bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۵
مدیر کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با بامداد جنوب؛
صیادان و خانواده‌های آنها که به‌نوعی روزی‌شان به دریا گره خورده است با مصائب و مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. در یک سال اخیر بازداشت صیادان در آب‌های مرزی و برخی درگیری‌ها این‌چنینی نیز باید به مشکلاتشان اضافه کرد.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
صیادان و خانواده‌های آنها که به‌نوعی روزی‌شان به دریا گره خورده است با مصائب و مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند. در یک سال اخیر بازداشت صیادان در آب‌های مرزی و برخی درگیری‌ها این‌چنینی نیز باید به مشکلاتشان اضافه کرد. طبق آنچه که تاکنون بر خروجی خبرگزاری‌های رسمی کشورمان نقش بسته است نزدیک به 14 الی 15 نفر از شهروند‌ان بوشهری در بازداشتگاه‌های کویت یا عربستان به‌سر می‌برند. برای دست یافتن به اطلاعات کامل‌تر و همچنین آخرین وضعیت آنها با یکی از مسوولان وزارت خارجه گفت‌وگو کردیم.
سیدجواد قوام‌ شهیدی، مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با بیان این‌که متاسفانه چندین‌بار شاهد اتفاقات این‌چنینی در مرزهای آبی در کویت، عربستان و حتی در سومالی بودیم، گفت: وزارت امور‌خارجه برای رسیدگی به مشکلات شهروندانی که خارج از کشور بازداشت می‌شوند، تلاش می‌کند در حال حاضر نیز مسوولان این وزارتخانه با هر آنچه که در توان دارند و همه ظرفیت‌های موجود سعی می‌کنند به نقطه مطلوب برسیم.

شهیدی پیرو وضعیت بازداشتی‌های بوشهری در کویت، افزود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت اقدامات لازم در این زمینه را انجام داده است و تلاش کرده‌اند ملاقات‌هایی نیز با شهروندان بازداشتی در خاک کویت داشته باشند. 
در همین حال فریبا غلام‌نژاد همسر یکی از شهروندان بوشهری که بهمن‌ماه سال گذشته به‌دنبال یک درگیری توسط نیروی‌های کویتی بازداشت شده بود، در گفت‌وگو با بامداد جنوب، از مشقاتی که طی یک سال اخیر بر او گذشته سخن گفت. 
وی که با 27 سال سن مادر دو کودک خردسال است، از اوایل بهمن‌ماه سال گذشته که همسر خود را بدرقه کرد همچنان چشم به راه بازگشتش از دریاست. 
غلام‌نژاد با اشاره به پیگیری‌های مکرر و اقداماتی که خود در این زمینه انجام داده است، افزود: برای آزادی همسرم هر اقدامی که لازم بوده انجام داده‌ام حتی بست نشسته‌ام تا جی‌پی‌اس محل بازداشت همسرم را تحویل بگیرم و به مسوولان کویتی بگویم که همسرم وارد مرز آنها نشده است.

گفتنی است هم زمان با بازداشت همسر فریبا غلام‌نژاد و دو ملوان همراهش کلیپی از زد و خورد آنها در شبکه‌های مجازی منتشر شد. غلام‌نژاد با اشاره به انتشار کلیپ‌ها گفت: در فیلم‌هایی که از کویت به دست ما رسیده، صحبت‌های ماموران و کلماتی که آنها استفاده کردند، مشخص است که همسرم و دو ملوان دیگر وارد آب‌های کویت نشده‌اند اما کویتی‌ها حاضر نیستند این مساله را بپذیرند.
وی با تشریح فیلم‌ همسرش و دو ملوان دیگر که در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، گفت: شخصی که تصویرش در فیلم موجود است، گویا وضعیتش مشخص شده و کویتی از وضعیت او سخن گفته‌اند و اعلام کرده‌اند که او در بازداشت به‌سر می‌برد اما همسرم و آن ملوان دیگر وضعیت مشخصی ندارند. 

این زن جوان تاکید کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون نتوانسته‌ام تماس تلفتی با همسرم داشته باشم، با این حال یکی دوباری با سفیر کشورمان در کویت صحبت کرده‌ام. 
وی با اشاره به صحبت‌های مبنی بر احتمال فوت شدن همسرش، تصریح کرد: در یک برهه زمانی با کشف یک جسد صحبت‌های مبنی بر فوت همسرم مطرح شد تنها کاری که از دست من برمی‌آمد این بود که دی‌ان‌ای پسرم را برای شناسایی دقیق‌تر به کویت ارسال کنم که وضعیت روشن شود خداراشکر جواب دی‌ان‌ای منفی بود. پس از آن صحبت از دو بازداشتی ایرانی با هویت‌ نامشخص مطرح شد، ما نیز همه مدارک همسرم را به زبان عربی به این کشور ارسال کردیم که شناسایی شود اما نتیجه‌ا‌ی حاصل نشد. گویا سفیرمان در کویت نیز تلاش کرده بود که به ملاقات این دو بازداشتی برود اما وی نیز جواب مشخصی نگرفته است. 
غلام‌نژاد در پاسخ به سوال ما که درخواست شما از وزارت امور خارجه کشورمان چیست، گفت: مصرانه از وزرات خارجه درخواست می‌کنم که پگیر وضعیت همسر من و دیگر شهروندانی که خارج از کشور در بازداشت به‌سر می‌برند، باشند و با رساندن خبری هرچند کوتاه دل ما منتتظران را شاد کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: