bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۸ دی ۱۳۹۵
ضرورت خواندن نماز باران همزمان در سراسر استان؛
«تغییر اقلیم جهان» مفهومی است که دیگر عام و خاص، کوچک و بزرگ و زن و مرد به آن اذعان دارند. تغییرات آب و هوایی، گرمای بی‌سابقه وسط زمستان، کاهش بارندگی که دیگر در استان بوشهر از مرز خطر هم گذشته و ...
بامدادجنوب- هدی خرم‌آبادی:
 «تغییر اقلیم جهان» مفهومی است که دیگر عام و خاص، کوچک و بزرگ و زن و مرد به آن اذعان دارند. تغییرات آب و هوایی، گرمای بی‌سابقه وسط زمستان، کاهش بارندگی که دیگر در استان بوشهر از مرز خطر هم گذشته و با بارش‌های احتمالی از این پس نیز ما را از بحران خشکسالی‌ها رهایی نخواهد بخشید، همه از نشانه‌های تغییر اقلیم جهان هستند. گرمایش جهانی و بحث تغییر اقلیم ناشی از فعالیت‌های بشر یکی از مشکلات و معضلات عمده محیط زیستی است که در دو دهه اخیر توجه بسیاری از محافل علمی و سیاسی جهان را به خود جلب کرده است. 

اغلب کارشناسان و محققان بر این باورند که «عامل انسانی» و «دخالت‌های بی‌رویه و آگاهانه یا ناآگاهانه» انسان‌ها و طمع دست‌اندازی به طبیعت موجبات تغییر اقلیم را رقم زده است. رویای سیاهِ ساخت و سازها و دست‌اندازی به سواحل با از بین بردن درختان حرا، بستر را برای به مرز خطر رسیدن بحران خشکسالی فراهم کرده است. دخالت‌های بی‌رویه انسان‌ها و نادیده گرفتن منابع و ذخایر غنی از یک‌سو و کاهش بارندگی‌ها که اکنون در اواسط دی‌ماه خبری از رحمت الهی نیست، از سوی دیگر زنگ خطری جدی برای منطقه گرم و خشک بوشهر به‌ویژه قشر کشاورزان است. علاوه بر این، پس از عبور از فصل زمستان و آغاز تابستان گرم و خشک، بی‌آبی یک روی دیگر خود را نشان خواهد داد و معلوم نیست در هفته چند ساعت آب خواهیم داشت. در سال جاری برخی روستاها وضعیت اسفناکی داشتند و گفته می‌شد که هر سه-چهار روزی یک بار آب داشتند آن هم با فشار کم و در ساعات خاصی، حال که در فصل دی‌ماه هستیم و خبری از بارندگی نیست، این مساله به شکل جدی‌تری نمود پیدا کرده است. 

این در حالی است که معصومه ابتکار هفته گذشته در جمع تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کاشان گفته است: «از دلایل اصلی افزایش دمای هوا، وجود دی اکسید کربن زیاد است که با ایجاد لایه‌ای اجازه خروج گرما را از زمین ‌نمی‌دهد»، برای حل این مشکل، جهان در چارچوب توافقنامه پاریس به این نتیجه رسید که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کنترل کند و ۱۹۵ کشور جهان آن را امضا کردند. راه حل کاهش گازهای گلخانه‌ای «بهینه‌سازی مصرف انرژی» است؛ موضوعی که بارها رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند. کاهش مصرف انرژی به معنای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی هوا و حفظ ذخایر ارزشمند انرژی کشور است.
وی با اشاره به این‌که توافق پاریس محور دومی هم دارد و آن سازگاری است؛ یعنی جوامع باید یاد بگیرند کشاورزی، اقتصاد و صنعت خود را با تغییر اقلیم سازگار کنند و در غیر این صورت نمی‌توان آینده روشنی برای کشور پیش‌بینی کرد، افزود: انقلاب در بخش کشاورزی ضروری است. ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و باید مصرف آب این بخش حداقل به یک‌سوم برسد.
این مسوول یادآور شد: دانشگاه‌ها باید در اصلاح الگوی مصرف با فناوری‌های نوین، نوآوری و تلاش مضاعف پیشگام شوند و تشکل‌های دانشجویی هم در این زمینه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.
به نظر می‌رسد متوسل شدن مسوولان به شعارهای تبلیغاتی و تنها لقلقه کردن و مُهر تائیدی زدن بر بی‌آبی و خشکسالی، مهم‌ترین اقدامی باشد که در راستای خشکسالی انجام داده‌اند، در صورتی که وقت عمل، آنچه بایسته و شایسته بوده را انجام نداده‌اند. 

چند روز پیش بود که مردم مناطق دشتی نماز باران خواندند اما همچنان استان بوشهر از بی‌بارانی رنج می‌برد و رحمت الهی هنوز خشکی‌های این سرزمین را سیراب نکرده است. به نظر می‌رسد مردم همزمان در سراسر استان با نیت خالصانه برای بارش رحمت الهی بر زمین نماز استسقاء به جا می‌آورند. 
استسقاء از باب استفعال به معنی طلب باران و آبیاری از خداوند است، نماز باران در وقت كم شدن آب چاه‌ها و چشمه‌ها و نباریدن باران، خوانده می‌شود. این نماز دو ركعت و مانند نماز عیدین است (عید فطر و عید قربان). در این وانفسای خشکسالی خدایا کمی ببار، بر دل‌ها، بر زمین، بر روح‌های خسته و ناتوان ... . 

بامداد جنوب در روزهای آینده گزارشی را در خصوص دخالت‌های بی‌رویه و از سر بی‌توجهی و بی‌مسوولیتی در راستای ساخت و سازها و به طمع دست‌درازی به طبیعت بکر منتشر می‌کند تا مسوولان کشوری بدانند که هر چند بر محیط زیستی بودن دولت تدبیر و امید تاکید می‌کنند اما وقت عمل جز «شعار» چیزی نگفتند و کاری نکردند، به عبارتی امانتداران خوبی برای محیط زیست نبوده‌اند... . 

نام:
ایمیل:
* نظر: