bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:
امروزه با توسعه روزافزون تکنولوژی، وجود مشغله‌های بسیار در زندگی افراد و موارد این‌چنینی اغلب زوجین هر دو شاغل هستند و برای مراقبت از فرزند کوچک و پدر و مادر پیرشان، به پرستارهای خانگی مراجعه می‌کنند.
بامدادجنوب- هما نیکبخت:
امروزه با توسعه روزافزون تکنولوژی، وجود مشغله‌های بسیار در زندگی افراد و موارد این‌چنینی اغلب زوجین هر دو شاغل هستند و برای مراقبت از فرزند کوچک و پدر و مادر پیرشان، به پرستارهای خانگی مراجعه می‌کنند. این در حالی است که گاهی مشاهده شده پرستارهای خانگی آنچنان که باید و شاید از عهده وظایف خود برنمی‌آیند و حتی مرتکب خلاف هم می‌شوند. علاوه بر این مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها نیز مشکلات و هزینه‌های سرسام‌آوری را بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد. این مساله از آنجا حائز اهمیت است که پرستار هنگام کار با افراد عادی طرف نیست، بیمار درد و مشکل و ... دارد، بنابراین  پرستار با مشکلات جسمی، فیزیکی و روحی و روانی مواجه است و گاهی با بیمارانی مواجه می‌شود که همراهانش هم برانگیخته شده‌‌اند و ممکن است خشونت کلامی و فیزیکی نشان دهند، پرستاران با عوامل بیماری‌زای خطرناک و واگیر‌دار مواجه می‌شوند و احتمال هرگونه خطری برای این افراد وجود دارد و در کنار این موارد باید سختی شیفت‌های طولانی و ... را از یاد نبرد.

در همین راستا روز گذشته به گزارش مهر، مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از راه‌اندازی چهار مرکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در استان خبر داد.
مژگان قاسمی با بیان این‌که آیین‌نامه جدید تاسیس مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل با هدف حفظ و ارتقای سلامت مددجویان از طریق ارائه مراقبت‌های پرستاری مبتنی بر نیاز جامعه در زمینه‌های مراقبتی، مشاوره‌ای، آموزشی، درمانی، توانبخشی و..... به دانشگاه‌های سراسر کشور برای اجرائی شدن ابلاغ شد، افزود: مرکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در منزل به موسسه‌ای گفته می‌شود که طبق این آیین‌نامه برای تامین مراقبت‌های پرستاری در سطوح مختلف نظام سلامت و براساس نیاز مددجویان مطابق با شرح وظایف و اختیارات تعیین شده پس از اخذ مجوز، از طرف افراد حقیقی یا حقوقی واجد شرایط و با صلاحیت دائر می‌شود.
وی با اشاره به این‌که از جمله وظایف و اختیارات این مراکز را می‌توان آموزش خودمراقبتی در زمینه مراقبت‌های پرستاری، به فرد، خانواده و مددجو و ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی حضوری و غیر حضوری به مددجو یا بیمار عنوان کرد، خاطرنشان کرد: بازدید منزل و ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی، مراقبتی- درمانی لازم در تمام مراحل قبل از پذیرش بیماران و بعد از ترخیص از بیمارستان با هماهنگی پزشک معالج و همچنین رایزنی و عقد قرارداد با مراکز درمانی و بیمارستانی برای تحت پوشش قرار دادن بیمارانی که نیاز به تداوم مراقبت بعد از ترخیص دارند از دیگر وظایف این مراکز است.

این مسوول با اشاره به این‌که انجام روش‌های مراقبتی مجاز در قالب شرح وظایف رده‌های مختلف از وظایف و اختیارات این مراکز است، گفت: شناسایی مددجویان جامعه و ارجاع به‌موقع به مراکز بهداشتی درمانی و توانبخشی در زمان بازدید و پیگیری موارد مشخص نیز از جمله این وظایف است.
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این‌که آموزش ارائه خدمات مراقبتی به‌منظور بازتوانی و نوتوانی مددجویان (کودکان معلول – معلولین جسمی و روانی، سالمندان و بیماران مزمن) با هماهنگی پزشک معالج نیز از جمله وظایف این مراکز است، عنوان کرد: ارائه مراقبت‌های پرستاری در قالب ایجاد و تداوم مراکز مراقبت تسکینی برای بیماران صعب‌العلاج، ارائه خدمات مشاوره‌ای و مراقبتی به مراکز و موسسات مانند مدارس، کارخانجات، ادارات، همکاری با مراکز و موسسات بهداشتی و درمانی برای افزایش بهره‌وری این مراکز و تامین بخشی از مراقبت‌ها به بیماران در قالب خرید خدمات در محل مراکز درمانی به صورت شیفتی یا پاره وقت از وظایف مراکز پرستاری و مراقبتی است.
قاسمی خاطرنشان کرد: از جمله وظایف و اختیارات مراکز پرستاری می‌توان به برقراری ارتباط با مراکز بهداشتی، درمانی و داروخانه ها به‌منظور ایجاد شبکه‌های تسهیل شده در خدمت‌رسانی به بیماران اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراکز مشاوره و ارائه مراقبت‌های پرستاری در  منزل، ضمن تاکید بر این‌که با استقرار این سیستم بار بزرگی از روی بیمارستان‌ها برداشته می‌شود و مردم نیز از خدمات راضی خواهند بود، تصریح کرد: با حمایت‌های بیمه‌ای از این طرح، مشکلات مالی پیش روی آن رفع شده و البته در بلندمدت برای بیمه‌ها نیز سودآور خواهد بود.
حال باید منتظر ماند و دید که راه‌اندازی چهار مرکز پرستاری در بوشهر چه تاثیری در روند درمانی و به‌تبع آن چه تاثیری بر هزینه‌ها و مخارج، چه برای بیماران و خانواده‌ها و چه برای بیمه‌ها دارد؟ در این بین اما باید در اندیشه مشکلات پرستاران هم بود و بررسی کرد تا در کنار راه‌اندازی این مراکز مشاوره پرستاری چگونه می‌توان با ایجاد بستر و شرایط لازم، اندکی دغدغه‌های قشر پرستاران را کاهش داد؛ قشری که بهترين بخش کارشان به زعم خودشان لذت بردن از کمک به بيماران است و ديدن لحظه‌هايي که حس می‌کنند بيمار براي تشکر کردن از کمکی که به آنها شده هيچ چيز جز «دعا» ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: