bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
انتخابات مجلس دهم نشان داد که حضور بیشتر زنان در صحنه انتخابات می‌تواند بر سهم‌گیری آنها از لیست‌ها تاثیرگذار باشد و نتیجه هم رکوردساز اما باز ما شاهد نقش کم‌رنگ احزاب زنانه در سطوح تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی هستیم.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
انتخابات مجلس دهم نشان داد که حضور بیشتر زنان در صحنه انتخابات می‌تواند بر سهم‌گیری آنها از لیست‌ها تاثیرگذار باشد و نتیجه هم رکوردساز اما باز ما شاهد نقش کم‌رنگ احزاب زنانه در سطوح تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی هستیم. موضوعی که باعث شده است زنان به سهم 10 درصدی خود از احزاب بسنده کنند. با این حال ممکن است در انتخابات سال آینده اتفاقاتی رخ دهد که تشکل‌های سیاسی زنان محک جدی بخوردند. مهدیه امیری، دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، نبود آگاهی سیاسی در بین زنان و نداشتن مشارکت سیاسی زنان را یکی از دلیل این افول دانست و گفت: با وجود بالا رفتن میزان تحصیلات در بین زنان اما آموزش‌هایی که باید به زنان در خصوص مشارکت‌های سیاسی و اجتماعی داده شود، نهادینه نشده و اکثر زنان، حتی تحصیلکرده معتقد هستند که اگر بخواهند حضور فعالی در عرصه سیاسی داشته باشند، خواه ناخواه با برخی انگ‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شوند.

امیری در ادامه یکی دیگر از موارد را «بی‌قدرتی سیاسی» در بین برخی زنان دانست و افزود: در استان بوشهر برخی کلیشه‌های جنسیتی وجود دارد که مانع حضور زنان در مکان‌های قابل فعالیت در حوزه‌های سیاسی می‌شود که این موانع اکثرا موانع فرهنگی و اجتماعی است که از گذشته در درون افراد نهادینه شده است، چرا‌که این تفکر در بین افراد جامعه وجود دارد که فعالیت و کنش‌های سیاسی، اغلب مردانه است و زنان مستقل از مردان نمی‌توانند رفتارهای سیاسی داشته باشند. از سوی دیگر بازتاب پررنگی هم در جامعه در خصوص حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی نمی‌بینیم. در استان بوشهر اکثر فعالیت‌های سیاسی زنان، به‌صورت توده‌ای است. هرچند که شاهد تغییراتی در خصوص حضور زنان در شوراهای شهر و روستا و مجلس و سمت‌های دولتی هستیم اما این تعداد کافی نیست و می‌طلبد که زنان حضور فعال و پررنگ‌تری در عرصه سیاسی داشته باشند. 

وی یکی از مواردی که زنان را قادر به مشارکت و کنش در اجتماع جهت تغییر در «اجتماعی شدن» نسل‌های آینده می‌کند، کنش و فعالیت‌های سیاسی است، تصریح کرد: دختران پرورش‌دهنده نسل‌های آینده هستند، با این حال همواره باید توجه داشت که مشارکت سیاسی زنان، نیازمند تحولاتی فرهنگی است و با بسترسازی در تحولات فرهنگی ست که زمینه مشارکت زنان در امور سیاسی جامعه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر مشارکت زنان در کنش سیاسی به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی قلمداد می‌شود که از آن طریق می‌توان به توسعه در جامعه رسید. 
امیری در ادامه با اشاره به این‌که در استان بوشهر؛ تنها جمعیت زنان مسلمان نواندیش است که به‌طور کلی حزبی زنانه و فعال است و دیگر احزاب تنها کمیسیون‌های زنان دارند، گفت: متاسفانه فعالیت زیادی نیز از این کمیسیون‌ها نمی‌بینیم. می‌طلبد که تمامی فعالان سیاسی زن به‌صورت مشارکتی فعالیت‌هایی با یکدیگر داشته باشند، چراکه هدف حضور پررنگ زنان در عرصه سیاسی جهت مشارکت‌های نخبگی زنان است.

وی با بیان این‌که باید برای گسترش و درک مشارکت سیاسی زنان در بوشهر نیاز به «گفتمان‌سازی اجتماعی» است، افزود: مشارکت سیاسی زنان باید از حالت برانگیخته و توده‌ای به حالتی خودانگیخته به همراه عقلانیت سیاسی تغییر یابد و بتواند مولفه‌های فرهنگ سیاسی مشارکتی را شکل دهد. در استان بوشهر میزان منابع در دسترس زنان جهت مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی بسیار محدود است، چراکه امکانات مادی، مهارت‌های و حمایت‌های اجتماعی از زنان در این استان اندک است و به زنان به‌طور خاص آموزش‌ها و مهارت‌های اجتماعی پی در پی و مداومی جهت فعالیت در عرصه عمومی داده نشده است.
سیده اسما موسوی یکی از بانوان فعال رسانه‌ای نیز در گفت‌وگو با بامدادجنوب، جامعه مردسالار را یکی از علل کلی و ابتدایی دوری جستن زنان از عرصه سیاست دانست و گفت: در ابتدای امر باید توجه داشته باشیم که جامعه ما جامعه‌ای سنتی است با تعصبات و اعتقاداتی بسیار ریشه‌ای، برای کمرنگ‌تر شدنشان احتیاج به آموزش همگانی و فراگیر داریم و می‌بینیم با وجود این‌که سال‌هاست زنان در سطح وسیعی وارد مجامع علمی و آموزشی شده‌اند اما به دلیل تفکر غالب همچنان سنتی است و به‌خصوص در بوشهر که دست نخورده نیز باقی مانده است. فعالیت گسترده‌ایی را از سوی زنان می‌بینیم.

موسوی در ادامه تصریح کرد همانطور که می‌دانیم فعالیت حزبی و سیاسی عموما به آزادی عمل احتیاج دارد و جامعه‌ای که از بحران‌های بزرگ گذشته و سال‌هاست که در راه سیاست مردمان بسیاری را از دست داده معمولا امنیت برایش در اولویت است آن هم برای زنانی که ناموس و شرف خانواده سنتی محسوب می‌شوند. جامعه‌ای که تنها و اصلی‌ترین نقش زن را مادری می‌داند و همه تلاش سازمان‌های آموزش‌دهنده جامعه بر این اصل قرار می‌گیرد خودآگاه و ناخودآگاه زنان خود با هر توانایی را در مسیری واحد قرار می‌دهد و خود را از بخش وسیعی از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایشان محروم می‌کند.
گفتنی است که چندی پیش شهيندخت مولاوردي، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده  اعلام کرد كه دبيران كل 18 تشكل سياسي در ايران زن هستند. 18 تشکل از جمع ۲۴۲حزبي كه به‌صورت رسمي داراي پروانه فعاليت از كميسيون ماده ۱۰ احزاب هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر: