bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
مسوول برگزاری نمایشگاه عکس «نوعی نگاه» در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
هنر مقوله‌ای است که شوربختانه آن‌گونه که باید مورد حمایت و توجه واقع نشده است اما خود همیشه حامی و معرف همه پدیده‌های هستی است. هنرمندان هم قشری هستند که سختی‌ها را به جان می‌خرند تا بتوانند ارزش‌ها، داشته‌ها و زیبایی‌ها را ماندگار کنند، به‌خصوص هنرمندان تجسمی.
بامدادجنوب- الهام بهروزی:
هنر مقوله‌ای است که شوربختانه آن‌گونه که باید مورد حمایت و توجه واقع نشده است اما خود همیشه حامی و معرف همه پدیده‌های هستی است. هنرمندان هم قشری هستند که سختی‌ها را به جان می‌خرند تا بتوانند ارزش‌ها، داشته‌ها و زیبایی‌ها را ماندگار کنند، به‌خصوص هنرمندان تجسمی. این هنرمندان کمتر برای جامعه شناخته‌شده هستند، چون آنها مانند بازیگران تئاتر و سینما نیستند که بیش از هنرشان، چهره‌شان دیده شود، بلکه افرادی هستند که در پشت ایده‌ها، تفکرات، ذهنیات و دغدغه‌هایی که به‌صورت یک اثر هنری در می‌آورند، پنهان هستند. آنها رنج یک پاکبان، غربت یک نگاه، اندوه یک عاشق دلشکسته، انتظار مادری پیر، به‌زانو در آمدن بافت کهن شهر، نیایش و راز و نیازهای خالصانه و... را به تصویر می‌کشند تا بگویند هنرمند بیش از هر چیز باید سرشار از احساس و دغدغه باشد؛ دغدغه پاکبانی که از صبح تا شب یا از شب تا صبح کمر خم می‌کند تا ناهنجاری‌ها، شلختگی‌ها و بی‌نظمی‌های روزانه‌ای که فرهنگ این دیار را در هم می‌پیچاند، جمع کند. جامعه ما روزبه‌روز دارد از خود فاصله می‌گیرد و بی‌هویتی‌ فرهنگی گاه در برخی از حوزه‌ها بیداد می‌کند اما هنر می‌تواند ما را به شرایط مطلوب رهنمون کند.

هنرمندان تجسمی که بسیار مورد بی‌‌مهری واقع شده‌اند، همچنان پر از عشق و باانگیزه به هنرشان ادامه می‌دهند، چون هنر با روح و جان آنها گره خورده است و نیک می‌دانند که رسالتی که پذیرفته‌اند با چاشنی رنج و سختی آمیخته شده است. بنابراین آنها با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد سعی می‌کنند فریاد خاموش و زیبایی‌ها‌ و توانمندی‌های منطقه خود و معضلات اجتماعی را در قالب آثار هنری زیبا و قابل تامل به معرض نمایش بگذارند. نمایشگاه گروهی عکس «نوعی نگاه» در عمارت امیریه بوشهر از جمله نمایشگاه‌هایی است که سعی کرده در کنار هنرنمایی عکاسان جوان به معرفی فرهنگ و فضای سنتی شهر بپردازد، همچنین انعکاس مشکلات و دغدغه‌های اجتماعی در این نمایشگاه نیز بسیار پررنگ است. نمایشگاه «نوعی نگاه» تا سی‌ام بهمن‌ماه از ساعت 17 تا 21 پذیرای علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.
مسوول برگزاری این نمایشگاه گروهی در خصوص آثار ارائه شده در این نمایشگاه به بامداد جنوب گفت: در این نمایشگاه آثار 19 عکاس جوان که بیشتر آنها از اعضای انجمن عکاسان استان بوشهر هستند، در چهار مجموعه سه‌تایی و در اندازه 40 در 60 سانتی‌متر به‌صورت سیاه و سفید و رنگی به نمایش گذاشته شده است.
محمد یوسفی در ادامه با تاکید بر این‌که مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه معرفی عکاسان جوان به جامعه و نمایش توانمندی‌های آنهاست، افزود: آثار نمایشگاه «نوعی نگاه» در موضوعاتی شامل منظره، طبیعت، اجتماعی، مستند، معماری و عکاسی خلاق عرضه شده است.
وی با بیان این‌که در این نمایشگاه در کنار معضلات و مشکلات اجتماعی، زیبایی‌های شهر از چشم عکاسان جوان آن پنهان نمانده است، خاطرنشان کرد: به‌خصوص در نمایشگاه از بافت تاریخی و سنتی شهر چند عکس به نمایش گذاشته شده است که زیبایی‌های آن و بی‌مهری‌هایی که نسبت به آن روا شده، نشان می‌دهد.

مسوول برگزاری نمایشگاه عکس «نوعی نگاه» با اشاره به این‌که در این نمایشگاه آثار در قالب چهار مجموعه ارائه شده است، بیان کرد: مجموعه اول به‌نام «قاب یادگاری» است که لنز دوربین افراد را در بزرگسالی ثبت کرده، در حالی که آنها عکس کودکی خود را در آغوش دارند، مجموعه دوم به‌نام «من نارنجی‌پوشم» است که به معرفی شغل پاکبانان عزیز پرداخته و حاوی یک‌سری شعارها در خصوص پاکیزکی شهر و محیط است. مجموعه سوم «نیایش» نام دارد که تصاویر مربوط به مجالس انس با قرآن را در بر می‌گیرد و آخرین مجموعه عکس هم سلفی‌های یادگاری است که در آن به معضلات اجتماعی پرداخته شده است. 
یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا هنر عکاسی می‌تواند در معرفی فرهنگ و سنت‌های بومی استان نقش داشته باشد، گفت: بدون‌شک عکاسی می‌تواند در این زمینه تاثیر زیادی داشته باشد، چراکه عکاسی هنر ثبت وقایع، لحظه‌ها و خاطرات انسان‌هاست، بنابراین به‌دلیل این‌که عکس بدون واسطه با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند، قاعدتا می‌تواند نقش پررنگی در معرفی فرهنگ و سنت‌های بومی منطقه داشته باشد.

وی با بیان این‌که این نمایشگاه مجموعه‌ای است از رویدادها، اتفاقات، لحظه‌ها و صحنه‌هایی که عکاسان جوان آنها را دیده و ثبت کرده‌اند، افزود: پس وقتی این تصاویر عرضه می‌شوند، بدون‌شک حامل پیام‌های فراوانی است. به‌عنوان نمونه، در این نمایشگاه عکس‌هایی از بافت تاریخی به‌صورت تک‌عکس به معرض نمایش گذاشته شده که هم به معرفی این بافت کهن می‌پردازد و هم تخریب‌هایی که در آن صورت گرفته، نمایش می‌دهد، در واقع در این تصاویر پارادوکسی که میان نگهداری و تخریب این بافت وجود دارد، نشان داده شده است. 
محمد یوسفی همچنین در پاسخ به این پرسش که برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها تا چه میزان می‌تواند در معرفی هنرمندان جوان به جامعه  تاثیرگذار باشد، توضیح داد: به‌طور مسلم برگزاری این نمایشگاه در ساختمان شورای اسلامی شهر علاوه بر این‌که معضلات و زیبایی‌های شهر را نشان می‌دهد، باعث می‌شود که مسوولان با خالق این آثار و اهداف و هنر این هنرمندان آشنا شوند، می‌توان گفت برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها در شناساندن هنرمند به جامعه بسیار نقش دارد. همان‌طور که اطلاع دارید یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه معرفی هنرمندان به جامعه است، چون نمایشگاه فرصتی برای ارتباط مستقیم هنرمند با مردم است.
وی در خصوص معیار انتخاب آثار برای ارائه در نمایشگاه گفت: مهم‌ترین معیار انتخاب عکس‌ها برای عرضه در این نمایشگاه بر اساس کیفیت آنها با در نظر گرفتن تجربه و توانمندی‌ هنرمندان و شرایط فنی عکس‌ها بوده است.

مسوول برگزاری نمایشگاه «نوعی نگاه» در پایان با تاکید بر این‌که در شهر ما جای یک نگارخانه استاندارد بسیار خالی است، افزود: امیدوارم مسوولان و متولیان فرهنگ استان به این خواسته بحق هنرمندان تجسمی توجه کنند و شرایط ساخت یا راه‌اندازی این نگارخانه را که به‌شدت نبودش در شهر احساس می‌شود، فراهم کنند.
یادآوری می‌شود، در این نمایشگاه آثار محمد یوسفی، مریم امیرزاده، محسن طاهریان، اسماعیل کارگر، سیده‌لیلا قاسمی‌زاده، هانیه شاهبختی، غزاله حمراوی، سیده‌فائزه حسینی، روح‌الله عبدخانی، پریسا نجارباشی، مریم عسکری‌زاده، زهرا مرشد‌زاده، مونا ذوالقدر، حمیدرضا احمدی‌فر، رضوان نژادحسینی، مولود حیدرپور، سمانه تجلی، لادن زنگنه، مهدی نیک‌بین و عزت زنگنه به نمایش درآمده‌اند.

برچسب ها: فرهنگ ، هنر ، نمایشگاه ، عکس ، بوشهر ، عکاسی
نام:
ایمیل:
* نظر: