bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۵
با ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی؛
سال 1994 میلادی، چیزی در حدود 23 سال پیش شرکت ایران‌ایر توانست دو فروند هواپیمای نو از کمپانی ایرباس خریداری کند. این آخرین خرید ایران از این کمپانی بین‌المللی بود تا این‌که دو روز پیش با ورود هواپیمای جدید ایرباس، تاریخ صنعت هوایی ایران پس از انقلاب دگرگون شده و شرکت هما تولد دوباره خود را به جشن نشسته است.
سال 1994 میلادی، چیزی در حدود 23 سال پیش شرکت ایران‌ایر توانست دو فروند هواپیمای نو از کمپانی ایرباس خریداری کند. این آخرین خرید ایران از این کمپانی بین‌المللی بود تا این‌که دو روز پیش با ورود هواپیمای جدید ایرباس، تاریخ صنعت هوایی ایران پس از انقلاب دگرگون شده و شرکت هما تولد دوباره خود را به جشن نشسته است. 
شاید پربیراه نباشد اگر بگوییم یکی از مهم‌ترین بندهای توافق برجام برای ایران، نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور بود و در همین راستا در همان روزهای اولیه توافق هسته‌ای، مذاکرات برای ورود ناوگان جدید به ایران کلید خورد. در آن روزها عده‌ای از دلواپسان که این موفقیت بزرگ برجام را برنمی‌تابیدند، خرید هواپیما را اولویت کشور نمی‌دانستند و به‌شدت با آن مخالفت می‌کردند اما پس از آن‌که مجلس امریکا با فروش هواپیما به ایران مخالفت کرد، نظر این دلواپسان نیز اندکی تغییر کرد. آنها این‌بار دیگر مخالف خرید هواپیما نبودند و بر طبل رسوایی برجام کوبیدند و معتقد بودند که امریکا با این کار برجام را نقض کرده است تا این دستاورد دولت یازدهم را زیر سوال ببرند.

آنها مخالفت مجلس امریکا با خرید هواپیما را بهانه‌ای برای کوبیدن دولت یازدهم کردند تا این‌که بالاخره مذاکرات مسوولان شرکت‌های ایران‌ایر با ایرباس و بوئینگ با حمایت دولت به نتیجه رسید و اولین ایرباس به ایران تحویل شد. با این حال دلواپسان از راه‌های دیگر دست به کار شده و هواپیمای تحویلی را دست دوم و دارای نقص فنی عنوان کرده و شایعه ساختند که این هواپیما برگشت داده می‌شود اما این شایعات بی‌پاسخ نمانده و به‌سرعت تکذیب شد.

سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار پول در کشور می‌ماند
این شایعه‌سازی‌ها و مخالفت‌ها با نوسازی ناوگان هوایی کشور در حالی رخ می‌دهد که با توجه به فرسوده بودن خطوط هوایی کشور در طول سال‌های گذشته و از دست رفتن بسیاری از مسیرهای پروازی به‌ویژه در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، میلیون‌ها ایرانی در این سال‌ها ناچار بودند از ایرلاین‌های خارجی استفاده کنند که بر اساس برخی محاسبات، سالانه چیزی در حدود چهار میلیارد دلار پول از کشور خارج می‌شد.
حال با ورود هواپیماهای جدید به ناوگان مسافربری کشور، نه‌تنها این پول در ایران می‌ماند بلکه با ورود این هواپیماها نزدیک به 20 هزار اشتغال پایدار در کشور ایجاد خواهد شد. البته این میزان اشتغال تنها مربوط به ایران‌ایر است و سایر ایرلاین‌های داخلی هم می‌توانند با شرکت‌های سازنده هواپیما وارد مذاکره و معامله شده و در صورت خرید هواپیماهای بیشتر، بدون شک این میزان اشتغال افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، در حاشیه مراسم ورود هواپیمای ایرباس به فرودگاه مهرآباد تهران تاکید کرد: این هواپیما از 10 ماه پیش به‌وسیله ایران‌ایر انتخاب شده بود و پس از انجام تست‌های پروازی آن را به ما تحویل دادند.
فرهاد پرورش با بیان این‌که یک شرکت سازنده هواپیما همواره چند فروند هواپیمای نو در اختیار دارد، تاکید کرد: هم‌اکنون چندین فروند ایرباس در تولوز فرانسه وجود دارد تا ایرباس آن را به مشتریان خود تحویل دهد.
وی همچنین در واکنش به ادعای برخی رسانه‌ها که این هواپیما قبلا به برخی شرکت‌ها فروخته شده، خاطرنشان کرد: این هواپیما متعلق به هیچ کشوری نبوده و فرانسه آن را قبلا نفروخته است.

مدیرعامل هما با اشاره به این‌که طبق قراردادی که با ایرباس به امضا رسیده انتظار داریم تا پایان امسال این شرکت دو فروند هواپیمای دیگر به ایران‌ایر تحویل دهد و در صورت نهایی شدن قرارداد ما با ای‌تی‌آر، دو فروند دیگر نیز از این شرکت به ایران‌ایر تحویل خواهد شد، تصریح کرد: ما برای تحویل هواپیماهای بعدی نیز هیچ نگرانی نداریم، زیرا تمام قراردادهای ما در چارچوب مقررات بین‌المللی به امضا رسیده است.
وی با تاکید بر این‌که 15 درصد منابع مالی این هواپیماها از سوی ایران‌ایر و مابقی نیز به‌وسیله تامین‌کنندگان مالی خارجی تامین خواهد شد، ادامه داد: با فروش این هواپیماها، ایرباس با عرضه قطعات مورد نیاز، پشتیبانی‌های فنی را به عمل خواهد آورد و قرار است اگر قطعه‌ای بسیار حساس باشد با تحویل قطعه معیوب، قطعه جدید را از این شرکت تحویل بگیریم.
به‌گفته پرورش، طبق قراردادی که به امضا رسیده احتمال بازگشت تحریم‌ها بسیار کم است، زیرا ایران‌ایر به تعهدات خود عمل خواهد کرد و پس از گذشت مدتی به‌عنوان دوران تنفس، ایران‌ایر بازپرداخت اقساط خود را آغاز خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با بیان این‌که صفحه‌ای نوین در دیباچه خاطرات هما ایجاد شده است، افزود: ما 23 سال پیش در سال 1994 میلادی توانستیم دو فروند هواپیمای نو از کمپانی ایرباس بگیریم و پس از سال‌ها رنج، امروز روز تولد دوباره ایران‌ایر است.
فرهاد پرورش با اشاره به این‌که از ارگان‌های همراه در این پروژه نظیر وزارت اقتصاد، شورای اقتصاد، بانک مرکزی، بانک صنعت و معدن، بانک اقتصاد نوین، سازمان برنامه و بودجه و... قدردانی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: همای این آب و خاک جان تازه‌ای یافته است، برخی دستاوردهای نرمش قهرمانانه رهبری می‌تواند در این توفیق تجلی یابد.
وی با بیان این‌که اکنون که به سخت‌افزار جدید مجهز شدیم، باید خود را به نرم‌افزار جدید هم مجهز کنیم، ادامه داد: تحقق این هدف، پس از دوران سخت بی‌مهری‌ها برای هما مهم است، باید به موفقیت نظام توجه داشت و گلایه‌ها را به روزهای دیگری واگذار کرد و برای اعتلای همای این آب و خاک طرحی نو برانداخت تا مرهون خون شهدا نباشیم.

ایران‌ایر با اطمینان به مسیر خود ادامه خواهد داد
مدیرعامل شرکت ایرباس نیز در این مراسم با بیان این‌که ایرباس از توافق جدید خود با ایران بسیار خرسند است، خاطرنشان کرد: ما امیدواریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند و با توجه به شرایط امروز ایران‌ایر با اطمینان به حرکت خود ادامه دهد.
فابریس برژیه با اشاره به این‌که پس از سفر سال گذشته رئیس‌جمهور ایران به پاریس، مذاکرات بسیار خوبی با ایران‌ایر داشتیم و امروز و در شرایطی که کمتر از یک سال از آن سفر گذشته این قرارداد به مرحله‌ی اجرا رسیده است، افزود: آنچه که امروز اجرای آن نهایی شده نتیجه همکاری و پیگیری‌های همه‌جانبه تمام طرف‌هاست، زیرا در صورتی که آنها حضور نداشتند ما نمی‌توانستیم به توافق امروز جامع عمل بپوشانیم.
مدیرعامل شرکت ایرباس با اشاره به قرارداد سال ۱۹۷۸ ایران‌ایر با این شرکت، تاکید کرد: پس از آن ما برای دورانی طولانی نتوانستیم با ایران همکاری مستقیم داشته باشیم اما امروز خوشبختانه شرایطی فراهم آمده که می‌توان از آن به یکی از بزرگ‌ترین قراردادها میان ایران و ایرباس یاد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: