را به‌خود اختصاص داده است.

عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان شامل خودروی سواری، موز، برنج، لاستیک خودروی سواری، لوازم یدکی خودرو سواری، لوازم یدکی موتورسیکلت، چای، کره حیوانی، اسباب بازی و دستگاه تهویه مطبوع بوده است؛ کشورهای چین، امارات متحده عربی، فیلیپین، کره جنوبی، هند، نیوزیلند، ایتالیا، کویت، سری‌لانکا و ژاپن عمده کشورهای مبدا وارداتی گمرکات استان بوده‌اند.
بر اساس این گزارش، در مجموع آمار گمرکات استان، صادرات میعانات گازی با افزایش 107 درصدی از حیث وزن و افزایش 72 درصدی از حیث ارزش دلاری همراه بوده است. با این حال صادرات محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و صادرات سایر کالاها با کاهش وزنی و ارزشی همراه بوده‌اند.
لازم به ذکر است که صادرات میعانات گازی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گمرک کنگان و گمرک خارگ انجام می‌شود. 

برچسب ها: اقتصاد ، گمرک ، بوشهر ، صادرات
نام:
ایمیل:
* نظر: