bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۵
نمایندگان احزاب باید در کمیسیون انتخابات حضور داشته باشند؛
بارها بر توسعه احزاب و فعالیت حزبی تاکید شده است اما به گفته‌ برخی از فعالان این عرصه آنگونه که شایسته است فرصت حضور احزاب در عرصه‌های مهم فراهم نشده است. هر چند رویکرد دولت یازدهم نسبت به احزاب رویکردی حمایتی است.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
بارها بر توسعه احزاب و فعالیت حزبی تاکید شده است اما به گفته‌ برخی از فعالان این عرصه آنگونه که شایسته است فرصت حضور احزاب در عرصه‌های مهم فراهم نشده است. هر چند رویکرد دولت یازدهم نسبت به احزاب رویکردی حمایتی است. با این حال رئیس دوره‌ای خانه احزاب روز گذشته در حاشیه مراسم ختم مادر الیاس حضرتی در جمع خبرنگاران گفت: ما معتقدیم احزاب باید نمایندگانی در کمیسیون انتخابات داشته باشند؛ بر این اساس درخواست داریم که سه نفر از دبیران کل احزاب سراسری و دو نفر از دبیران کل احزاب استانی در ترکیب کمیسیون انتخابات حضور داشته باشند.

قدرتعلی حشتمیان در خصوص رایزنی‌های خانه احزاب با دولت برای ساماندهی احزاب افزود: چندین جلسه در وزارت کشور با حضور نمایندگان احزاب هر سه جریان اصلاح‌طلبان، اصولگرایان، مستقلان و اعتدال‌گرایان با دولت برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که باید احزاب در همه برنامه‌ها حضور داشته باشند. پیشنهاد شد در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، یک نفر از نماینده احزاب سراسری و یک نفر به‌عنوان نماینده احزاب استانی حضور داشته باشند که متاسفانه در برنامه ششم به‌گونه‌ای تصویب شده که این‌ افراد حق رأی نخواهند داشت.
گفتنی است کمیسیون ماده ۱۰، متشکل از نمایندگان سه قوه (هر قوه ۲ نماینده) و محل آن در وزارت کشور به‌عنوان متولی امورات مربوطه ‌است.
همچنین حضور مستقیم احزاب در کمیسیون ماده 10 احزاب در این برهه زمانی به تصمیم‌گیری‌های کلان و همچنین توسعه حزبی کمک می‌کند.

اسماعیل یاسینی دبیر حزب اسلامی کار استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب، در این‌باره گفت: توجه به تحزب در دولت و در استان‌ها در دولت تدبیر و امید خوشبختانه بیش از دولت قبل بوده است، در خصوص حضور نمایندگان احزاب در کمیسیون ماده 10  نیز باید بگویم که حرکت بسیار شایسته‌ای است. به‌نظر من حضور دو نماینده حزبی در این کمیسیون می‌تواند هم در موضوعات مهم و هم در پیچیدگی احزاب به دولتی‌ها در تصمیم‌گیری کمک کند، اما متاسفانه برنامه ششم به‌گونه‌ای تصویب شده است که نمایندگان احزاب حق رای نخواهند داشت. به هر حال در هنگام تصمیم‌گیری حضور فعال نمایندگان احزاب می‌تواند موجب اتخاذ تصمیمات بهتر و موثرتری شود.

یاسینی در ادامه تصریح کرد: چنانچه نمایندگان احزاب در کمسیون انتخابات نیز حضور داشته باشند، می‌تواند نقطه عطفی در فعالیت احزاب در کشور باشد.
سیروس بنه‌گزی، دبیر کارگزاران سازندگی ایران شاخه استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با نگاهی به گذشته فعالیت حزبی گفت: بعد از انقلاب احزاب در ايران دچار قبض و بسط دوره‌اي شده‌اند‌، كه اين قبض و بسط فعاليت احزاب در دوران‌هاي مختلف با تغيير دولت‌ها خود را نشان داده‌اند، اما اگر بخواهيم فعاليت احزاب و تعطيلي آنها را در سال‌هاي اول انقلاب فاكتور بگيريم، اوج فعاليت احزاب پس از دوم خرداد ٧٦ با رياست جمهوري سيد محمد خاتمي و در پي شعار توسعه سياسي اين دولت پيش آمد كه براي اولين‌بار دولت به احزاب مجوز فعاليت داد و بودجه‌اي را جهت فعاليت احزاب در نظر گرفت اما با استقرار دولت احمدي‌نژاد عملا احزاب به‌عنوان عنصر مزاحم دولت ديني تلقي شد و دولت با افتخار اعلام مي‌كرد كه به‌خاطر جلوگيري از ريخت و پاش بودجه احزاب را حذف كرده است، با روي كار آمدن دولت روحاني و به‌خصوص بعد از پيروزي ليست اميد در مجلس دهم نشانه‌هاي از توجه جدي دولت و نمايندگان مجلس به احزاب ديده مي‌شود كه مصاحبه آقاي حشمتيان را مي‌توان ادامه اين تغيير ديدگاه دانست. 

بنه‌گزی با بیان این‌که لزوما حضور احزاب و نمايندگان آنها در بحث و تصميم‌گيري‌هاي مربوط به احزاب طليعه‌اي روشن از رشد سياسي نخبگان و مديران كشور را نشان مي‌دهد، افزود: اميدوارم اين مشاركت‌طلبي از احزاب از سوي مسوولان ادامه پيدا كند و نقشه راهی شود شود براي برگزاري انتخابات حزبي در كشور باشد.
گفتنی است دو روز پیش نخستین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی ایران شاخه استان بوشهر با حضور اعضای این حزب برگزار شد.
بنه‌گزی در این كنگره گزارشي از نحوه آغاز فعاليت جديد حزب در قالب شوراي استاني و سازماندهي شعبات شهرستاني، ارائه داد و گفت: هم باوران ما در حزب كارگزاران سازندگي ایران شاخه استان بوشهر با اعتقاد به سازندگي و آزادگي ايران در این مکان گرد آمده‌اند تا ضمن برگزاري اولين كنگره استاني مقدمات ادامه فعاليت حزبي گسترده‌تر را در سطح استان با حضور و انتخاب مستقيم نيروهاي توانمند از بين همفكران خود نويد دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر: